Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig elbil for daglig pendling

Startet av bergie, torsdag 31. august 2017, klokken 21:37

« forrige - neste »

bergie

Hei,

Per i dag pendler jeg til jobb med scooter. Denne begynner å bli rimelig sliten og må nok snart byttes ut. I den forbindelse tenkte jeg det kunne være greit å vurdere en rimelig elbil som erstatning som også fungerer på vinteren.

Kjøreavstand er ca. 3-4 mil pr. dag. I tillegg blir det nok noe kjøring lokalt til butikk ol. Ser for meg et budsjett på maks 150.000.

Vi har en Tesla i bestilling og jeg jobber med å få montert en 16a kurs med 32amp blå kontakt i fellesgarasje. Pendlerbilen må også kunne lade her.

Det ville også vært en fordel om denne bilen kunne fått oss til helårshytta 14 mil unna når andre i familien benytter Teslaen. Skjønner at akkurat dette kan være tricky, men vi tåler et kort stopp for hurtiglading på veien. Ladestasjon skal også settes opp på hytta så vi kan starte returen med fullt batteri. Ikke behov for stort bagasjerom for disse turene.

Det store spørsmålet blir hvilken modell dere eksperter vil anbefale? Hva er viktig å ta med i vurderingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Ebe

Norsk -13 eller -14-modell 2.gen Leaf er vel innenfor det budsjettet. Ellers åpner vel 150.000 for en up også, eller?

Billigste er jo trilling, men kanskje litt styr på vinteren?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

chriso89

Hadde nokk gått for en e up. God liten bybil som har god varme

sylwester

Billigste Leaf med Carwings helt til 14mil kom på bordet. 1gen må ha 2 ladestopp på vinteren med varme på, men en uten. En 30kWh må uansett ha en. Hvor godt distribuert er hurtigladerene mellom hus og hytte?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HCO

Om du venter til november, blir vår Zoe 240 til salgs for omtrent den prisen. Da får du også med på kjøpet en splitter ny PodPoint ferdig montert i garasjen. Den kan lade både Zoe og Tesla.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bergie

Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 22:27
Norsk -13 eller -14-modell 2.gen Leaf er vel innenfor det budsjettet. Ellers åpner vel 150.000 for en up også, eller?

Billigste er jo trilling, men kanskje litt styr på vinteren?
Jeg har vært innom tanken på både leaf og e-up. Hva kan man forvente av rekkevidde på en såpass gammel leaf? Forstår at e-up har inntil 12 mil om sommeren, og kanskje 8 om vinteren.

Trillingen er absolutt aktuell for pendlingen, men vil tro den i praksis fungerer dårlig til hytta?

Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

bergie

Sitat fra: HCO på torsdag 31. august 2017, klokken 22:52
Om du venter til november, blir vår Zoe 240 til salgs for omtrent den prisen. Da får du også med på kjøpet en splitter ny PodPoint ferdig montert i garasjen. Den kan lade både Zoe og Tesla.

Det som bekymrer meg med Zoe er lading på vei til hytta. Finnes det mange offentlige hurtigladere som fungerer bra med bilen?
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

HCO

Sitat fra: bergie på torsdag 31. august 2017, klokken 22:56
Det som bekymrer meg med Zoe er lading på vei til hytta. Finnes det mange offentlige hurtigladere som fungerer bra med bilen?
22 kW type 2 finnes "overalt" - også på mange steder der det ikke finnes DC-hurtigladere. Den dårligste rekkevidden vi har målt (dvs. regnet oss frem til) om vinteren er 10 mil. For å ha litt margin, må du da ha ca. 40 minutter ladestopp på de kaldeste dagene. Om sommeren går 240 greit 18 mil på Eco, litt mindre i motbakke.

Vi har 15 mil til vår "hytte" (leilighet), noe som er en av hovedårsakene til at vi bytter til Zoe med større batteri. Da kan vi kjøre tur/retur om sommeren uten lading, og én vei om vinteren (har lademulighet utenfor leiligheten).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bergie

Hva med lading hjemme og på hytta med Zoe? Må jeg benytte meg av denne store kladden som ofte blir omtalt som "bøtte" ?
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

sylwester

Hvis du er så heldig å ha TN (400V) i begge ender så trenger du det ikke med sannsynligheten for det er 1‰. For resten så må man ha transformator fast eller bøtte/støvsuger.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ebe

Sitat fra: bergie på torsdag 31. august 2017, klokken 22:54
Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 22:27
Norsk -13 eller -14-modell 2.gen Leaf er vel innenfor det budsjettet. Ellers åpner vel 150.000 for en up også, eller?

Billigste er jo trilling, men kanskje litt styr på vinteren?
Jeg har vært innom tanken på både leaf og e-up. Hva kan man forvente av rekkevidde på en såpass gammel leaf? Forstår at e-up har inntil 12 mil om sommeren, og kanskje 8 om vinteren.

Har en -14 leaf selv. På vinteren må jeg jobbe litt for å nå 10-11 mil. Så ville sagt 8-9 mil hvis man ikke tenker på noe spesielt, men kjører som vanlig. På sommeren kjører jeg 150km med litt innsats.

Tar du helgehandlingsn samtisig med ladingen, så er det nok lading vil jeg tro.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

HCO

Sitat fra: bergie på torsdag 31. august 2017, klokken 23:11
Hva med lading hjemme og på hytta med Zoe? Må jeg benytte meg av denne store kladden som ofte blir omtalt som "bøtte" ?

Jeg ser du parkerer i fellesgarasjeanlegg. Med mindre du har en privat plass, helst avlåst, som du kan strekke en egen 20A til, vil du få problemer med å få montert transformatoren som er inkludert i den "gratis" monteringen av ladeboks. I slike tilfeller kan Zoe være et dårlig valg. Se også mitt innlegg her:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32922.msg566105.html#msg566105
(du kan gjerne lese hele "Ikke kjøp Zoe..."-tråden, men den handler mest om at Forum Admin er negativ til denne bilen)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

downlow

Sitat fra: bergie på torsdag 31. august 2017, klokken 21:37


Det ville også vært en fordel om denne bilen kunne fått oss til helårshytta 14 mil unna når andre i familien benytter Teslaen. Skjønner at akkurat dette kan være tricky, men vi tåler et kort stopp for hurtiglading på veien.

Kan dere ikke heller bare ta Teslaen til hytta, og kjøpe en Trilling til de andre som er hjemme når dere er borte. Da vil du få en bil med nybilgaranti, som fungerer til pendligen, samt annen bruk i nærområdet. Jeg ville valgt denne løsningen. Tesla må jo uansett være best på hytta (4wd) ++
2017 Leaf Tekna 30 kWh

nr1rayner

-13 Leaf Tekna, har 3,5 mil til jobb noen dager, 80-sone mesteparten av veien.
Det er vel sjeldent jeg har startet med 100% hjemmefra, men t/r uten lading, i -15 C og OK mengde varme er egentlig ingen problem.
Men særlig mye over disse 7 milene vil jeg hverken anbefale eller regne med når det står -15C på gradestokken.
Trilling og e-Up går vel noe kortere enn det, mens en Zoe vel går omtrent like langt.

Zoe er nok en krute god bil, hvis du kjenner til fordeler og ulemper med ladesystemet.
På langtur er vel egentlig en Zoe ganske grei. Tregere lading, ja, men svært sjelden ladekø.
Der Fortum har hurtigladestasjon har de vel nå ladestolpe som Zoe kan benytte seg av på alle lokasjoner.
Og her er det Zoe glimrer med sin fordel:
På hurtigladeren er det ofte kø, men semi-hurtigladeren (22kW), som Zoe benytter seg av, er det svært sjelden jeg ser noen koblet til.

En el-moped ville jo heller ikke vært feil da  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bergie

Sitat fra: downlow på fredag 01. september 2017, klokken 19:08
Kan dere ikke heller bare ta Teslaen til hytta, og kjøpe en Trilling til de andre som er hjemme når dere er borte. Da vil du få en bil med nybilgaranti, som fungerer til pendligen, samt annen bruk i nærområdet. Jeg ville valgt denne løsningen. Tesla må jo uansett være best på hytta (4wd) ++

Tanken var i utgangspunktet å gjøre det enklere om ikke alle skal til/fra hytta samme dag.

Men pr nå ser det ut til at trilling er mest aktuell. Ser i-MiEV har litt annet interiør enn de andre. Hvilken bør man velge og hvorfor? Går ut i fra at pris er lik på alle tre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA