Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec i praksis

Startet av erikf, lørdag 02. september 2017, klokken 13:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

Jeg leser hva jeg leser, Robort og Griffel. Trenger ikke leke barnehage eller bruke vann.

Det jeg etterlyser er bevis for at elbilene lager disse store innrushene. Her må da noen sitte på målinger???
En skjemdump fra et eller annet instrument som viser at dette er et annet problem enn alt annet som kobles på nettet.
Kan jo være greit å vite om forbrukerne får noen fordeler, eller om dette kun er en fordyrende sak som bare netteier har glede av.


Renault gir en stor strømpuls i starten, men det er en bevisst handling for å kunne kalkulerer jordmotstand.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#31
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. september 2017, klokken 23:23
Jeg leser hva jeg leser, Robort og Griffel. Trenger ikke leke barnehage eller bruke vann.
Da burde du sett at min kommentar gikk på den patenterte fasebalanseringen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Speeder

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. september 2017, klokken 23:23
Renault gir en stor strømpuls i starten, men det er en bevisst handling for å kunne kalkulerer jordmotstand.
Dette burde være fult mulig uten store strømmer? Kortslutningsmålere gjør dette med alt fra 15mA til 20A. Kan 170A virkelig være mulig?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektrolux

Er uten tvil en fordyrende sak, men prisen på Zapchargeren er jo satt, så det blir litt som med Mercedes S klassen sine funksjoner. Ja de er fordyrende, men kunden får det med på kjøpet.

I tillegg til å spare strømnettet for slike strømpulser som ikke er der for å måle motstanden til jord, men en følge av at div. komponenter endrer spenningspotensiale ved innkobling, vil en kunne anta at dette øker levetiden også på interne komponenter i Zapchargeren og for så vidt bilens ladesystem også. Det er i alle fall ikke feil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#34
Sitat fra: Speeder på onsdag 06. september 2017, klokken 06:58
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 05. september 2017, klokken 23:23
Renault gir en stor strømpuls i starten, men det er en bevisst handling for å kunne kalkulerer jordmotstand.
Dette burde være fult mulig uten store strømmer? Kortslutningsmålere gjør dette med alt fra 15mA til 20A. Kan 170A virkelig være mulig?
Er ikke denne strømpulsen et helt vanlig inrush problem som følger av Renaults bruk av motorviklinger og hysterese?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Renault måler impedansen til jord hvert annet minutt, så at innrush strømmen er der i den forbindelsen er lite plausibelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Speeder

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. september 2017, klokken 17:24
Renault måler impedansen til jord hvert annet minutt, så at innrush strømmen 8er der i den forbindelsen er lite plausibelt.
Og den måler da med 170A mener du?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rav4_EV

#37
Det kan godt hende at Zapcharger som ikke er en lader er Mercedes S kvalitet.

Derimot bruker Robort (Elektrolux) forumet her for å markedsføre produktet og og opplyser at den har spesielle fordeler.  Kan ikke se at kunden har noen fordeler her. Når selger heller ikke kan dokumentere at det er et problem som løses er det brudd på markedsføringsloven.

Ser jo ikke ut for at Robort (Elektrolux)vil dokumentere påstandene og da får jeg vel kontakte noen i Zaptec da å høre om hvordan de stiller seg til en forhandler som "surrer" sånn med produktomtalen.

Vi kan jo ikke ha et forum der forhandlere kan fremsette alle mulige påstander uten dekning.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. september 2017, klokken 20:53
Det kan godt hende at Zapcharger som ikke er en lader er Mercedes S kvalitet.

Derimot bruker Robort forumet her for å markedsføre produktet og og opplyser at den har spesielle fordeler.  Kan ikke se at kunden har noen fordeler her. Når selger heller ikke kan dokumentere at det er et problem som løses er det brudd på markedsføringsloven.

Ser jo ikke ut for at Robort vil dokumentere påstandene og da får jeg vel kontakte noen i Zaptec da å høre om hvordan de stiller seg til en forhandler som "surrer" sånn med produktomtalen.

Vi kan jo ikke ha et forum der forhandlere kan fremsette alle mulige påstander uten dekning.

Han er vel her inne som privat person og få neppe timebetalt for tiden her. Og, de fleste som ikke er av typen "lønnsmotakeren" vil vel tale til fordel for der man jobber hvis man fornøyd ...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Robert Sund

Jeg jobber ikke for Zaptec og selger heller ikke produktet. Jeg har ikke intern kjennskap til hvordan de har gjort det for å hindre innrush, men beskrev hvordan dette kan gjøres hvis det er av interesse. Og dette til null kostnad. Å koble inn ett relé når spenningen passerer 0V er ingen heksekunst.

Beklager at jeg ikke har avklart dette før men det er noen dager siden jeg var innom forumet.

zbk

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 07. september 2017, klokken 08:00
Jeg jobber ikke for Zaptec og selger heller ikke produktet. Jeg har ikke intern kjennskap til hvordan de har gjort det for å hindre innrush, men beskrev hvordan dette kan gjøres hvis det er av interesse. Og dette til null kostnad. Å koble inn ett relé når spenningen passerer 0V er ingen heksekunst.

Beklager at jeg ikke har avklart dette før men det er noen dager siden jeg var innom forumet.

Det snakkes om Robort (elektrolux), ikke Robert, så ingen som har ment noe spesielt om deg såvidt jeg kan se ( i denne tråden i alle fall  ;) )
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Robert Sund

Sitat fra: zbk på torsdag 07. september 2017, klokken 08:20
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 07. september 2017, klokken 08:00
Jeg jobber ikke for Zaptec og selger heller ikke produktet. Jeg har ikke intern kjennskap til hvordan de har gjort det for å hindre innrush, men beskrev hvordan dette kan gjøres hvis det er av interesse. Og dette til null kostnad. Å koble inn ett relé når spenningen passerer 0V er ingen heksekunst.

Beklager at jeg ikke har avklart dette før men det er noen dager siden jeg var innom forumet.

Det snakkes om Robort (elektrolux), ikke Robert, så ingen som har ment noe spesielt om deg såvidt jeg kan se ( i denne tråden i alle fall  ;) )
Ahhh, ser det nå. Takk for utmerket observasjon zbk.

Griffel

Jeg hverken jobber eller har jobbet for noen selgere av slike produkter (til forskjell fra elektrolux og Rav4_EV).

Om akkurat denne funksjonen er vesentlig eller ikke kan sikkert diskuteres men det er i et hvertfall ingen ulempe med en ikke patenterbar funksjon for begrensing av inrushcurrent.

De har forøvrig sikkert valgt en annen standard metode enn koble inn ett relé når spenningen passerer 0V. Jeg tviler på at det ville begrense en strømpuls som er et resultat av induktiv belastning og hysterese. (ved 0 gjennomgang er dU/dt maksimal). Derimot å bryte ved 0 gjennomgang av strøm er ikke dumt om en har slik belastning.

Ellers er det riktig som Rav4_ev skriver at Zaptec ikke lenger nevner dette på hjemmesiden (det sto der tidligere).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

For å komme tilbake til den patenterte funksjonen med tilordning til minst belastede fase er nok heller ikke spesielt vanskelig å implementere, men som så mange andre gode ideer, det gjelder å komme på det først.

Dessuten kobler de jo om fra trefase til enfase og tilbake igjen etter behov dermed blir lastdelingsfunksjonen vesentlig mer optimal for de fellesanleggene som har TN nett.

Denne funksjonen er ikke like viktig for de som har IT nett og derfor bare enfase mulighet i utgangspunktet. Her er dette med dynamisk tilordning bare noe bedre enn en statisk.
Konkurrentene kan på IT installasjon bygge opp systemet med enfase kabler til den enkelte ladestasjon og slipper dermed kanskje litt billigere unna på kabling og enda litt mer når de begrenser seg til 16A ladestasjoner.

Men for et anlegg med lastdeling er det interessant å ha høy effekt på ladestasjonene uansett. Når det er få som lader er det greit at de med 7kW lading får dette når få er tilkoblet. Da avslutter de raskt dermed blir det slik at det "hele tiden" er få som lader samtidig og ladehastighet oppleves som høy. Om natten blir det slik at om noen trenger mye energi får disse høy effekt til å fullføre når de fleste andre er ferdig.

For TN nett vil jo også noen kunne lade med opptil 22 og 11kW og dette med høy effekt når få er tilkoblet er enda mer fordelaktig.

Jeg vet at enkelte tilbyr lastdelingssystemer med 16A enfase kurser til de enkelte ladestasjonene. Dette får jo prisen ned, spesielt på det den enkelte må betale for ladestasjon på sin plass. Men for et lastdelingssystem er jo dette å betrakte som en delvis kastrering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA