Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

De har endret på tidspunktet VIN tildeles. Før var det noen uker før levering, nå er det noen dager. Dette gjør VIN-systemet ganske ubrukelig for å estimere produksjon.

I tillegg skal det produseres opp noen hundre biler for å være utstillings- og prøvekjøringsbiler denne måneden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mazzbot

Det kommer til å bli et rush av registreringer fra juli og utover så flest mulig får 7500$ tax rebate . Derfor ingen vin ennå
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Løve

Trodde Tesla solgte alt til Canada mens de ventet på juli. Da er det ikke så mye igjen å selge til Canada da?

Demobiler skal vel også ha VIN? Og en kan vel produsere mer enn bare demobiler samtidig? Og var det et problem at folk vurderte produksjonstakten ut fra VIN reservering? Og det er vel sånn at endringen har ført til enda mer granulær oversikt over produksjonstakten?

Espen Hugaas Andersen

De har jo 51733 VINs å ta av. Det er nok til å klare seg ut Q2. Når VINs tildeles senere trenger de ikke ha like mange VINs i omløp. VIN registreringen/tildelingen har altså ingen praktisk betydning for Tesla de nærmeste ukene, dette er bare faktorer som benyttes for å forsøke å *estimere* produksjonen.

For øvrig: https://electrek.co/2018/06/16/tesla-model-3-production-update-elon-musk-factory/

Alle deler av produksjonen er i området 500-700 per dag, altså 3500-4900 per uke. Per i dag er dette det klareste bildet vi har av status på produksjonstakten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

SitatTesla shorts have 'about 3 weeks before their position explodes', says Elon Musk

https://electrek.co/2018/06/17/tesla-tsla-shorts-position-explodes-elon-musk/

Jeg tolker det som at de faktisk kommer til å nå 5000/uke i slutten av måneden. Selv om det selvfølgelig er andre tolkninger. Og så virker det rimelig klart at de kommer til å nå bil nr. 200.000 i USA ca. 1. juli. Tror de skal være heldige de som har fått bilen sin i Canada de siste ukene. Det blir nok ikke mange som blir levert der de nærmeste månedene..

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. juni 2018, klokken 06:59
De har jo 51733 VINs å ta av. Det er nok til å klare seg ut Q2. Når VINs tildeles senere trenger de ikke ha like mange VINs i omløp. VIN registreringen/tildelingen har altså ingen praktisk betydning for Tesla de nærmeste ukene, dette er bare faktorer som benyttes for å forsøke å *estimere* produksjonen.

For øvrig: https://electrek.co/2018/06/16/tesla-model-3-production-update-elon-musk-factory/

Alle deler av produksjonen er i området 500-700 per dag, altså 3500-4900 per uke. Per i dag er dette det klareste bildet vi har av status på produksjonstakten.

Det er vel 51k vin - hva som enn er produsert så langt?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på mandag 18. juni 2018, klokken 11:45
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. juni 2018, klokken 06:59
De har jo 51733 VINs å ta av. Det er nok til å klare seg ut Q2. Når VINs tildeles senere trenger de ikke ha like mange VINs i omløp. VIN registreringen/tildelingen har altså ingen praktisk betydning for Tesla de nærmeste ukene, dette er bare faktorer som benyttes for å forsøke å *estimere* produksjonen.

For øvrig: https://electrek.co/2018/06/16/tesla-model-3-production-update-elon-musk-factory/

Alle deler av produksjonen er i området 500-700 per dag, altså 3500-4900 per uke. Per i dag er dette det klareste bildet vi har av status på produksjonstakten.

Det er vel 51k vin - hva som enn er produsert så langt?
Ved slutten av juni bør de ha produsert omkring 48k Model 3. Altså trenger de ikke registrere flere VINs før Q3. Men jeg tror de vil registere flere VINs før utgangen av Q2, kanskje 10-20.000 om 1-2 uker. Om de ikke registrerer flere VINs før Q3 så har de bare en noen få dager med VINs i omløp, og det blir litt snaut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MrOtto

"Words fail me. It's insanity," said Sanford C. Bernstein & Co.'s Max Warburton, who benchmarked auto-assembly plants around the world before becoming a financial analyst.

The existing line isn't functional, it can't build cars as planned and there isn't room to get people into work stations to replace the non-functioning robots," Warburton said in an email. "So here we have it—build cars manually in the parking lot."

Bloomberg: The Future of Tesla Hinges on This Gigantic Tent.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-06-25/the-future-of-tesla-hinges-on-this-gigantic-tent

rsomby

Alt står og faller på at produksjonskvaliteten på model3 blir bedre enn på S og X.

Da er det med gru en leser avslutningen på denne artikkelen:

"It's preposterous," Bernstein's Warburton said. "I don't think anyone's seen anything like this outside of the military trying to service vehicles in a war zone. I pity any customer taking delivery of one of these cars. The quality will be shocking."

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: rsomby på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:18Alt står og faller på at produksjonskvaliteten på model3 blir bedre enn på S og X.

Da er det med gru en leser avslutningen på denne artikkelen:

"It's preposterous," Bernstein's Warburton said. "I don't think anyone's seen anything like this outside of the military trying to service vehicles in a war zone. I pity any customer taking delivery of one of these cars. The quality will be shocking."
Det er jo bare 100% synsing, da. De som mottar biler er stort sett ekstremt fornøyde, og det er lite støy rundt feil og mangler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

georglu

Sitat fra: MrOtto på tirsdag 26. juni 2018, klokken 12:37
Hva gjør de med det amatørmessige baksetet som er så dårlig på de første bilene og som ble forbedret vesentlig? Er man uheldig og får betaversjonen av bilen Tesla tar full pris for, så kan man ende opp med å få ting i bilen som virker, så ingen garantisak, men bare rett og slett er dårlige.

Hvis du ikke kan leve med at Tesla forbedrer bilene sine løpende i stedet for hvert modell-år, så er ikke Tesla bilen for deg. Da får du heller velge en av de andre bilmerkene. Men kom ikke etterpå og klag over at bilen ikke oppdateres automatisk med en OTA kort tid etter at noe blir forbedret.

For øvrig blir en del andre ting forbedret også etter at bilen er levert. Tidlige Model 3-kunder har f.eks. fått tilbud om å bytte ut stålfjærene som er blitt forbedret i en senere versjon av bilen. Jeg husker ikke om dette også gjelder baksetene, men kan godt tenkes man også får dem byttet hvis man ønsker det.

Jeg mistenker at finansanalytikere med bilfabrikanter som spesiale sliter med å forstå Teslas måte å gjøre ting på og at firmaet rett og slett ikke passer inn i modellene deres. Tesla er først om fremst et tech-firma fra Silicon Valley og jeg forestiller meg at analysen da må bli annerledes enn for klassiske bilfabrikanter.

DISCLAIMER: Jeg er ingen ekspert på hverken bilproduksjon eller finansanalyse (kun bittelitt på hobbybasis), men jeg anser meg selv som ganske oppgående på tech (all den tid jeg er utdannet innen IT og jobber som IT-konsulent. Java-utvikler de siste 18 årene om du lurer).
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. juni 2018, klokken 12:40
Sitat fra: rsomby på tirsdag 26. juni 2018, klokken 11:18Alt står og faller på at produksjonskvaliteten på model3 blir bedre enn på S og X.

Da er det med gru en leser avslutningen på denne artikkelen:

"It's preposterous," Bernstein's Warburton said. "I don't think anyone's seen anything like this outside of the military trying to service vehicles in a war zone. I pity any customer taking delivery of one of these cars. The quality will be shocking."
Det er jo bare 100% synsing, da. De som mottar biler er stort sett ekstremt fornøyde, og det er lite støy rundt feil og mangler.
Det er ikke levert «teltbiler» enda. Så om det spiller noen rolle er ukjent.
Jeg kan ikke skjønne at selve det å ha produksjon i en letthall i det klimaet skulle bety noe vesentlig. Time will show. Det blir jo greit å sjekke om Preformance modellen er dårligere enn vanlig LR siden denne er laget i «teltet».

Magnus Hansen

Tesla skal i alle fall være glad for alle tålmodige aksjonærer og banker. Det er ikke mange andre firmaer som kan feile og prøve igjen på denne måten. De har åpenbart gjort noen grove og svært kostbare feilvurderinger.. men det blir sikkert bra til slutt..

georglu

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 26. juni 2018, klokken 14:55
Tesla skal i alle fall være glad for alle tålmodige aksjonærer og banker. Det er ikke mange andre firmaer som kan feile og prøve igjen på denne måten. De har åpenbart gjort noen grove og svært kostbare feilvurderinger.. men det blir sikkert bra til slutt..

Likevel blir emisjoner og salg av obligasjoner overtegnet (kanskje med unntak av i 2008, men det var et unntaksår på mange måter). Plenty med investorer som er mer enn villige til å bette på Elon Musk og Tesla. Go figure!
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Magnus Hansen

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 15:14

Likevel blir emisjoner og salg av obligasjoner overtegnet (kanskje med unntak av i 2008, men det var et unntaksår på mange måter). Plenty med investorer som er mer enn villige til å bette på Elon Musk og Tesla. Go figure!

ja, det er jo nettopp det jeg sier...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA