Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til komplett Bafang kit

Startet av larslure, lørdag 02. september 2017, klokken 23:31

« forrige - neste »

larslure

hei, var å testet en sykkel med en Bosch men 75 nm kraft og syns det egentlig var nok power, men allt for kunstig med stopp på 25 km.t når man selv sykler mye fortere. så må finne på noe lurt og ikke minst billigere enn de 27K den sykkelen kostet.

Trenger hjelp til å finne en Bafang kit med allt jeg trenger til rundt 1000 usd. regner med den med 750W yter bedre enn den Bosch motoren jeg prøvde, men klart 1000w høres greit ut. Er skeptisk til å handle masse fra Kina, også er det ikke særlig kompatibelt eller brukevennlig :)

ser at disse bafang kit ikke har noen kontroll box slik som de bakhjul systemene har?

Mvh nybegynner ++

jotto

Du får komplett sett med alt du trenger her: https://www.elsykkelsenteret.no/ombyggingssett

Du får også 500W-utgaven samme sted. Den er ikke lovlig, men du sykler jo selvsagt bare på lukket bane  :+1:

larslure

250w er vel litt smått når man først bygger :) har ingen interesse av å sykle rundt i enorm fart. er en stor mann og skal opp noen heftige bakker på tur til jobb. sykkler mellom 35 og 40 på flata når jeg har godt driv.



Ferry

Litt justering av toppfart med en boks fra f.eks. http://www.bikespeed.de/RS_en.html gjør underverker, har det blitt meg fortalt. Slipper å stange rett i veggen ved 25 km/t.

em3ev.com har bra rykte. Det er en brite  som er grunnleggeren, så det er enkelt å kommunisere med dem. Feks. https://em3ev.com/shop/bafang-48v-750w-bbs02-kit/ BBSHD er enda tøffere, men blir fort mye vekt med matchende batteri. "Kontrollboksen" på Bafang sitter i motorenheten. Du kan velge mellom noen ulike displayer for å snakke med den.

larslure

Har faktisk sett flere ganger på den 750w kit du linker til. men detter litt ut på alle valgmuligheter som er. hva trenger jeg egentlig?

trottle, brems, tannhjultrjenger jeg vel. men kan jeg bruke  krang armene fra gammelsykkel?

hvilket av de batteriene? ca hvor lagngt kommer man med et batteri på 50c 18,9Ah ??
vil ha batteri montert i skruene til flasken

Takk for hjelp :)

Ferry

Krankarmer følger med motoren. Tror ikke du kan bruke de originale, da tannhjulene gjerne er festet i den høyre. Kanskje ikke på alle systemer, men det var i hvert fall slik på en sykkel jeg var borti. Det finnes noen litt tøffere enn de originale også: https://em3ev.com/shop/lekkie-buzz-bars-bbs-crank-arms/
Throttle trenger du ikke, men det er ferdig kabel å plugge det i. Finnes sensorer for både gir og bremsehendler. Må ikke ha noen av dem, men motorkutt ved bremsing gir litt ekstra sikkerhet. Motoren fortsetter å dra bittelitt etter at du stopper å tråkke. Kan gjøre det litt ekstra spennende ved forsering av fortauskanter, røtter, steiner etc. Girsensor kan spare drivverket hvis du er uvøren med giringa. Spørs litt hvordan du girer. Jeg pleier å slippe opp tråkket, og da er det uansett ikke noe problem.

Rekkevidde er høyst variabelt. Jeg sykler glatt 4-5 mil med 300 Wh. 52 V/ 18,9 Ah er 3 ggr. så mye... Tipper du kan sykle langt selv med max assistanse. Noe av det fine med motor er at en kan "koste på seg" feite dekk og lavt trykk for god komfort. Lav vekt er heller ikke like kritisk.

larslure

#6
Takk for hjelp så langt :)

har grublet meg litt ferdig, tenker man klarer seg fint med den utgående BBS02, ser at den er finnes i en revidert utgave som heter BBS02b, med noen forbedringer også oppgradert controller. tror jeg like greit kan bestille motor fra ebay eller aliexpress da allt uansett er produsert i østen??

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20170911115606&SearchText=bbs02b

Batteriet derimot, greit med kina ordre der, batteriene i den pakken over der? skjønner det er greit med god kvalitet der. er det fraktregler på det?  link til et godt og passende 48/52v med lader er veldig velkommen....

larslure

#7
vil dette funke? fra em3ev.com

Your order
Product    Total
Bafang 48V 750W BBS02 Ebike Kit With Battery Pack Option (~1200W Max)  × 1      $929.0   
BBS02 48V 25A Kit  × 1      Subtotal: $379.0   
BBS01/02/HD Display - C965  × 1      Subtotal: $50.0   
Throttle Type - Right Thumb Throttle (type 1)  × 1      Subtotal: $5.0   
Ebrake Type - Mechanical Ebrakes Lever (pair)  × 1      Subtotal: $6.0   
Current Rating (02-48V) - 25A (750W)  × 1      Subtotal: $0.0   
47V (13S4P) Preditor L Options - Current will be programmed to 18A if 33G cells are chosen  × 1   

47V (13S4P) Preditor L Battery Options:

    47V 13.6Ah High-Energy Pack (13S4P-MJ1)

   Subtotal: $429.0   
54.6V Charger (for 13S, 47/48V NCM/NCA Battery) - 54.6V 5A Charger (with 90/100% Switch)  × 1      Subtotal: $60.0   
Subtotal    $929.0
Shipping    

    Europe Zone 9 Battery (<30kg): $155.5   
    Europe Zone 9 Battery (<30kg): $155.5   

Total    $1,084.5
Total Weight    11.8 kg

elekTrond

Åssen ser Preditor ut? Plass til 14S4P i den? Da får du 52V. Hvor mange Ampére yter/tåler BMSen? Hva slags spec er det på 33G cellene?

Husk at 750W/1200W vil ha 25A for å yte maks i motbakke. Jeg var forfengelig men gjerrig, og valgte Dolphin-style flaskebatteri. Bmsbattery.com ville ikke lage 14S4P til meg. BMSen er på 18/20(?)A, og billigcellene omtrent det samme i 4P. I praksis "tømmer" jeg batteriet på sekunder med level 5/5 på C963. Sjøl på lvl 2/5 drar motoren 5-6-700W om bakken er bratt nok, og 130 kg nyttelast. For bare $100,- ekstra, kunne jeg fått Panasonic 18650PF. Snakker om å spare seg til fant.

52t krankdrev funker bra med 26" slicks og litt egeninnsats. Dog er kjedet for kort til 1.gir (av 9 bak). Med 26" piggdekk blir kadensen litt for lav til at motor og rytter trives. Dette suger i tillegg altfor mye strøm fra mine EcityPower wannabe 2500 mah fra bmsbattery. Jeg skal gå ned til 46/48t til kommende vintersesong, bare jeg får ut fingen. Da får både jeg og motoren opp dampen i kneikene, spesielt hvis jeg "får tilbake" 1. giret bak.

Selveid er veleid! :+1:
'13 Mjau

larslure

SitatÅssen ser Preditor ut? Plass til 14S4P i den? Da får du 52V. Hvor mange Ampére yter/tåler BMSen? Hva slags spec er det på 33G cellene?

her ikke peiling på noe av det der  8)

Tenker også jeg går for 46T til å begynne med.

Fant denne kitten, virker som et fint tilbud, og litt seriøse folk. mye på youtube. skal dobbeltsjekke om frakt er 45usd. ser også i teksten under der at de har mulighet for 52V batteri.

https://lunacycle.com/bafang-bbs02-kit/

Trenger ikke sykle i 35km/t i oppoverbakken

Ferry

Luna Cycle er veldig bra, og frakt er ok på alt unntatt batterier  :( Tror derfor em3ev er et bedre sted å handle fra. Antagelig billigere med frakt fra kun ett sted.
Står detaljert om batteriet her: https://em3ev.com/shop/preditor-l-47v-8-4ah-11-8ah-frame-battery/
Du bør(må!) velge 30Q-cellene for å få full ytelse. Jeg ville gått for 14S/50 volt i stedet for "bare" 13S, men det spørs hva du har plass til på sykkelen. Jeg heller litt mot triangel bag under stanga. Anbefaler DCP14-displayet. Det ser bra ut. https://electricbike-blog.com/2016/04/21/dpc-14-bbsxx-display-because-the-world-is-better-in-color/
Finnes noen videoer fra em3ev på YouTube også. Krankdrev er kurant å bytte seinere når du får testa oppsettet. Finnes 30T f.eks. https://electricbike-blog.com/2016/02/29/luna-mighty-mini-30t-chainring-for-the-bbs02-because-sometimes-good-things-come-in-really-really-small-packages/
Med thumb throttle trenger du ikke sykle i 35 km/t i oppoverbakkene ;)

Kjede er en smal sak å bytte. Ikke koster de stort heller. Jeg byttet nylig til et fra KMC for å få tilbake førstegiret mitt. Kjøp noen ekstra kjedelåser og spesialtanga for å åpne kjedet, samt en kjedekutter. http://www.kmcchain.eu/chain-mtb-ebike

larslure

Mailet lunacycle og de sendt fint kitten til Norge sa dem, ca 150usd i frakt.  tenker jeg begyner der så kan jeg pimpe etterhvert hvis det er behov. 

Etter det jeg leser er jo heftigere batteri og bruk er jo værre er det å være controller. men som du sier er Krankdrev greit å sette seg inn i. slik jeg skjønner det koser disse motorene seg på litt høyt turtall. Og man får høyere moment og "sterkere" motor ved mindre drev. den "Luna mighty mini" du linker til gjør det fint, men ser har den bakdelen at det flytter kjedet 2cm ut fra sykkel. Da har man "lekkie 36t og 42t" og bygger mere inn, må hvordan det blir på min sykkel.

http://www.brightonebikes.co.uk/uploads/5/5/9/9/55994159/s477911813557644866_p7_i6_w2560.jpeg


elekTrond

Du har ikke sagt et ord om hva slags sykkel du har. Hjul/felg/dekk diameter er mest avgjørende for krankdrevet. De fleste av disse små aludrevene er laga for fatbikes. Jeg satte som sagt 52t på min 26" 44/46t(?) offroad med gateslicks.

Sjekk ut han australske sykkelreparatøren og batteribyggeren som hele tiden roper "POWAH! POWAAAH!". Han har hadde har racer (28" / 700C?), 52t, 52V, 14S-5P som han pendler til jobb med hver dag. Når han ikke fikser andres elsykler, sykler han rundt i 85 km/t og skremmer gamle damer. :police: :+1:
EDIT: Sjekk specs @ video #2 under her. Der har han BBS-HD med 46T.



https://www.youtube.com/watch?v=5NQAZSzJdrc
New TOP SPEED 85.5Kmh Bafang 8fun BBS02 Extremely Fast 1427w mid drive • Electric Road Bike
Published on Sep 9, 2015

Technical Description:

Motor:
•Bafang 8fun BBS02 750w 48v (1427.5watts at 57.1v)
•Custom controller settings with maximum throttle enabled
•52 tooth chainring (82.5km/h top speed)

Battery:
•1,5 hours safe fast charge
•70x 18650 Panasonic High Current cells bare pack for better cooling
•14.5Ah battery pack capacity
•Range: +/-26km in the city / 36km continuous full throttle with few stops
•14S 58.4v cut-off BMS (lithium battery management system) 57.1v at 100% charge

Throttle / Brake Sensor:
•Left thumb throttle adapted to road bike handlebar (almost invisible)
•Magnetic sensor for mechanical rear brakes

Dashboard:
•2x 15 watts LED headlights (two modes: normal or high bean)
•Red LED Voltmeter for battery performance monitoring

Bicycle:
•Trek Road Bike




https://www.youtube.com/watch?v=ZsQIA8INPWg
Bafang BBSHD 1000w mid-drive • Walk around my road bike • Electric Bike 48v BBS02 8fun motor
Published on Dec 5, 2015

My extremely overpowered & modified BBSHD setup:

Motor:
•Bafang BBSHD 1000w 48v (1455watts peak)
•Custom controller settings with 100% throttle enabled at PAS-0 and no speed limit (unloaded wheel spinning at 102kmh with 46T)
•46 tooth chainring (74.1km/h top speed on flat)
•189 RPM at 58.8v (factory settings 160 RPM maximum)
•4.8kg motor

Battery:
•Homemade 14s 5p 58.8v 14.5Ah battery pack capacity
•1,5 hours safe fast charge (6A 350w charger set at 59v)
•3.65kg battery pack transported inside my backpack connected to the bike with XT90-S high discharge anti-spark connector.
•70x NCR18650PF Panasonic High Current cells
•Waterproof "bare cells" pack style for better cooling
•No BMS for 100% charge (4.2v per cell) = 100% performance!!
•Range (with BBS02 motor): +/-26km in the city / 36km continuous full throttle with only few stops

Dashboard:
•V3 Cycle Analyst with with 1.00m ohms shunt
•Bafang C961 display
•2x 15 watts LED headlights (two modes: normal or high bean)
•Waterproof red LED voltmeter to monitor battery sag and performance during the ride.

Throttle / Brake Sensor:
•Left thumb throttle (connected to the BBSHD controller) adapted to road bike handlebar, set up between the brake lever and the bar (almost invisible) mounted on a copper T-joint (used for plumbing, same thickness as the handlebar) the long bit cut in half riveted to the bar with the other bit sticking out enough to mount the throttle.
•Magnetic cut-off sensor in line connected to my mechanical rear brakes

Bicycle:
•9kg Trek Road Bike
•Easton (rear) Shimano (front) performance 700c racing wheels with aerodynamic flat spokes
•Mechanical brakes
'13 Mjau

Ferry

Svjv. bruker Luna Jetcarrier når det er batterier i pakka. Men det er kanskje ikke spes. vanskelig, tar bare litt ekstra tid?
Lett gir/høyt turtall er behagelig for motoren på samme måte som for beina våre. Er vel egentlig enda bedre for motoren, da beina våre har bra "bunndrag" og lite turtallsvilje.
Lekkie bygger litt forskjellig avhengig av antall tenner. Må opp på 42T for å flytte kjedet innover. Men det er ikke sikkert du må innover, det spørs på sykkelen og "chain stays" BBS02 har mindre diameter enn BBSHD, og er lettere å montere helt inntil krankhuset. Er vel helst på fat og semifat det utgjør et problem. Om ikke krankdrevet kan velges lite nok så er det en mulighet å bytte kassetten. Det er ganske enkelt, og koster kun noen hundrelapper.
PS. Har en Luna 40T liggende, om du skulle få bruk for det. https://lunacycle.com/bbshd-steel-aluminum-chainring-adapter-and-40t-sprocket/

larslure

SitatDu har ikke sagt et ord om hva slags sykkel du har. Hjul/felg/dekk diameter er mest avgjørende for krankdrevet. De fleste av disse små aludrevene er laga for fatbikes. Jeg satte som sagt 52t på min 26" 44/46t(?) offroad med gateslicks.

Gode argumenter  8) har Diamant apex T4 er en 26" syns den har vært en sterk sykkel, er rimelig stor og tung med mye kraft i fotene så den har tålt ting godt.

http://www.klikk.no/helse/test-av-terrengsykler-3320285

Det med drev får jeg se an, tenkte mest på hva som blir bruk for til vinteren.  er endel veldig bratte kneiker og ikke behov for så mye fart når det er is. kanske ett drev for sommer og ett for vinter.

Mest et prosjekt for å få en ok pendler sykkel. kan fort være jeg bygger noe heftigere til neste år og denne havner på kona sin sykkel. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA