Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

165/65R15 på trilling - erfaringer?

Startet av elekTrond, torsdag 07. september 2017, klokken 00:51

« forrige - neste »

elekTrond

Noen som har forsøkt eller vurdert å forsøke 165/65R15 på alle fire hjørnene?  :P

Jeg har fablet om dette et års tid, men ser jeg fortsatt har igjen en sesong på de nå fem år gamle originale sommerdekkene mine etter snaue 50.000 km. Forøvrig gjorde jeg nylig et fynd og sikret meg fire Conti 6 i org.dim fra en kondemnert MY16, så jeg er godt dekket også der når snøen faller. Derfor spiller jeg 165-ballen over til forumet, i håp om at noen melder seg som prøvekanin(er).
Dekkdim145/65R15165/65R15Endring
Omkrets1789 mm1871 mm
4,58 %
Sidevegg:94 mm ->107 mm
11 %




Dekkdim175/55R15165/65R15Endring
Omkrets1802 mm1871 mm
3,83 %
Sidevegg:96 mm107 mm
11 %

Siden rulleomkretsen øker tilnærmet like mye foran og bak, bør barnevakt-systemene og antimoro-lampene i dashen forbli intakte.

Pro's:

       
  • mindre(?) understyrt
  • mer gummi -> økt fjøringsveg og komfort
  • større fotavtrykk og grep foran
  • større fotavtrykk og grep bak(?)
  • misvisning blir tilnærmet utlignet
Con's:

       
  • mindre(?) understyrt
  • mindre(?) grep bak
  • ASC kan muligens bli enda mer overfølsom
  • why bother?
Det er litt usikkert hvordan elmotoren og drivverk vil takle dette, men da jeg drevet om en kortpustet 1.9L sugediesel (64hk / 124nm@2400rpm), fikk motoren nytt liv ved at turtallet ble senket ned til momentkurvens "sweet spot". Her økte jeg rulleomkretsen med 13 %, fra 165/70R13 til 175/80R14. Før, med org.dim tømte jeg femtegiret allerede i 90 km/t. Etterpå ble bilen bøllesterk og dro rundt 4. giret i "alle" hastigheter.
'13 Mjau

tomrh

Fordi bilen har 55/45 vektfordeling bak/foran, så er 175/145 valgt. Summen av dekkbreddene er 320.

175/320 = 0,55
145/320 = 0,45

Ved å endre på dette, endres understyring/overstyring og stabilitet som du påpeker.

Jeg har allerede vært prøvekanin for andre komboer som avviker fra denne brøken:
- 175/155
- 185/145
- 145 på alle hjul

175/155 økt stabilitet og forbedret kjøreopplevelse.
185/145 gjorde bilen mer ustabil og veldig understyrt.
145 på alle hjul gjorde at bilen føltes veldig ustabil og direkte farlig, og esp slo inn i hver sving.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#2
Jeg har forresten også prøvd å ha enda større rulleomkrets bak med 175/65R15. Ble mer ustabil og svampete, bilen krenget i svingene og esp jobbet hardt. Føltes trafikkfarlig.

Det som imo funker er bredere dekk foran og lavere profil på alle dekk, ihvertfall ikke høyere. Hvis høyere profil ønskes tror jeg bilen bør senkes, for tyngdepunktet må ned, ikke opp. Og dekkene bak bør ihvertfall ikke være smalere enn 175!

Og ja...kjører jo med 185/55R15 + 165/60R15 piggdekk. Det oppleves mindre stabilt enn 175+155, sikkert pga at 185/55 gir høyere sidevegg bak og løfter tyngdepunktet bittelitt.

Jeg har forøvrig trua på 195/50R15 + 165/60R15 på 6,5x15 + 5x15 felger. En god grunn til det er at jeg av og til kjører på 195/45R16 + 165/50R16 på 6x16 felger, og der sitter'n som klistret til veien! (I den grad en trilling kan gjøre det..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Så hvis jeg skal rangere kombinasjonene etter stabilitet og kjørefølelse:

1. 195/45R16 + 165/50R16
2. 175/55R15 + 155/60R15
3. 185/55R15 + 155/60R15
4. 185/55R15 + 165/60R15
5. 175/55R15 + 145/65R15
6. 185/55R15 + 145/65R15
7. 175/65R15 + 145/65R15
8. 145/65R15 + 145/65R15
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ronnyschafer

Må ha nye vinterdekk da han som lånte bilen sist vinter kjørte med for lite luft og dekkene nå siver luft. Verkstedet sier de ikke kan repareres.

Spørsmål da er

Kan 175/55R15 + 155/60R15 kjøres på originale felger?

Hvilke dekk anbefaler dere?

Har kjørt Nokian bak/ Toyo foran siste 3 år og egentlig vært fornøyd men Nokian er dyre til en bil som for det meste kjøres på saltet vei av venner eller står parkert.

Kan Toyo både foran og bak være greit?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA