Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterdekk

Startet av Boogie, onsdag 06. september 2017, klokken 08:31

« forrige - neste »

Boogie

På tide å kikke på nye vinterdekk.
Egentlig er jeg litt i forkant av levering av en ny 30 kW Tekna Leaf.

Jeg har bedt dem gå ned på felgstørrelse til 16" fordi jeg ønsker Michelin Energy E-V som kommer i dimensjon 195/55R16 91 Q XL Dekket har A på økonomi og våt vei! Leveres ikke i 17".

Men når det gjelder vinterdekk er jeg mer usikker. Forhandler vil gjerne levere Nokian HKPL 205/55/R16 R2 XL Dette dekket har kun B på økonomi og F på våt vei. Er ikke helt fornøyd med valget.
Noen forslag til et bedre vinterdekk? Jeg kan beholde 17" felg på vinterdekk om det gir meg et bedre dekk....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

fws

Jeg har kjørt på Nokian R2 (205/55/16) i snart fire sesonger. De er svært bra på rullemotstand. Har nesten ikke merket forskjell når jeg har satt på sommerdekkene (Michelin Energysaver i samme dim.).

Når det gjelder bokstavmerkingen av dekk så må man ikke stole blindt på de. Et dekk fra en produsent med f. eks B-merking på vann kan gjøre det bedre enn et A-merket dekk fra en annen produsent. Problemet er at dekkprodusentene står for denne testingen selv. Det blir bukken og havresekken.

Hvis du hovedsaklig kjører i urbane strøk som f. eks. Oslo kan det være et poeng å se etter et dekk som er bra på vannplaning. Sjekk dekktester og se hvilke som kommer best ut på de områdene. Det er ikke alltid testvinnerne. Men jeg ville ikke gått for et vinterdekk som er laget for kontinental-europa.   

Nissan Leaf 2018

tomrh

#2
Nokian WR D4 i 205/60R16 er EU-merket B/A og er bra på vannplaning i tester.

Har selv kjørt med dekket i 2 sesonger i dim 195/65R15 (merket B/B). Fungerer veldig bra på nullføre, sørpe, snø og lett isdannelse i noen få minus. Blir stivt og mister lettere grepet i to-sifret minus. Perfekt dekk for urban pendling og kystnære strøk, men ville valgt Hakka R2 i indre strøk eller der sprengkulde er mer vanlig.

(WR D4 i 205/55R16 er merket C/A, anbefales ikke pga. høyere rullemotstand)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

195/55-16 ??

Nei, skal du gå bort fra original dimensjon på Leaf, bør du i hvert fall ikke gå til en mindre dimensjon! Og i hvert fall ikke på vinterdekk.
Se heller på 205/60-16 eller 195/65-16.

Hva som er best kommer helt an på preferanser. Kjente nettopp på Nokian R2. Nokian er bestandig et trygt dekkvalg, men etter hva jeg liker og på de gjennomsnittlige vinterveiene her blir det alt for mykt og tett mønster.
Jeg vil ha noe som er stivere og mer åpent i mønsteret. Av de nordiske dekkene ville jeg mulig prøvd Goodyear. Ellers blir det f.eks. WRD4.

Men, det beste for deg kan kanskje være f.eks. R2.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA