Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte eGolf med hydrogenbil?

Startet av KjellG, lørdag 02. september 2017, klokken 16:49

« forrige - neste »

KjellG


Burger

Det var jo ett lyspunkt at 6% av alle offentlige parkeringsplasser skulle ha lademulighet dersom det ikke var uforholdsmessig dyrt fra og med 1 januar 2018. Dette kom vel via EU?

Men det er vel utsatt i 6 måneder pga uklarheter i lovteksten. Tror tvilen var på om det var tilbakevirkende kraft eller ei. Regner også med mange parkeringsplasseiere lurer på hvor dyrt er uforholdsmessig dyrt er.

Alternativ er jo å leie garasjeplass med lading, men det kan hende det er dyrt i Oslo? I Trondheim så har jeg funnet en til 400 kroner måneden, men ikke supersentralt. I tillegg så klarte DSB å fucke opp og være totalt uklar på regelverk/anbefaling til lading innenhus. Trondheim Parkering var sur og måtte gå runde med Veritas (så vidt jeg husker) og være drivkraften for å få på plass regelverk. De må ha lykkes fordi jeg ser det er ladeplasser for Trondheim Kommune på en hel vegg på Leutenhaven parkeringshus.

Jeg tror man kan ta bort elbil fra den setninga og si at å ha bil uten egen parkeringsplass er ganske slitsomt. Fordelen med det er at vi har en oppvoksende generasjon som driter i bil fordi det er bare prakk og kostnader :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

downlow

Hva mener du egentlig med overskriften "Bytte eGolf med hydrogenbil?" 

Hydrogen bilene er jo en god del dyrere, samt har bare noen få fyllingspunkt..
Tror dama har fått nok jeg, og kjøper seg en bensin bil :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

KjellG

En ser problemet med elbil når en ikke har egen parkeringsplass med egen lademulighet. Hydrogen ville fungere som dagens fossilbiler, "lading" på få minutter. Hennes problem er at hun ikke får ladet.

JorgenM

Ladeproblemet burde kanskje vært gjort litt research på før hun kjøpte elbil  :-1-:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

elektrolux

En mulig løsning er et strømaggregat som kan lade bilen over natta.

Sikkert noen søvn depriverte naboer som da raskt tilbyr en skjøteledning med 230V i.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: JorgenM på lørdag 02. september 2017, klokken 20:20
Ladeproblemet burde kanskje vært gjort litt research på før hun kjøpte elbil  :-1-:

Leste du artikkelen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

KjellG

Sitat fra: elektrolux på lørdag 02. september 2017, klokken 20:23
En mulig løsning er et strømaggregat som kan lade bilen over natta.

Sikkert noen søvn depriverte naboer som da raskt tilbyr en skjøteledning med 230V i.  ;D

Bortsett fra støy, hva ville virkningsgraden på diesellading være sammenlignet med å kjøre samme distanse med dieselbil? En taper regenerering, men vinner at aggregatet kan gå på optimalt turtall. Blir kanskje ikke så dårlig?

fredag

Jeg er 100% enig i at det er for dårlig med elbil-ladeinfrastruktur i Oslo. Det føles som om lite eller ingen ting har skjedd etter at MDG kom inn i byrådet for to år siden.

Jeg har selv hørt om flere som bor innenfor Ring 2 som har gitt opp elbil.

Jeg ville ikke anbefalt elbil til noen som ikke har egen biloppstillingsplass med lademulighet. Det nytter ikke å satse på kommunal saktelading eller hurtiglading.

Det burde vært mulig å få vridd drosjene over på elbil, eller lagt til rette for Tesla fastchargere for drosjer på drosjeknutepunkter som Bryn og Gardermoen...

Og at MDG-byrådet fremdeles seriøst tror på hydrogenbil er litt som om skulle tro på astrologi.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-for-a-ha-brutt-valglofte-om-a-bygge-flere-hydrogen-stasjoner-na-vil-byraden-betale-taxi-sjaforer-for-a-kjope-hydrogenbil/68638091
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Carl Anton Stenling

I Oslo må man rett og slett få på plass tilstrekkelig antall ladeplasser og det krever en massiv innsats.
Slik situasjonen er nå så er gateparkeringen tilrettelagt for fossilbiler.

Signaleffekten ved å fjerne ladeplassene i Kongens gate er ikke god og nå forventer vi at byrådet tar grep.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eivhelle

Det er selvsagt problematisk å ikke kunne lade mens bilen står parkert, men samtidig er dette dratt litt ut av proporsjoner. Dama har i løpet av litt under to år kjørt ca. 14000 km. Altså i snitt rundt 25 km for dagen. Da kan man i praksis klare seg med 30-40 minutter på hurtiglader hver 4. dag om sommeren eller hver 3. dag om vinteren.

I artikkelen virker det nesten som om dama brukte opptil 1.5 time for dagen på å få ladet. Er poenget her at man forventer å lade gratis på kommunalt sponset ladepunkt og derfor ikke er villig til å betale for hurtiglading?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

krl

Hydrogen er en blindgate. Dyrt, farlig (ref. manualen til Toyota Mirai) og upraktisk. Og neppe miljøvennlig, da det er billigst å lage hydrogen av gass fra oljeplattformer..

Det er bare å få bygget ut flere ladeplasser. Håper alle som har behov for dette både ringer og sender epost, slik at kommunen har mulighet til å fange opp behovet.

Og kanskje nabolag / velforeninger kan gå sammen og faktisk bidra litt økonomisk for å få opp ladepunkter i nærområdet? Det er ikke gitt at dette bør være en ren kommunal oppgave....

Carl Anton Stenling

Hvis det skal være attraktivt å velge elbil i områder med mye gateparkering så må det finnes normallademuligheter. Å basere seg på hurtiglading blir både dyrt og det krever mye ventetid i hverdagen.

Et alternativ for myndighetene kan være å avgiftsbelegge gateparkering for fossilbiler i større grad og bruke inntektene til å sette opp ladepunkter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

I byrådets tilsvar, oppgis det at det er etablert 490 nye ladeplasser siden november 2015. Men hvor er disse? Jeg har ikke observert noen særlig utbygging av kommunale ladepunkt, utenom garasjen under Akershus festning.

Regner de også inn plasser fra kommersielle aktører, men hvor kommunen har vært inne med sponsing? Vulkan bidrar i så fall drøyt hundre av plassene, men er kun praktisk anvendelig for de som bor i lokalområdet, og bare på kveld/natt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Byrådet regner nok inn alle typer ladepunkter, dvs. ikke bare punkter på gateplan. De satser nå mer på ladepunkter i parkeringshus og det kan på mange måter være smart. Skal man etablere mange ladepunkter så er parkeringshus en god måte.
Imidlertid er det nødvendig at også punkter på gateplan kommer på plass og man må kanskje legge restriksjoner på fossilbilenes subsidierte nattparkering på gategrunn. Det bør ikke være slik at tanking av fossilt drivstoff gir som belønning at man kan parkere nærmere der man bor og til lavere parkeringskostnad enn de som kjører ladbare biler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA