Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sandefjord-politikere på ville veier

Startet av Mobileum, lørdag 02. september 2017, klokken 18:09

« forrige - neste »

Mobileum

Sandefjord-politikernes vedtak om å kreve full parkeringsavgift for elbiler, er stikk i strid med hva Stortinget har vedtatt.

Nylig vedtok politikerne i hovedutvalg for miljø- og plansaker at elbileiere skal betale parkeringsavgift på lik linje med eiere av fossilbiler. Nå ber Elbilforeningen i Vestfold og Telemark politikerne omgjøre vedtaket når saken kommer opp i formannskapet og kommunestyret.

De snakker ikke bare for egne medlemmer; de viser til at Stortinget ber om en nasjonal bindende regel om at nullutslippsbiler maksimalt skal betale 50 prosent av takstene for parkering. Det samme skal gjelde for bompenger og ferjer. Regjeringen har ennå ikke fulgt opp vedtaket.

– Mange elbileiere i Sandefjord bruker bilen kun lokalt. Siden vi verken har bompenge-ring eller kollektivfelt, er gratisparkering den eneste lokale fordelen eierne kan få, sier nestleder i Vestfold og Telemark Elbilforening, Fredrik Haugen.

Ifølge Haugen er det stor mangel på kunnskap i debatten rundt elbiler og fordeler.

– Folk ser ikke hele bildet og hva som skal til for å få ned utslipp og bytte ut bilparken. Fra 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, sier Haugen.

Han får støtte fra gruppeleder Hilde Hoff Håkonsen (Ap).

– Kunnskapsløst og lite framtidsrettet, sier hun om Høyre og FrP, etter vedtaket om full avgiftsparkering for elbiler i Sandefjord.

Håkonsen er også leder for kommunesamarbeidet KS Vestfold. På sitt siste faste fredagsmøte, med ordførere, varordførere og rådmenn til stede, var lokal klimapolitikk tema. Med Kristin Halvorsen, direktør i Cicero, som hovedinnleder ble det vist til at det største potensialet for utslippskutt er innen transportsektoren.

– Da må vi fakisk ta framtidsrettede politiske grep lokalt i Sandefjord. De valgene har i hvert fall Arbeiderpartiet og jeg tenkt å ta på vegne av kommende generasjoner, sier Håkonsen.

Kan godt betale på ladepunkter

Fredrik Haugen tok valget allerede i 2011. Nå har familien tre elbiler; en Nissan Leaf, en Tesla og en liten to-seters Renault Twicy. Bilene er ikke bare kjøpt av klimahensyn, men også fordi det lønner seg, sammenliknet med kjøp og bruk av fossilbiler. I sommer deltok Haugen sammen med 24 andre elbileiere på en tur fra Oslo til Bergen og Stavanger. Rundturen viste at det ikke er problem med ladepunkter.

Om ikke lenge har Sandefjord 31 kommunale elbilplasser, alle med ladepunkt (ikke hurtigladere). Det utgjør seks prosent av totalt antall kommunale parkeringsplasser. Fram til nå har elbilene både parkert og har kunnet lade gratis. Eierne har også kunnet parkere gratis på plasser som ikke er reservert for elbiler.

Vedtaket i miljø- og planutvalget innebærer at alle parkeringsplasser nå blir avgiftsbelagt for nullutslippsbiler. Det skal imidlertid fortsatt være gratis å lade på de 31 reserverte plassene. Fredrik Haugen har et annet forslag:

– De fleste elbileiere i Sandefjord trenger ikke disse ladepunktene. De er først og fremst nyttige for besøkende. Derfor kan det være fornuftig å ta inn avgifter på disse 31 plassene, slik at de bare benyttes av biler som må lades. De øvrige plassene bør derimot fortsatt være gratis, slik at overgangen til nullutslippsbiler skyter fart, sier Haugen.

Fordeler stimulerer

Sandefjords elbilandel er midt på treet, sammenliknet med resten av landet, med en elbilandel på 4,8 prosent. Denne utviklingen kan fort snu til det verre, ifølge leder i Vestfold og Telemark Elbilforening, Geir Elsebutangen.

– Det som kjennetegner kommunene med lavest elbilandel, er at de ikke tar ansvar for å videreføre de lokale fordelene, og slik ikke stimulerer til skiftet til elbil. De tar ikke i bruk de lokale virkemidlene, og de følger ikke opp stortingsvedtaket om maks 50 prosent parkeringsavgift. Somling fra Regjeringen med å få regelverket på plass er ingen unnskyldning for at kommunen skal bremse elbilfordelene lokalt, sier Elsebutangen.

Vestfold og Telemark Elbilforening har 3.309 medlemmer
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Chris Neumann Ruud

Alle Sandefjordinger er hjertelig velkomne til Horten: fri lading og parkering.

Spøk til side: det snører seg til i Vestfold: først Tønsberg, nå Sandefjord.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

TorC

Vedtaket fra formannskapet er åpenbart tvetydig.


Jeg snakket med en betjent idag og han var lattermild. Han sa at det per dags dato var gratis for elbiler. Han anbefalte at man sjekket parkeringsautomaten før man parkerte.

Per dags dato er det gratis.

Jeg skal ikke tale på andre vegne,  men det virket som at han syntes av dette var temmelig tullete.  Han lo godt da jeg spurte om parkeringsbøter, men sa at man må lese det som står på automaten hver gang man parkerte.

Sandefjord er enn så lenge i forkant.

Vi har nå gratis parkering for elbiler 24/7 og 3 timers gratis lading på alle kommunale ladepunkter.

Sandefjord er best i klassen enn så lenge. Andersen fra FRP truer dette.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Sitat fra: Mobileum på lørdag 02. september 2017, klokken 18:09
Siden vi verken har bompenge-ring eller kollektivfelt, er gratisparkering den eneste lokale fordelen eierne kan få, sier nestleder i Vestfold og Telemark Elbilforening, Fredrik Haugen.

Nuvel. De har fortsatt ikke beltalt mva og engangsavgift for bilen, og sparte drivstoffutgifter er kanskje det mest lønsomme av alt med elbil. I tillegg er årsavgifta fra nå av helt borte igjen (mot knappe 450kr i fjor). Så noen fordeler med elbiler vil de da ha selv om det tas betalt for parkering. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 10. januar 2018, klokken 08:07
Nuvel. De har fortsatt ikke beltalt mva og engangsavgift for bilen, og sparte drivstoffutgifter er kanskje det mest lønsomme av alt med elbil. I tillegg er årsavgifta fra nå av helt borte igjen (mot knappe 450kr i fjor). Så noen fordeler med elbiler vil de da ha selv om det tas betalt for parkering. :)
I sitatet du kommenterte så var det presisert "den eneste lokale fordelen". Ingen av disse du nevnte her kan regnes som lokale fordeler.

... men på den annen side så er det da ganske mange bomstasjoner på E18 nær Sandefjord, og ville da strengt talt sett på dem som "lokale fordeler" selv om det kanskje ikke er så mange som passerer disse på vei til og fra jobb dersom man både bor og jobber lokalt inne i/nær Sandefjord.
Model S 85D

Chris Neumann Ruud

Parkerte i Sandefjord på mandag og kunne stå i 3 timer og lade uten gebyr. Men jeg leste skiltene og ikke på betalingsautomaten: en stor, fin "P" uten "mot avgift" under :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA