Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Adapter til strømkabel for henger

Startet av Leikvik, tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:36

« forrige - neste »

Leikvik

Noen som har funnet en fungerende adapter fra kontakten som sitter i TMX til kontakt som sitter på fleste eldre norske hengere?
Prøvde en fra Biltema. Lot seg feste, men ga ingen eller for svak strøm til hengerlysene.

JFa

Sitat fra: Leikvik på tirsdag 13. mars 2018, klokken 14:36
Noen som har funnet en fungerende adapter fra kontakten som sitter i TMX til kontakt som sitter på fleste eldre norske hengere?
Prøvde en fra Biltema. Lot seg feste, men ga ingen eller for svak strøm til hengerlysene.
Har brukt biltema sin adapter 13 til 7 polt på flere tilhengere og biler uten problemer. Glødelamper på tilhenger.
Biltema har en egen utgave dersom det er LED lys på tilhenger.

Leikvik


[/quote]
Har brukt biltema sin adapter 13 til 7 polt på flere tilhengere og biler uten problemer. Glødelamper på tilhenger.
Biltema har en egen utgave dersom det er LED lys på tilhenger.
[/quote]

Har du fått Biltema sin adapter til å virke på nyeste versjon av TMX som har led rund baut?

Rævedilter

#3
Fungerer iallefall på min som er produsert november 2017.
2001 tysse henger med glødelamper.
Men bilen dekterer henger om kun adapteren står (noko den gjer permanent), så eg må slå av trailer mode kvar gang eg skal bruke autopilot.

JFa

Sitat fra: Leikvik på tirsdag 13. mars 2018, klokken 19:42

Har brukt biltema sin adapter 13 til 7 polt på flere tilhengere og biler uten problemer. Glødelamper på tilhenger.
Biltema har en egen utgave dersom det er LED lys på tilhenger.
[/quote]

Har du fått Biltema sin adapter til å virke på nyeste versjon av TMX som har led rund baut?
[/quote]
Ja, X100D 5-seter levert juli 2017, brukt to foskjellige hengere, Tysse og Gaupen

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 13. mars 2018, klokken 20:49
Fungerer iallefall på min som er produsert november 2017.
2001 tysse henger med glødelamper.
Men bilen dekterer henger om kun adapteren står (noko den gjer permanent), så eg må slå av trailer mode kvar gang eg skal bruke autopilot.

13-polet kontakt koster 129,- på Biltema og tar ikke mange minuttene å montere til erstatning for den gamle 7-pins. Da slipper du hele adapterstyret ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

Og ein slepp å slå av trailer mode kvar einaste gang.

Leikvik

Takk for svar!
Forstår svarene slik at det enkleste vil være å sette en 13-polet kontakt på hengeren.
Biltema får besøk i kveld!

Nasatech

Har brukt både Biltema sin overgang og en fra BMW. Både til gammel henger med glødelamper og en nyere sykkelgreie med LED. Begge fungerer. Fungerer også med at den står i (gjør aldri dette, men glemte den en gang).

Har bil med AP1 fra juli 2016. Bruker henger ca. 1 gang i uken og tar alltid av adapter og hengerfeste. Gjorde dette da jeg hadde helt likt på BMW også. BMW opplyste om det ved utlevering og mente sjansen for nakkeskade ved påkjøring bakfra var ekstremt mye høyere ved bruk av hengerfeste. De gikk så langt som å si at de ikke kunne garantere for hvor bra bilen ville tåle en påkjøring bakfra med hengerfeste på. Så bedre å være på den trygge siden. Bruker vel ca. 24 sekunder på å ta det av

jlan

Sitat fra: Nasatech på torsdag 15. mars 2018, klokken 19:20
Bruker henger ca. 1 gang i uken og tar alltid av adapter og hengerfeste. Gjorde dette da jeg hadde helt likt på BMW også. BMW opplyste om det ved utlevering og mente sjansen for nakkeskade ved påkjøring bakfra var ekstremt mye høyere ved bruk av hengerfeste. De gikk så langt som å si at de ikke kunne garantere for hvor bra bilen ville tåle en påkjøring bakfra med hengerfeste på. Så bedre å være på den trygge siden. Bruker vel ca. 24 sekunder på å ta det av
Jo, det er sikkert en god vane. Men BMW gir vel ingen garantier for skader ved påkjørsel bakfra uten hengerfeste heller :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rævedilter

Ein Avensis rygga på tvers av gamlebilen min bak og traff hengerfestet (som på Land Cruiser står ganske høgt).
Null skader på bilen min, Avensisen var skada fom. baklyset og nesten til bakdøra.
Så litt buffer mot ubrukelige sjåfører kan være godt å ha.

CaZpaH

Kjøpte en for kr. 89,- på Circle K til min Model X. Funka bra den. Enkelt å få på og av.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA