Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe Tesla X?

Startet av Gunnar Blöndal, torsdag 31. august 2017, klokken 12:32

« forrige - neste »

Gunnar Blöndal

Hei - ny på forumet her. Har en E-golf nå, men vurderer å kjøpe en Tesla X.
Er det noen som kan dele litt brukererfaringer med Tesla X med meg?
Lurer på økonomi, finansiering av bil (lave renter for tiden...), drift, langkjøring, kjøreglede og alt annet jeg ikke tenker på.

bertin

Jeg hjelper deg gjerne. Har erfaring med Model S, Model X og e-golf. Send meg en melding på facebook messenger hvis du benytter det så er det litt lettere å kommunisere.

Mvh Bertin Torgersen tlf 90111222

Espen Hugaas Andersen

#2
Det er veldig mye erfaringer på alt mulig i diverse tråder på dette forumet. Det er bare å begynne å lese. Men jeg kan jo si litt.

Økonomi:

Minst ut september kan du få nominell rente på 0,25% og inntil 100% finansiering. Det gjør det ganske lett å få kjøpt bil. I tillegg bør man bruke en henvisningslink for 8000 kroner i avslag og gratis superlading: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34161.0.html

Ellers så er det jo en dyr bil. Den vil garantert koste noe sånt som det dobbelte som en e-Golf, om ikke mer. På den positive siden så er Tesla ganske greie i forhold til å dekke ting på garanti, du har 5 år/100k km på bilen og 8 år/ubegrenset km på drivlinje og batteri. Men dekk og forsikring er ikke helt billig. Og så er det jo den elbilen som bruker mest strøm. Disse tingene er riktignok peanuts i forhold til verditapet. Jeg kjøpte bil til 890k, og forventer at bilen vil være verdt kanskje 500k om 3 år. Det er da ett tap på 130.000 kroner per år. Og det kan være høyere.

Langkjøring:

Dette er helt uproblematisk med X100D. Jeg kjørte 3500 km bilferie i sommer, og har ellers kjørt 6500 km på de tre månedene jeg har eid bilen. Både i det daglige, med turer på noen hundre km, og på bilferien har alt vært uproblematisk. Normalt sett trenger jeg ikke superlading på dagsturer, det er først når jeg skal overnatte at jeg trenger superlading. Og superlading er veldig praktisk. Det er bare å parkere og plugge inn, så er ladingen i gang. Det meste jeg har stått i ladekø og ventet på superlading er 2 minutter. Hjemme har jeg en 15A kurs som jeg lader på, og dette har vært rikelig. (Brukte dog 1000 kWh mer enn normalen i august, som er nesten en dobling! Men det er da for ca 4000 km.)

Kjøreglede

Model X er ikke en liten bil. Det er noe man ikke kan unnslippe. Altså man bør ikke forvente at den vil oppføre seg helt som en sportsbil. Og den vil aldri være spesielt enkel å parkere (selv om det hjelper mye med 360 graders parkeringssensorer og ryggekamera). Men for en bil i sin størrelse, så er den ekstremt morsom og komfortabel å kjøre. Du har aldri for lite krefter, og du merker egentlig ingen forskjell på om du kjører opp en 20% bakke eller ned en 20% bakke. Du bruker fortsatt bare gasspedalen, og vil du kjøre forbi så gjør du det. Bilen sitter ganske godt på veien, uten å bli for hard. Jeg syns Tesla har kommet frem til ett godt kompromiss. Og på dårlig vei er det fint å kunne heve luftfjæringen. (Men på høyeste nivå er fjæringen ekstremt hard, har jeg opplevd.) Jeg er veldig fornøyd med bilen.

Du får egentlig bare spørre om det er noe mer. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen33

Det var ett stort verditap, med ca 130000 kr pr år. Hvorfor tror du at du ikke får mer igjen for bilen din etter 3 år ?

Espen Hugaas Andersen

Det er en bil og bil er ikke noe som holder seg bra i verdi. Normalt sett faller en bil med noe sånt som 40% på tre år, og da skal altså restverdien være 534.000 kroner. Dyrere biler holder seg som regel dårligere og utviklingen går raskt på elbil-siden. Det er så klart vanskelig å si akkurat hva verdifallet vil være, men at det vil være stort er det liten tvil om.

For ett par dager siden satte f.eks Tesla ned prisene på 100D med ca 28.000 kroner. Det var altså 28.000 kroner i verdifall på en dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen33

Er det generelt Tesla eller model x spesielt. Du er jo inne på noe men 130 lapper eller mer er kraftig kost. Tenkte at en el bil som Tesla hadde ett godt ettermarked pga høy pris som ny, og dermed ville være tilgjengelige for flere med lavere pris som brukt. Audi og Jaguar kommer jo med nye biler en gang til neste år, men de vil vel ha sin kundekrets.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror fossilbilene vil gjøre det dårligere, mens de rimeligere elbilene vil gjøre det litt bedre enn Model X. Den konkurrenten som jeg tror kanskje vil påvirke prisen til Model X mest er Model 3. Med flere rimelige langtrekkende elbiler på markedet vil det trolig være litt mange Model S/X på markedet. Norge har flest Model S/X per capita i verden med god margin.

Men så klart, det er vanskelig å si akkurat hvordan utviklingen vil være. Det kan godt hende verdifallet blir mindre enn 130.000 kroner per år de første tre årene. Men det er nok noe slikt man bør ta utgangspunkt i, og om det ikke høres akseptabelt ut, så har man kanskje ikke råd til å kjøpe bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KrW

Espen, er din X100D ganske lett utstyrt eller fikk du en veldig god pris? Synes det er rart om du ikke får mer enn 500k etter 3 år på en X100D. Selv 4 år gamle S85 ser ut til å selges for over 400k selv under denne rentekampanjeperioden.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

morpheos

Det er ikke nødvendigvis slik at verditapet i prosent er så mye større for en Model X, men tapet i kroner er nå engang større siden prisen er så høy.

Når det gjelder Model S så kan den ikke helt sammenlignes, i alle fall ikke tidlige modeller. Der førte prisoppgang på nybiler til at mange ikke tapte nevneverdig når de solgte. For min egen de har jeg sannsynligvis tapt ca. 120' på en P85+ på 18 måneder - det er en 2014-modell. Selv om man på et tidspunkt kommer så lavt at man treffer en ny kundegruppe, så skjer det enormt mye på 3 år hos Tesla. Se bare på biler som ble levert for 3 år siden - de hadde knapt nok AP, i dag er verden noe annet. Det går fort. De siste 6 mnd har Tesla selv ødelagt mye av bruktmarkedet med prisnedgang og store mengder Inventory-biler som er solgt, samt rentekampanjen.

DrNox

Når jeg handler meg en Tesla er det for å ha den leeeeeeeeeeeeeenge, siden jeg garantert kommer til å investere svært mye penger og tid på å finne den rette. Å selge den innenfor garanti-tiden ville vært et stort nederlag. Men jeg vet at om jeg hadde kvittet meg med den, hadde det blitt for noe bedre, altså en annen Tesla ;)
Det farlige akkurat nå er at prisen på penger, renten, er så lav, at jeg kanskje tar i for hardt ::)
"Redningen" min kan bli en en god del tolmodighet og en super Tesla3 8)

morpheos

#10
Det som en del kommer til å gå på en smell på er at når man tar billånet over 10 år, så bør man ha en strategi for hvordan man skal komme seg ut av det lånet hvis man må. Nedbetalingen av lånet, selv med 0,55 % effektiv rente, kommer ikke til å holde tritt med verditapet.

Tar man utgangspunkt i en bil til 900.000 og den "vanlige" beregningen på 40 % verditap første 3 år, er bilen etter 3 år verdt 540.000. Lånte du 900.000 over 10 år, så har du på samme tid betalt ned ca. 270.000 (noe mindre siden man betaler noe rente, men la oss holde det enkelt). Dvs. at du sitter med et lån på 630.000 på en bil som mest sannsynlig kan selges for rundt 90.000 mindre.

Gapet vil være større jo høyere lån man har - for et lån på 1 mnok er gapet 100.000 etter tre år. Og det er med 40 % verditap. Har du et verditap på 50 % så er verdien på bilen 450.000 og du sitter fremdeles med lånet på 630.000. Da begynner det å gjøre vondt. Jeg tror ikke så mange har tenkt så langt dessverre. Sjansen for at renten stiger noe de neste tre årene er vel også tilstede, selv om den nok ikke går i taket. På så store lån så merkes det likevel, særlig hvis man har strukket strikken maks og har lite å gå på.

Edit: Nå er nødvendigvis ikke tapet etter tre år et stort problem, men tenk etter 5 år - da har du nedbetalt halvparten av lånet, og vil selge bilen fordi den ikke har fabrikkgaranti. Jeg tror neppe at fem år gamle biler i denne klassen vil ha en restverdi på 50 %..

Mc_Herreington

Vil jo tro ( håpe ) at de som kjøper seg bil til 900k har såpass fornuft at de har tenkt gjennom dette.

Et minimum av egenandel bør jo være 30%, da er du sansynligvis beskyttet mot å sitte igjen med gjeld om du skulle selge bilen. Så lenge de 30% er lett tilgjengelige er det strengt tatt bedre å fullfinansiere bilen og heller sette egenandelen på 2-3-4-5 % sikker avkastning.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KrW på torsdag 31. august 2017, klokken 21:16Espen, er din X100D ganske lett utstyrt eller fikk du en veldig god pris? Synes det er rart om du ikke får mer enn 500k etter 3 år på en X100D. Selv 4 år gamle S85 ser ut til å selges for over 400k selv under denne rentekampanjeperioden.
Tok kun med hengerfeste, metallic og vinterdekk. Det er *mulig* at jeg vil kunne få over 500k om tre år, men jeg forventer det ikke. Nå skal ikke jeg selge heller, da.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: morpheos på torsdag 31. august 2017, klokken 22:42
Det som en del kommer til å gå på en smell på er at når man tar billånet over 10 år, så bør man ha en strategi for hvordan man skal komme seg ut av det lånet hvis man må. Nedbetalingen av lånet, selv med 0,55 % effektiv rente, kommer ikke til å holde tritt med verditapet.

Tar man utgangspunkt i en bil til 900.000 og den "vanlige" beregningen på 40 % verditap første 3 år, er bilen etter 3 år verdt 540.000. Lånte du 900.000 over 10 år, så har du på samme tid betalt ned ca. 270.000 (noe mindre siden man betaler noe rente, men la oss holde det enkelt). Dvs. at du sitter med et lån på 630.000 på en bil som mest sannsynlig kan selges for rundt 90.000 mindre.

Gapet vil være større jo høyere lån man har - for et lån på 1 mnok er gapet 100.000 etter tre år. Og det er med 40 % verditap. Har du et verditap på 50 % så er verdien på bilen 450.000 og du sitter fremdeles med lånet på 630.000. Da begynner det å gjøre vondt. Jeg tror ikke så mange har tenkt så langt dessverre. Sjansen for at renten stiger noe de neste tre årene er vel også tilstede, selv om den nok ikke går i taket. På så store lån så merkes det likevel, særlig hvis man har strukket strikken maks og har lite å gå på.

Edit: Nå er nødvendigvis ikke tapet etter tre år et stort problem, men tenk etter 5 år - da har du nedbetalt halvparten av lånet, og vil selge bilen fordi den ikke har fabrikkgaranti. Jeg tror neppe at fem år gamle biler i denne klassen vil ha en restverdi på 50 %..

Tja, si det... jokeren her er hvis (når) det blir innført gradvis moms på elbiler, da vil jo verdien holde seg høy, samtidig som staten vil fortsette å tvinge folk over til el.. ergo, mindre verditap for de som kjøpte dyre biler uten moms..

Taffelman

#14
Man bør ta høyde for "normalt" verditap, men usikkerheten rundt innføring av MVA kombinert med nordmenns naturlige tiltrekning til stor SUV med hengerfeste kan gi X'en et godt forsprang i bruktmarkedet, så det er ikke utenkelig at de kan holde seg relativt greit i pris.

De andre elbilene, inkl. TM3 (med unntak av TMS) blir småbiler sammenlignet med TMX og er ikke et reelt alternativ som familiebil når man må ha med store barn og stor hund i bur samt baggasje, ski, sykkler, etc.. og i tillegg har behov for hengerfeste. Da blir det bare TMX som dekker behovet til den typiske stajonsvogn/SUV kjøperen de neste 3-4 årene.

De andre produsentene forsøker å holde igjen lengst mulig, og snakker om "lansering" og "tilgjengelig" i 2019, som i praksis betyr leveranser tidligst i 2020 (som "tilfeldigvis" er når de nye EU kravene trer i kraft). Unntaket er Jaguar men nå ser det vel ut til at den ikke får hengerfeste, og da faller den fort utenfor for mange kjøpere, samt at Jaguar tidligere har vært synonymt med høye servicekostnader og stort verdifall.

Spørs om ikke største komkurrenten til brukt TMX blir ny TMX hvis dollaren fortsetter å falle og holder seg lav i 3-5 år, men den kan like gjerne gå opp innen den tid.

Har booket prøvekjøring på mandag  :)
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA