Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge får vi kjøre i kollektivfeltet?

Startet av Thomas Parsli, mandag 04. april 2011, klokken 16:46

« forrige - neste »

Thomas Parsli

I dag kl 08:02 mellom Sandvika og Blommenholm var vi


  • 13 elbiler
  • 2 taxi
  • 1 buss
  • 1 motorsykkel

Ved Høvik var det kommet til et par-tre elbiler, en buss og en taxi.

Det er fortsatt påkjøringene ved Sandvika og Blommenholm som skaper kø (i kollektivfeltet), men i løpet av året ser jeg for meg en lang kø av elbiler i kollektivfeltet som strekker seg fra Slemmestad til Fornebu...
Og da er det vel stopp? Bokstavlig talt...


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Veldig rart du skulle ta opp dette i dag, jeg tenkte selv på dette i dag på vei til jobb. Jeg har ikke noe kollektivfelt på vei til jobben.  Men leser menge stedere at folk velger elbil for å kjøre i kollektivfelte.
Hvis det kommer så mange nye elbiler på veien i år som elbilforeningen spår blir det trangt i kollektivfelte.
Vil nok tro at ordningen blir tatt bort hvis det blir mye kø og hindrer bussen å komme seg inn til Oslo.

Jeg mener at man har så mange goder ved å kjøre elbil at kollektivfelt ordningen kan tas bort. Hvis det blir for mange i felte vil det bli mye negativ skriving i media  og det er ikke bra for elbilens framtid. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Ingen fare på en god stund tror jeg. Det er enda maaaange år til det blir like mange elbiler i kollektivfeltet på E18 som det minibussene og børstraktorene som ble kastet ut for et år siden.

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 04. april 2011, klokken 16:46
Det er fortsatt påkjøringene ved Sandvika og Blommenholm som skaper kø (i kollektivfeltet)
Hovedproblemet med disse og flere påkjøringer på E18 er vel at kollektivfeltet starter først 50-100 meter ETTER at akselerasjonsfeltet slutter.  Jeg tror iallefall det er den overlappen som skaper proppen. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Elmo på mandag 04. april 2011, klokken 19:16
Hovedproblemet med disse og flere påkjøringer på E18 er vel at kollektivfeltet starter først 50-100 meter ETTER at akselerasjonsfeltet slutter.  Jeg tror iallefall det er den overlappen som skaper proppen. 

Man kan noen ganger lure på om veimyndighetene har kjørt i kollektivfeltet selv. Bare enkle grep i veioppmerkingen og skiltingen rundt påkjøringene til E18 vil kunne fjerne proppene i kollektivfeltet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hkaspenberg

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 04. april 2011, klokken 19:40
Man kan noen ganger lure på om veimyndighetene har kjørt i kollektivfeltet selv. Bare enkle grep i veioppmerkingen og skiltingen rundt påkjøringene til E18 vil kunne fjerne proppene i kollektivfeltet.
Det gjelder vel i mange tilfeller, f.eks. det i Stavanger som ble behørig diskutert tidligere. Der ble problemet fikset etter mye påtrykk fra elbilister. Ergo er veimyndighetene er lydhøre for forslag hvis de stilles på en behørig måte.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

POSi411

Sitat fra: 2EL på mandag 04. april 2011, klokken 18:35
Jeg mener at man har så mange goder ved å kjøre elbil at kollektivfelt ordningen kan tas bort. Hvis det blir for mange i felte vil det bli mye negativ skriving i media  og det er ikke bra for elbilens framtid. 
Siden det er plassen i kollektivfeltene som blir problemet oppfordrer jeg Norstart til å forberede seg på å kjempe for at de små elbilene (<3,5m lengde?) fortsatt skal få tilgang til kollektivfeltene den dagen dette blir et aktuelt spørsmål.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

Elmo

Sitat fra: POSi411 på mandag 04. april 2011, klokken 21:04
Siden det er plassen i kollektivfeltene som blir problemet oppfordrer jeg Norstart til å forberede seg på å kjempe for at de små elbilene (<3,5m lengde?) fortsatt skal få tilgang til kollektivfeltene den dagen dette blir et aktuelt spørsmål.

"Plassen" (dvs. kapasiteten) i et kjørefelt avhenger minimalt av lengden på hvert enkelt kjøretøy, men mye av hastigheten på trafikken. Så derfor er det nok heller de små elbilene som vil måtte vike først, ikke fordi de er små men fordi de fleste små har lav akselerasjon og toppfart.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ikke enig.

Lav fart sparer liv. Vegmyndighetene vil ha hastigheten ned på veiene likevel.

Foreslår derfor heller at kun elbiler med max hastighet over 100 km/t må ut av kollektivfeltet. ;D

Fra spøk til alvor: Taxi og busser, som ikke tilfredstiller visse minimumskrav til renslighet burde vært de første ut av miljøfilen. Akkurat nå kunne f.eks en Prius med under 100 g/co2/km kunnet forsette noen år, men tilslutt må filen være forbeholdt 0 utslipps kjøretøy. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. april 2011, klokken 22:01
Taxi og busser, som ikke tilfredstiller visse minimumskrav til renslighet burde vært de første ut av miljøfilen.

Taxi ut, ja. Buss ut, nei. Man må se utslipp per passasjer, ikke utslipp per bil. Taxi har ingenting i kollektivfeltet å gjøre, buss har (derav navnet).

Forøvrig syns jeg vi skal slutte diskusjonen før vi begynner å spre tanker blant politikere :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

POSi411

Sitat fra: Elmo på mandag 04. april 2011, klokken 21:45
Så derfor er det nok heller de små elbilene som vil måtte vike først, ikke fordi de er små men fordi de fleste små har lav akselerasjon og toppfart.
OK. Da må det bli de som er små (<3,2m) og registrert som bil (og som begynner på T ;)).
Men ærlig talt, jeg trodde faktisk at en viktig grunn til å gå over til elbiler skulle være at bilene skulle bli mindre og ta mindre plass inne i byene. Derfor mener jeg at de små elbilene må få beholde fordelene vi har i dag.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

gbzdoc

What?? Om miljøvennlige elbiler skal bli allemannseie MÅ de nødvendigvis tilfredsstille visse krav til transportkapasitet. Særlig om man skal prøve å få de med kun behov for en bil til også å velge elektrisk. Hvor inni granskauen kommer den gamle tankegangen fra at elbiler på død og liv skal være små trege mopedbiler?

For miljøet spiller det liten rolle om bilen er stor eller liten, så lenge den går på strøm. Når var du på familietur med elbil sist?? Jeg er ute og farter med hele familien med 0 i co2 utslipp hver helg, og trives godt med det. Har til og med plass til bagasje.

hens

Nå er det vel ikke lengden på bilen ganget med antallet biler som gir lengden på køen, men hvor tett bilene kjører. Og ettersom avstanden mellom bilene av sikkerhetsmessige grunner må øke ved økende hastighet, spiller det liten rolle med bilens lengde, og fart.
Derimot spiller bilens ytre dimensjoner en stor rolle når det gjelder krav til parkeringsplass.
Prøv å parkere på et oppmerket felt mellom 2 suv'er, så skjønner du poenget.
Tragisk nok ser det ofte ut til sjåførens dyktighet er omvendt proporsjonal med bilens størrelse. ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

gbzdoc

Det er jeg helt enig med deg i, og jeg har opptil flere ganger pakert min smale bestemor duck bil mellom digre SUVer som står på "tvers". Sikkert med store dører de ikke får opp med min bil i mellom. Bare sørger for å ta bilde av biler og skilt før jeg går... :D

Men vi får ikke noen flere parkeringsplasser av at bilene er små når det uansett er merket opp plasser og regelverket pålegger oss å parkere innenfor oppmerkingen. (Med unntak av buddy og reva som faktisk bare tar en halv plass)

elektrolux

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 05. april 2011, klokken 09:39
Bare sørger for å ta bilde av biler og skilt før jeg går... :D

Hadde du hatt Think hadde du sluppet å ta bilde. Den er bygget for å tåle slikt. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

POSi411

Sitat fra: gbzdoc på mandag 04. april 2011, klokken 22:35
inni granskauen kommer den gamle tankegangen fra at elbiler på død og liv skal være små trege mopedbiler?
Det er ingen som har sagt at de skal være trege, bare små.
POSi411
Jessheim
2008 Th!nk City Zebra med soltak og rødt interiør

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA