Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Produksjonstakt

Startet av Philip Marlowe, torsdag 31. august 2017, klokken 15:39

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:09
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:25
"We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Kilde; The Guardian

Ja..?

Ser du forskjell på "justere" og "kvitte seg med"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 07:39
Ser du forskjell på "justere" og "kvitte seg med"?

Altså, de har ikke "kvittet seg med" hele produksjonslinjen for Model 3, de har "kvittet seg med" de delene av produksjonslinjen som ikke fungerte optimalt - også kjent som "å justere linjen for mer optimal produksjon".
Model S 85D

Magnus Hansen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. april 2018, klokken 22:46

Jeg har hatt ett forsiktig håp om 24.000 i Q2, men jeg tror kanskje jeg må justere det opp til 32.000. Og det vil også påvirke Q3/Q4. Har mer tro på dette nå:

Q1: 10.000 stk
Q2: 32.000 stk
Q3: 60.000 stk
Q4: 72.000 stk

Totalt i 2018: 174.000 stk

Lyst til å synse noe om hvordan dette er i forhold til å komme seg gjennom køen? Siste tallet jeg kan huske var ca 500.000 reservasjoner i fjor sommer (?). Siden har jeg lest noen ganger at antall nye reservasjoner omtrent tilsvarer kanselleringer. Skal vi gjette på at 100.000 nye har kommet til og 100.000 gamle har forsvunnet? Hvis man reserverte i fjor sommer har man kanskje 400.000 foran seg i køen. Reserverer man nå har man 500.000 foran i køen.

Så spørs det på produksjonen i 2019. For å øke fra 6000 til 10000 i uken, så skal det vel en større investering til? Men i praksis så blir det vel gradvis økning utover 2019 også. Så kanskje:

Q1 2019: 80000 Akkumulert: 254000
Q2 2019: 90000 Akkumulert: 344000
Q3 2019: 110000 Akkumulert: 450000
Q4 2019: 125000 Akkumulert: 575000

Så reserverte man sommeren 2017, får man kanskje bilen sommeren 2019.
Reserverer man nå, får man kanskje bilen tidlig høst 2019. Ikke så stor forskjell med andre ord.
Kommer jo selvfølgelig også an på kapasitet på utlevering og transport, men det må vi anta skaleres opp.

Eller....?

Espen Hugaas Andersen

Jeg vil tro det blir en del kanselleringer, noe som gjør at køen beveger seg raskere.

I tillegg er det usikkert når biler for RHD-merkeder vil bli produsert, og det er betraktninger på geografi, slik at jeg tror alle dagens reservasjoner i Norge er levert senest september 2019, med de fleste i mars og juni.

Men det er bare min synsing. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

telcontar

Hvis disse antagelsene stemmer, så kunne det ikke passet meg bedre. Skal bytte bil desember 2019 og reserverte M3 mai 2017. Får håpe det ikke kommer noen hickups fremover nå.

CaZpaH

https://e24.no/boers-og-finans/tesla-motors/musk-hever-produksjonsmaalet-for-model-3/24313221

Ser ut som at det gikk raskere å justere fabrikken enn planlagt og at de nå kan øke med ekstra skift og produksjon 24/7. Og samtidig har de nå justert estimatene til 6000 biler i uken allerede til juni.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 18. april 2018, klokken 09:25
Jeg vil tro det blir en del kanselleringer, noe som gjør at køen beveger seg raskere.

I tillegg er det usikkert når biler for RHD-merkeder vil bli produsert, og det er betraktninger på geografi, slik at jeg tror alle dagens reservasjoner i Norge er levert senest september 2019, med de fleste i mars og juni.

Men det er bare min synsing. :)

Jeg krysser fingrene for at synsingen din er nært sannheten (noe jeg tror den er) - leasingen på firma-Mondeoen går ut i mars 2019...:)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

emurof

#517
Sitat fra: arthur på onsdag 18. april 2018, klokken 07:39
Sitat fra: emurof på tirsdag 17. april 2018, klokken 21:09
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. april 2018, klokken 18:25
"We had this crazy, complex network of conveyor belts ... And it was not working, so we got rid of that whole thing," Musk told CBS.

Kilde; The Guardian

Ja..?

Ser du forskjell på "justere" og "kvitte seg med"?

Ja, men det er jo ikke det de stoppet produksjonen for denne gangen. Disse beltene var noe som skjedde tilbake i tid. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du henger deg opp i det.

Hvorfor er du forresten så aggressiv? Står det om livet eller?

LA3UX

Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.

Kristian O

Sitat fra: LA3UX på torsdag 19. april 2018, klokken 21:10
Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.
Har du tenkt over at det vart produsert ca 0 M3 i Q1 2016? Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 100 neppe vil sjå dagens lys i vår levetid.
Det er ikkje alltid lurt å bruke historikk til å spå framtida.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Sitat fra: LA3UX på torsdag 19. april 2018, klokken 21:10
Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.

Dette er en spøk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: ..... på torsdag 19. april 2018, klokken 21:10
Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling,
Lobotomering ??  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. april 2018, klokken 21:27
Dette er en spøk?

Nei, dette må være dagens "ønskereprise" for nye fjellskapninger :p
Model S 85D

Klykken

Sitat fra: Kristian O på torsdag 19. april 2018, klokken 21:13
Sitat fra: LA3UX på torsdag 19. april 2018, klokken 21:10
Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.
Har du tenkt over at det vart produsert ca 0 M3 i Q1 2016? Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 100 neppe vil sjå dagens lys i vår levetid.
Det er ikkje alltid lurt å bruke historikk til å spå framtida.
haha :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer



Bloomberg ligger litt etter med sin metode men anslaget ligger over 2k i uka en god stund nå. Selv med stopp, faller de ikke av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA