Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Viser bilen feil km.lengde?

Startet av EV-FTW, fredag 01. september 2017, klokken 08:20

« forrige - neste »

EV-FTW

Fra diskusjon rundt nye Leaf:

"Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde."

At bilen viser feil hastighet, det er jeg fullstendig klar over, men har inntrykk av at den viser riktig lengde.

Tar jeg feil her?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

cra

Jeg tror nok km-telleren er ganske riktig, ja. Noe annet ville jo bli helt feil. (pardon the pun)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Helt normalt.
Har sjekket hastighet med OBD på flere biler. Speedometer har feilmargin, men gjennom OBD er det omtrent spot on.
Kjørelengden er også innenfor en svært liten feilmargin, da selvsagt sett at man har original (eller svært nær original) dekkdimensjon/rulleomkrets.

Har også sjekket snitthastigheten på Leafen, og den er også spot on selv om speedometer viser ca 10% feil med vinterhjul og ca 7-8% feil med sommerhjul.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Km beregnes ut fra GPS i bilen , og den stemmer. At speedometer viser feil er noe Nissan har lagt inn selv , for at folk ikke skal kjøre for fort... ( irriterende... og det kan ikke endres bortsett fra ved at man bytter hjul til større dimensjon)

EV-FTW

Det med fart er jo vanlig at alle biler viser litt feil på. Inntrykket mitt er ar Asiatiske biler kanskje viser mer feil.

Uansett er det stor forskjell på liten og stor dimensjon på hjul og felger.
Bilen min viser mye mindre feil med sommerdekk enn vinterdekk.

Men ja, mener også at bilen viser korrekt på lengder.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA