Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Analyse av dagens elbilmarked (pr september 2017)

Startet av xerxes, onsdag 06. september 2017, klokken 17:22

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: xerxes på onsdag 06. september 2017, klokken 17:22

Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).
Starter på 665. Dette inkluderer 4x4, luftfjæringer og hengerfeste.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

xerxes



Tesla model X: Stilig bil. Falkedører. Dyr (700 000 kr pluss).
[/quote]
Starter på 665. Dette inkluderer 4x4, luftfjæringer og hengerfeste.
[/quote]

Ja, men AP er must have... sånn sett starter model s på 600 løk uten AP men med vinterdekk.

Acustica

Jeg er en av toskene som enda sitter på gjerdet og venter på noe som frister og tar et godt "steg" fremover.

Har sett an BMW i3 og nå kom den fornyede versjonen. Tja, nye lykter, ellers samme pakken.
Ny Leaf (Simply amazing!!!!) - tja, er det ikke samme bilen omtrent med penere klær og litt større batteri/motor?

Jeg føler meg mer "presset" til å se bruktmarkedet an enn å handle.

hELgenen

Hva mener TS med vanlige familier?  Dersom en tar utgangspunkt i hva som i alle fall var normen på en familiebil så er det kun en elbil som kan regnes i denne klassen. Nemlig Tesla Modell X.Har selv i3 og som familiebil er den håpløs. Bagasjerommet må være minimum 500 liter og det MÅ være mulig med hengerfeste. For de som kan klare seg uten hengerfeste kan modell S være et alternativ. Alle andre biler er for små til bruk som en familiebil. Det betyr ikke at de andre bilene ikke kan brukes av familier,men at den ikke dekker 100 prosent alle situasjoner en typisk familie har og dermed pr.def ikke er en fullverdig familiebil. Forøvrig er listen over elbiler ikke komplett.
Hyundai Kona er glemt

Trekkoppbil

#19
I 50-60kwt-klassa kan jeg komme på disse bilene:

  • Ampera E/Bolt
  • Model 3
  • Leaf E Plus
  • Kona
Så gjenstår det å se hvilke som kommer med Dual Drive og hengervekt. Er det størst sjans for at Kona kan bli en allt-mulig bil?
En vanlig familie trenger gjerne 2 elbiler.  Da er spørsmålet om den ene skal ha et bredt bruksspekter, eller om man skal ha en fossilbil i tillegg.

Det blir spennende å se åssen 150kw lading fungerer med Leaf E Plus. Hvis man får 150kw opptil halvfullt batteri, og man kan lade fra 5-30kwt på 10 minutter, så kan man lade 10 minutter med 10-15mils mellomrom på motorveien, og med 15-20 mils mellomrom på riksveien. Har man dagsetapper på 40-50 mil, kan man klare seg med 2 ladestopp a 10 minutter. Mens Zoe kunne trenge 3 ladestopp på over 1 time hver seg, for å få den samme ladinga. Personlig synes jeg det er en fordel med Leaf er at den har Chademo: Det muliggjør rimelig bruktbilimport, og den tilbyr kraftuttak, og det kan være at visjonære aktører som drømmer om ulike måter å cache opp kraft på, holder seg til Chademo.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. september 2017, klokken 23:11
Hva mener TS med vanlige familier?  Dersom en tar utgangspunkt i hva som i alle fall var normen på en familiebil så er det kun en elbil som kan regnes i denne klassen. Nemlig Tesla Modell X.Har selv i3 og som familiebil er den håpløs. Bagasjerommet må være minimum 500 liter og det MÅ være mulig med hengerfeste. For de som kan klare seg uten hengerfeste kan modell S være et alternativ. Alle andre biler er for små til bruk som en familiebil. Det betyr ikke at de andre bilene ikke kan brukes av familier,men at den ikke dekker 100 prosent alle situasjoner en typisk familie har og dermed pr.def ikke er en fullverdig familiebil.
Merkelig definisjon. Ingen biler dekker 100 prosent behovet til en familie. Og kravet om 500 liter bagasjerom er helt tilfeldig. Når vi var fire i familien (i sånn ca 7 år) så hadde vi ikke eneste gang bil med over 500 liter bagasjerom. Ikke takboks eller hengerfeste heller, selv med to bleieunger.

Jada, Model X er en fantastisk familie og turbil, men jeg savner fremdeles Mini Cabrioleten vi hadde for helgeturer.

Og er man syv stykk med full bestykning (f.eks sykler, ski, kajakk osv), så er selv en Model X for liten, og hvem gidder dra på tur med henger? Da snakker vi om Multivan o.l.

En bil som dekker alt behov for en familie finnes enkelt og greit ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Acustica

Kia Soul synes jeg er interessant, men litt dyr i markedet. Lite bagasjerom, men gulvet kan senkes og da får man med seg litt av hvert.

Kan ok å se til i grå/brungrå og hvit.

Cral

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

AppleKnocker

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Supercharging har aldri vært gratis. På MS har det vært lagt på bilprisen.
+1
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 07. september 2017, klokken 08:53
Forøvrig er det ikke mange år siden ACC og Lane keep assist kom på markedet heller...
-1 Har hatt ACC og Lane assist siden 2007 på Volvoer og BMWer jeg har eid. Men hvis du sammenligner med når dinosaurene levde, er det ikke mange år siden det kom. Det er uansett sløvt å tilby en nybil i 2017 uten slikt utstyr.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA