Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)

Startet av xerxes, onsdag 06. september 2017, klokken 17:22

« forrige - neste »

xerxes

Jeg har analysert dagens marked og konkludert at det er lite som skjer på markedet før i slutten av 2018.  Jeg har analysert ut fra behovene til "vanlige" familier som kan tenke seg å ha en elbil som nr 1 bil, eller som en nr 2 bil for pendling.

Generelt er det et absurd "vakuum" i markedet akkurat nå preget av mangel på biler med skikkelig rekkevidde og ventetider på opp mot ett år for de mest attraktive modellene for folk flest. De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år. Tesla modell S er et hederlig unntak, men her må man opp i prisklassen 600 000 kr pluss.

En kort kommentar på noen modeller:

Renault Zoe: Mye for penga, grei rekkevidde, men mangler adaptiv cruise control, noe som er must-have i 2017. Ellers grei pendlerbil.

Hyundai Ionic: Flott bil, har acc, litt lav i baksetet, og reell rekkevidde på 200 km tross lite batteri. En flott bil til prisen, men nå er ventetiden absurd lang så den er ikke aktuell å bestille per i dag.

Vw E-golf: Flott bil, overlegen komfort blant småbilene, kvalitetsfølelsen er på topp, og har det viktigste utstyret. Rekkevidden er godkjent. Kan fås uten LCD-skjerm-speedometer i løpet av 3 mnd, ellers ca 6 mnd ventetid. Gikk nylig opp 15 000 kr i pris.

Leaf 30 kwh: Virker gammeldags og plastikkaktig. Har ikke ACC. Kan være et greit valg som pendlerbil dersom pris er viktigst.

Leaf 40 kwh: Levering i mars-april 2018. Stilig bil, har acc, lane assist, og rekkevidde opp mot 300 km (?). Pris ca 300 000. Største konkurrent er e-golf (ioniq utgår pga leveringstid), og det handler da om det er verdt å betale 50 000 mer for golfens kvalitet og status. Et minus med Leaf er ChaDeMo ladeport.

Leaf 60 kwh: Kommer i slutten av 2018? Kan få det vanskelig med å konkurrere med Tesla model 3.

Tesla model 3: Tidenes vakreste elbil? Rekkevidde fra 300-500 km. Minus: Leveringstid sent 2018, og kan man stole på Tesla på det? Gratis supercharging ikke inkludert. Pris kan fort bli på 450 000 kr pluss, dersom man ikke skal ha den "ribba", f eks 40 000 kr for autopilot, prmiumpakke, Teslas dyre vinterdekk og felger...

Tesla model S: Rask leveringstid. 640 000 for en S75, 400 km,  med autopilot. For tiden 0% rente og inkludert super charging med referal... Minus: Stor bil, litt dårlig finish,  Model 3 er penere. Dyrt med felger etc.  I forhold til at folk kjøper brukte Opel Ampera til 400 000 kr, så kommer ikke en model S med 0% rente så verst ut, særlig mtp forventet restverdi om 3-4 år.

Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).Prisen gjør den uaktuell for de fleste med vanlig inntekt.

Konklusjon: Beste alternativ er å vente på model 3 og ikke forvente at den kommer før 2019, like før momsfritaket på elbil går ut. For de som må kjøpe en elbil i dag, er det kanskje beste alternativet å kjøpe en Leaf  40 kwh, evt en Tesla Model S dersom man har økonomi til det.

...

Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Jeg har analysert dagens marked og konkludert at det er lite som skjer på markedet før i slutten av 2018.  Jeg har analysert ut fra behovene til "vanlige" familier som kan tenke seg å ha en elbil som nr 1 bil, eller som en nr 2 bil for pendling.

Generelt er det et absurd "vakuum" i markedet akkurat nå preget av mangel på biler med skikkelig rekkevidde og ventetider på opp mot ett år for de mest attraktive modellene for folk flest.
God analyse, men kan være verdt å få med både Ford Focus Electric og Kia Soul EV, som begge kan leveres til en relativt grei pris kontra rekkevidde.

Jeg tror man bør komme seg inn i en eller annen kø litt raskt, dersom man skal forvente å få levert elbil i 2019. Hyundai Kona og Ioniq, Kia Niro EV, Model 3 har alle lange ventelister allerede, (levering for disse 2018 er vel fullt booket allerede) og de blir neppe kortere dersom det gradvis innføres mva fra 01.01.2020. De aller fleste bilene som er presentert utover de som allerede er nevnt, vil få levering i 2020+...

Just my 2..

Counterpointer

Et par ting.

Zoe har ikke hurtiglading, mye viktigere enn mangel på ACC.

Tesla har ikke 0% rente, den er 0,25 og effektiv 0,79 tror jeg, samt at den indeksreguleres.

i3 er en populær elbil, kommer med facelift og snart større batteri. Grei levering nå.

Acustica

i3 mangler og en jeg vurderer som familiebil, men Leaf 40 kwh er mer fornuftig.

i3 trekker da den gir høy opplevd kvalitet, jeg liker designet, lite som ruster og forvitrer på den. Nok plass til de 4 som er i huset.

- Ikke så god ACC, burde nok fått 10 kwh mer i faceliften, upraktiske dører bak, lite bagasjeplass, litt dyr jf. andre modeller?

DagfinnN

Opel Ampera-E bør være med i analysen. Det er super på mange måter særlig rekkevidde, men har et par svakheter som manglende ACC. Så var det ventetiden da....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

moby666

#5
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3, soul og ampera e

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e

moby666

Mulig det hjelper, men resten av scoren imponerte heller ikke. Sammenlign med feks ioniq


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 20:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e

Counterpointer

Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 20:37
Mulig det hjelper, men resten av scoren imponerte heller ikke. Sammenlign med feks ioniq


Sitat fra: knut.aulie på onsdag 06. september 2017, klokken 20:26
Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3 og ampera e
Men hvis du passer på at de som sitter bak har på belter får Ae top score

http://www.dn.no/privat/2017/09/06/1535/Motor/sa-sikker-er-opel-ampera-e
Nei, tror heller jeg vil se på model 3 når den kommer

Ioniq er skikkelig 2016.....

(Det er foresten dårlig av Opel å ikke ha varsler for baksetebelte, bare så jeg har sagt det)

stromifokus

Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
mangler adaptiv cruise control, noe som er must-have i 2017.
Mener du ACC med radar eller kamera som ikke fungerer i solskinn?

turfsurf

Sitat fra: moby666 på onsdag 06. september 2017, klokken 19:54
En familiebil bør være sikker og ha top score i euroncap.  Dette ekskluderer en del bla i3, soul og ampera e
Det ekskludere da også automatisk alle de små bilene, siden Ncap er relativ innen klasser. Crasher heller med en stor SUV med 4 stjerner enn en småbil med 5.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zeta_r

Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
De bilene som er tilgjengelig har sørgelig liten rekkevidde og andre tilkortkommenheter som gjør det vanskelig å forsvare å bruke 300 000 på en bil som er avleggs om ett år.

Synes den påstanden er litt vel bastant. Om dagens tilgjengelige biler dekker behovet dit, så blir de ikke automatisk avleggs om det kommer nye modeller med lengre rekkevidde om 1 år. Etter min mening blir fokuset på omtrent kun rekkevidde litt snevert. Elbiler har også generelt holdt seg bra i pris selv om mange modeller har kommet i nye utgaver med lengre rekkevidde.

For meg synes det ut som att den konstant økende etterspørselen etter elbil langt på vei motvirker den forventede utviklingen av att biler blir avleggs når noe nytt og bedre blir tilgjengelig.

Forøvrig så venter jeg for tiden på min første elbil, en Kia Soul, så det er mulig jeg må bite i meg de ordene her..  :laugh:

geear

Det finnes mennesker som vil ha biler i alle prisklasser, og det gjør at alle av dagens elbiler er godt salgbare uten stort verditap. Rekkeviddefanatismen er nok hovedsaklig for de som enten skal ha elbil som hovedbil eller aldri har hatt elbil før. Vi har 190km e-Golf og har på kort tid blitt superglad i den, tross egentlig anti-VAG! Den vil ikke være noe dårligere bil for oss eller andre om to år, og jeg er helt sikker på at det finnes marked for den også når vi tenker salg. Dette er egentlig ikke så veldig forskjellig fra fossilmarkedet, om i det hele tatt..

xerxes

zeta:

Jeg har selv en vw e-golf 190 km, som er kjøpt i år, som jeg har vært kjempefornøyd med utenom rekkevidde på langtur. Som pendle til jobb-bil (3 mil tr) gjør den jobben med bravur og den er billig i drift :) hittil har den knapt sunket i verdi, målt etter finn-annonser for tilsvarende biler.

Jeg tror du blir kjempefornøyd om du har kjøpt bil etter dine behov, den blir ikke dårligere selv om det kommer nyere biler. Tror i likhet med deg det vil være en trygg "bunn" i markedet drevet av folks behov for en elbil som bil nr to til jobb, som sikrer at bruktprisene på elbiler, også de med lav rekkevidde, holder seg bra innenfor garantitiden. Til og med brukte buddyer og thinker selges jo for over 50.000 kr...

nr1rayner

#14
Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22
Tesla model 3:  Gratis supercharging ikke inkludert.

Supercharging har aldri vært gratis. På MS har det vært lagt på bilprisen.
Forøvrig fornuftig at de endrer det til betaling for det man lader, har det fortsatt med "gratis lading" ville det blitt enorm kø på Tesla's ladere når M3 rulles ut for fullt.

Helt enig i at rekkevidden er lav på de fleste bilene. Det går greit for oss, og svært mange, med "199km rekkevidde", men det hadde vært så mye enklere med 2-3x rekkevidden.
Likevel er altså ventetiden lang, mye pga stor etterspørsel, folk vil faktisk altså ha slike biler.

Men selvsagt er også ventetiden lang pga lave produksjonstall.
Og her må man virkelig ikke glemme at den moderne elbilen er temmelig fersk.
(nesten) Hele bilverdenen gapskrattet da Toyota lanserte sin Prius på sent 90-tall. Det tok noen år før resten av produsentene kom etter.
Mange produsenter klødde seg vel i hodet og lurte fælt på hva i alle dager Nissan holdt på med når de satset stort på Leafen for ca 6 år siden.
Det er altså ikke mange år siden man har fått bevist at elbiler faktisk er salgbart, og at produsentene ble "presset" til å produsere sin versjon.
Forøvrig er det ikke mange år siden ACC og Lane keep assist kom på markedet heller...

Ja, det er kjedelig å vente, men vi som kjører/kjøper/vurderer elbil nå er fortsatt ganske tidlig pionerer, dessverre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA