Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe brukt X60?

Startet av Kåress, onsdag 30. august 2017, klokken 12:42

« forrige - neste »

Kåress

Hei! Jeg leser meg opp på MX om dagen, men blir ikke helt klok. De fleste tråder jeg finner ender gjerne opp med flere spørsmål enn svar, med et "språk" jeg ikke har satt meg inn i med utregninger av forbruk opp mot batteriprosent osv osv.

Kort fortalt; Vi skal gå for elbil, var bestemt på en brukt Leaf, vippet så opp til en litt dyrere, men også brukt i3 og har nå hoppet opp til MX. Vi er ikke av de ekstremt bemidlede og kan ikke forsvare en bil til millionen i husholdningsøkonomien. Alternativet er derfor en av de rimeligste X'ene på Finn og da selvsagt med 60kWh batteri (noen med 75 option).
Bilen vil bli brukt mest til kjøring til butikken, barnehage og fritidsaktiviteter godt innenfor rekkevidden, derav Leaf og i3 som alt.
Men, vi har også en hytte på Golsfjellet, 28mil hjemmefra. Leser at mange med 75 og 90 uansett må lade litt på disse avstandene (vi bor på 20moh og hytta er på 900moh). Er det reelt å kunne bruke en 60D som hyttebil eller er det helt dødfødt?
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

ludwig_holberg

Rekkeviddemessig henter dere mye på å ta en Model S istedet - og en god del rimeligere blir det vel også. Vet ikke hvilke lademuligheter det er på veien, men dere er vel avhengig av å ha en X100D, evt Model S fra 85 og opp for å unngå ladestopp (muuulig en S75D greier distansen, men høres ikke lett ut). Ladestopp på 28 mils tur er vel uansett helt greit da - er det 400V Type 2, så hjelper det godt på om man har en dobbeltlader. På 200V type 2 blir man fort stående og lade et par timer, og da begynner det å bli kraftig i overkant spør du meg. Brukt S85D med den gamle, kraftige 22 kwh dobbeltladeren kan være et godt alternativ for å gjøre turen enklere.

Espen Hugaas Andersen

Worst case kan man nok regne rundt 300 Wh/km på vinteren. Da må du nesten opp på X90D før det er lett å ta turen uten lading på veien.

Med X60D og X75D ville jeg anbefalt å lade litt på turen, med CHAdeMO adapter. (Antar du ikke kjører forbi en passende superlader på veien.) I tillegg ville man kunne superlade 5-10 minutter i Gol, før man tar unna den verste stigningen. Da er det minimalt man trenger lade på CHAdeMO.

På sommeren bør det være mulig å ta turen uten lading på veien eller eventuelt kun med litt påfyll i Gol.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bertin

Alle X60D kan oppgraderes til 75. Prisen var 102, så 72 og når 48 tusen kroner. Jeg tror det kommer lengre ned.

Jeg har kjørt t/r Bergen flere ganger med X60D og det er ikke noe problem. Det er ingen problem å bruke bilen som hyttebil bare du kan planlegge litt. Med Tesla super lader på Gol og Chademo adapter(kr 5000) i backup blir livet Tesla livet et eventyr. Selvfølgelig greit å ha 100++ batteri men ikke nødvendig i min verden.

Jeg hadde vurdert en ny X75D fra Tesla med den låne kampanjen de har idag. Velger du metallic og vinterdekk som eneste ekstra koster den under 700 tusen. Med ingen egenkapital blir lånekostnaden ca kr 5800 pr mnd over 10 år. I min verden et kupp. Beste og billigste bilholdet du kan ha.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bertin på onsdag 30. august 2017, klokken 13:12Jeg hadde vurdert en ny X75D fra Tesla med den låne kampanjen de har idag. Velger du metallic og vinterdekk som eneste ekstra koster den under 700 tusen. Med ingen egenkapital blir lånekostnaden ca kr 5800 pr mnd over 10 år. I min verden et kupp. Beste og billigste bilholdet du kan ha.
Tja. Man risikerer at renten går opp i løpet av de ti årene. Går renten opp så kan det bli dyrt. I tillegg er dekk og forsikring dyrt. Og etter at bilgarantien er gått ut ved 5 år/100.000 km, så risikerer man dyre reperasjoner på falkedørene, senterskjermen, osv.

Man bør ikke forvente å spare masse penger på å kjøpe luksus-SUV! Men i forhold til mye annet så er ikke Model X veldig dyr totalt sett. Du får faktisk ganske mye for pengene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kåress

Takk for opplysende og raske svar!
En vesentlig ting jeg glemte å nevne er at vi er en familie på seks så derfor er ikke S aktuell, må ha fullverdige seter for alle.

En stopp på veien tenker vi er innafor uansett. Vi stopper "alltid" og handler på vei opp og kan da like godt stoppe på Sokna og lade litt der(ca 18mil hjemmefra). Har jo sett at det er SC på Gol og tenker at den kan brukes ved behov. Det er kanskje bedre å lade mest på SC fremfor med Chademo?

Vi har ca 200.000 å spytte inn selv, derfor har vi ikke sett på modeller særlig høyere enn 700.000. Men om man kan få en ny X75 til under 700 er det jo ikke tvil.
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

Espen Hugaas Andersen

Hvis du går for nybil, så ikke glem å benytt henvisningslink for 8000 kroner i avslag og gratis ubegrenset superlading: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34161.0.html

Eventuelt er dette noe som følger med på alle 2016-Teslaer og tidligere, samt en del Teslaer bestilt i 2016 men levert i begynnelsen av 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kåress

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 30. august 2017, klokken 13:33
Hvis du går for nybil, så ikke glem å benytt henvisningslink for 8000 kroner i avslag og gratis ubegrenset superlading: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34161.0.html

Eventuelt er dette noe som følger med på alle 2016-Teslaer og tidligere, samt en del Teslaer bestilt i 2016 men levert i begynnelsen av 2017.

Så det er fortsatt mulig å få, trodde ikke det var aktuelt lenger. Enda et pluss for å velge ny X.
2018 Renault Zoe Z.E 40 - BOSE edition

MyMuffin

Sitat fra: Kåress på onsdag 30. august 2017, klokken 13:29
Takk for opplysende og raske svar!
En vesentlig ting jeg glemte å nevne er at vi er en familie på seks så derfor er ikke S aktuell, må ha fullverdige seter for alle.

En stopp på veien tenker vi er innafor uansett. Vi stopper "alltid" og handler på vei opp og kan da like godt stoppe på Sokna og lade litt der(ca 18mil hjemmefra). Har jo sett at det er SC på Gol og tenker at den kan brukes ved behov. Det er kanskje bedre å lade mest på SC fremfor med Chademo?

Vi har ca 200.000 å spytte inn selv, derfor har vi ikke sett på modeller særlig høyere enn 700.000. Men om man kan få en ny X75 til under 700 er det jo ikke tvil.

Ny X75 starter på 670k, med 7 seter så havner den på 695500. Med refereal rabatt så kan du trekke fra 8000kr på dette :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: Kåress på onsdag 30. august 2017, klokken 13:35Så det er fortsatt mulig å få, trodde ikke det var aktuelt lenger. Enda et pluss for å velge ny X.
Ja, det er fortsatt mulig å få med. Men nå vil det kun gjelde deg, så lenge du eier bilen. Selger du bilen så får ikke den nye eieren gratis superlading. Dette var annerledes før, der gratis superlading fulgte bilen.

Jeg ser også at det er 3 stk CHAdeMO ladere til Fortum i Sokna. Disse burde passe veldig bra til å lade opp bilen mens du handler. Det er bare viktig å få kjøpt seg ett CHAdeMO adapter, så skal dette fungere veldig bra. :)

Edit: (Faktisk låner de ut CHAdeMO adapter på Kiwi, om du ikke skaffer deg det med en gang!)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chimay1969

Jeg vil jo si at du må ha premium-pakken også da du skal bruke den på fjellet/vinter. Sete- og rattvarme og varme til vindusviskerne er et must. Så da blir det 50.000 kr ekstra. Jeg hadde heller kjøpt noe på Finn.

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns ikke det er noe must. Som regel starter man forvarming før man skal på tur, og da er jo bilen varm før man setter i vei. Da er setevarmere bak og rattvarme relativt unødvendig. Jeg har også sett diverse erfaringer med oppvarmede vindusviskere der disse kan gjøre ting *verre*, ikke bedre.

Jeg kjøpte X100D med metallic lakk og hengerfeste, og er storfornøyd hittil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chimay1969

To ting til:

Du får ikke 7 fullverdige seter i X. De to lengst bak er kun for barn.

Den andre tingen er at skal du frakte ski til hytta så er det mye enklere med Model S. Xen har ingen bra løsninger. Selv har jeg et stativ fra Fabbri. Den løsningen er ikke noe å hurre over. Kvalitetsmessig lavt.

chimay1969

Espen: Ja hver sin smak men når man begynner å komme i overgangsalderen så fryser man litt her og der. Da er det veldig godt med setevarme  ;D

Go-carter

Vi har X60 som familiens nr.1 bil, og Leaf som nr 2. Ett barn, ett til på vei, og drar et-par turer i året på familiesetra på Dovrefjell/Lesja, og ellers mye bilferie i norge og utland. Absolutt null problem, du må lade de samme stedene som alle andre. Eneste "aber" er at rekkevidde fra superlader ut i "intet" er naturligvis kortere, og superlading har 10% lavere fart enn 90/100.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA