Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøper en nissan leaf 2013 mod (sl full option) usa import.

Startet av NixonFixon, søndag 03. september 2017, klokken 14:34

« forrige - neste »

NixonFixon

Hei. Imorgen skal jeg signere papirene hos en forhandler for en nissan leaf sl 2013, og den er importert fra usa.

Jeg er allerede klar over at navigasjon og carwings ikke fungerer.

Det jeg vil gjerne få svar til er:

1. Hva burde jeg sjekke i bilen bortsett fra batteriet og alle funksjonene i bilen? Og holder det bare med å se at de 12 barene til batteriet er der eller er det andre metoder å sjekke batteriet på? Forhandleren sa at bilen skal ha en rekkevidde på 110 - 160km, stemmer dette?

2. Bilen er importert fra USA, og den skal registreres for første gang her i norge på navnet mitt, og forhandleren ga meg ''minimumm ett år'' garanti, må ikke det være 5 år fra Nissan også eller?

3. Bilen er toppmodellen i leaf da den kommer med skinn og 17'' felger som er ''premium'', er det verdt prisen på 150k?

4. Eneste lader som følger med er en vanlig stikkkontakt lader på 10amper tror jeg, bør jeg få en til lader til å lade ute? Og hva vil den koste hvis jeg ikke får den gratis?

5. Tips og tricks for å beholde batteriet fresh som ny?

Tusen takk for hjelpa på forhånd!

nr1rayner

1: Vil tro en -13 USA Leaf kan være i nærheten av å miste den første baren, så i utgangspunktet vil jeg si ja. Skal du sjekke nærmere må du ha OBD-dongle og Leafspy pro.
150-160km skal jeg nok klare om sommeren, hvis man kjører temmelig optimalt (farten holdes mest mulig konstant på ca 40-60 km/t og ingen AC).
110km er ingen problem om sommeren.

2: Garanti er litt vanskelig på USA-import. Her er det forhandlers garanti du må forholde deg til. 1 år på en "så gammel" bruktbil må vel sies å være bra. 5 år fra Nissan i Norge ja, dvs at den uansett vil gå ut om ca 1 år på din bil.

3: For en -13 USA vil jeg si det er i overkant. Har ikke sjekket nivået på noen mnd., men skal jeg selge min norske -13 Tekna (tilsvarende den du ser på) vil jeg anta at 150-160' er en kurant pris for den.
Men, mulig du har sjekket markedet bedre enn jeg, og således er mer oppdatert  ;)

4: Her er jeg usikker, men info om dette skal det finnes nok av på forumet. Jeg har mange ganger sagt at man absolutt bør ha en back-up mulighet hvis den som følger med bilen skulle streike. Type2-type1 er en veldig kjekk kabel å ha hvis du har endel type2-uttak i ditt nærområde. Dette er også den billigste kabelen man får kjøpt (ca 1.500-2.000).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

NixonFixon

Takk for svaret.

Hva slags rekkevidde burde jeg forvente om vinteren da? Og med lading ute, må man ha en annen type lader som man bruker på de forskjellige ladestasjonan? (ikke hurtiglading)

nr1rayner

Let litt rundt på forumet, bruk søkefeltet, det finnes enormt med informasjon her allerede.

Rekkevidde om vinteren kommer helt an på temperatur, bruk av varme, hvor lang hver tur er osv osv.
En 2-3km kjøretur i -15 C med bra varme kan fort bruke 10%, da blir det ikke all verden rekkevidde.
Har 70km t/r jobb noen ganger, stort sett 80 km/t. I -15C går det greit uten lading. Man kan komme lenger, men ikke ha alt for høye forventninger utover det.

Lading bort kommer an på kontakten. Schuko (vanlig stikkontakt) er svært vanlig på litt eldre anlegg, mens type2 er mer vanlig på de nye.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#4
2013 SL er en flott bil!
1: Pass på

  • at bilen har premiumpakke med aroundview og bose-anlegg. Hvis ikke, bør det installeres ryggekamera.
  • at vinterhjula har klona dekktrykksensorer
  • dekkmønster
  • at tilbakekallingene er fiksa:https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/#/Home Airbag-lampa skal lyse Off til vanlig, og slukkes når det setter seg en voksen passasjer. Det er en boks til 50USD, eller over 2000kr i Norge som skal være bytta under setet, ellers er det ikke lov å selge bilen retail etter føderale lover. I tillegg er det en sw-oppgardering på bremsekraftforsterkeren.
  • hvorhen bilen er kjørt. Sjekk historikken.
  • når bilen er produsert
  • avlest SOH og helst les av hvor mange kwt batteriet har ved full lading
  • at batteriet ikke er fra varme strøk og heller ikke fra første kvartal 2013. Jeg har inntrykk av at batterier fra andre halvår varer lengre.
Det viktige er å forstå spillet rundt aldring av batteriet: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Denne aldringsmodellen gjelder 2011- og 2012-modeller, men jeghar mistanke om tidlige 2013-modeller ikke er stort bedre.
Høy temperatur skader batteriet, speseillt i kombinasjon med hyppige eller langvarige fulladinger, og derfor er man ganske avhengig av hvem som har brukt bilen. På prærien kan det være lite skygge, og bilene går som regel på leasing.  Biler fra nordvestkysten kan være tryggest, men nordøstkysten og deler av midtvesten kan også være OK. Når du tilgang til å inspisere bilen er det svært viktig å lese av SOH med f.eks Leaf Spy Pro.

2:Fabrikkgarantien på 5 år, gjelder ikke utenfor nordamerika.

3: Prisen bør nok være prutbar, men prisene kan være gått opp i det siste, så jeg er usikker på hvor de ligger. Auksjonsprisene gikk opp i USA, og jeg har mistanke om at forhandlerene i Norge ikke har turt å ta inn så mange biler i sommer da høsten er usikker når nye modeller blir lansert. I vår var det overflod av biler på Finn. Jeg har tatt inn noen sånne biler. Da kjøpte jeg 8-bareres biler fra sørstatene som var produsert 1. halvår 2013, for å få nye batterier på kapasitetsgarantien før sjøfrakt. Vi fikk i størrelsesorden 130 000kr for bil ved salg med vinterhjul. Med ett unntak, var de med premiumpakke. Antakelig bomma jeg litt på markedet. Kjøperene brydde seg ikke stort om at det var nye eller gamle batterier, og de spurte stort sett etter km-stand. Mange ville ikke ha bil med skinn, og noen var kresne på farge, og derfor var bilene vanskelige å selge.  Vi solgte også en SL Premium privat i sommer, som originalt batteri som hadde gått 2 år i NY og 2 år i Norge, og den tok vi 105 000kr for med 2 sett brukte hjul og omreg i tillegg. Det kan godt hende at jeg bomma på prissettinga her, da jeg ville selge den rimeligere enn bilene som hadde nye batterier. Nå har jeg slutta å ta inn leafer, annet enn til eget bruk.

4: 10A EVSE er for dårlig.  16A bør være et minimum og den bør helst være justerbar. Den originale fra USA kan gjerne justeres fra 6A opp til 24 eller 25A, dersom den er oppgradert til nivå 2.  Den originale fra Panasonic er robust, så jeg trur den tåler å bli brukt ute i all slags vær. Bare pass vektavlastning så det ikke blir fysiske påkjenninger.

5: Ikke kjør batteriet for varmt over lengre tid. Begrens gjerne ladinga til 80% til vanlig og lad til 100% når du har behov for det.

Programerbare 315 Mhz sensorer kan du kjøpe sjølv: http://www.ebay.com/itm/AUTEL-315MHz-MX-SENSOR-PROGRAMMABLE-UNIVERSAL-TPMS-SENSOR-METAL-STEM-QTY-OF-8-/152539098406
Antakelig kan du lese id fra sommerhjul med leaf spy pro, og du kan klone vintersensorer med Autel tpms pad, eller med normalt verktøy: http://www.ebay.com/itm/AUTEL-TS508-MaxiTPMS-TS508K-PREMIUM-TPMS-TOOL-8-SENSOR-KIT-FREE-UPDATES-/152677750511

hexachordia

Hei. Jeg har Us-Leaf 2013-modell 2m gen. Kjøpte i fjor med da 38k km. Nå har akkurat den 12. batteri-bare forsvunnet. Bilen kom fra San Jose i California. Vil anbefale deg å teste batteriet med Leaf Spy. Du risikerer som meg at batteriet har 15% reduksjon i stedet for bare noen få prosent. Bilen er fin og problemfri, men kjøper norsk elbil neste gang.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

NixonFixon

Tusen takk for alle de fine svarene, mye å lære meg!

Har hatt bilen i 3 dager nå og jeg er kjempefornøyd! Batteriet er helt okay for min behov (kjører ca. 100km daglig) og jeg har ladet den gratis for det meste. Eneste jeg er litt bekymret om er når jeg en dag skal kjøpe en ny bil, med tanke på at denne er en usa import og at hvis jeg skulle kjøpe en ny bil fra selve nissan, kommer de til å ta min bil eller kommer de til å nekte det fordi den er ikke norsk, noen har info om det?

nr1rayner

Tviler på at de vil ha den som innbyttebil hos merkeforhandler. Det vil mest sannsynlig gjenspeiles i "nei, denne vil vi ikke ta inn" eller en latterlig lav prisantydning.
Men det er da ingen problem, selger da bare bilen privat..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Har faktisk sett brukt USA-Leaf til salgs hos merkeforhandler. Sannsynligvis innbytte på ny "norsk" bil. Den har jo noen minuser i forhold til en "norsk", men så lenge prisen er riktig, blir den nok solgt likefullt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA