Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp, jeg har kjøpt Nissan Leaf og har ikke peiling

Startet av inthezone, tirsdag 29. august 2017, klokken 19:34

« forrige - neste »

inthezone

Jeg har kjøpt en flunkende ny Nissan Leaf uten å vite alt på forhånd. Mitt spørsmål er: Hvor lavt kan % strøm på batteriet være før jeg bør/kan lade den? Er det greit/feil å lade batteriet hvis % er f.eks. 50? Og er det smart å "smålade"? Jeg har ikke tilgang til lading hjemme, så min lading i stor grad skje på jobb og andre steder og som regel ikke over natten.

EV-FTW

Først og fremst, gratulerer med ny og veldig god bil!

Er det 30 eller 24 kWt?

Du kan fint lade opp fra 50 prosent.
Før kunne man stille inn at bilen skulle stoppe lading på 80 prosent, da dette skulle være bedre for batteriet, men denne muligheten er fjernet på 30 kWt utgaven. Det er mange råd, men jeg tenker at du lader slik at du kan bruke bilen normalt.
Selv lader jeg bilen til 100 prosent hver natt, da fra 50/60 prosent.

Når det kommer til hvor langt ned du kan kjøre , er jo avhengig av tilgang på lading.
Når du er på 10 prosent har du fortsatt teoretisk et stykke igjen du kan kjøre, men du vil oppleve at den slutter å vise prosent og km igjen. Det kommer bare streker. Du kan fortsatt kjøre et stykke, men det er ubehagelig.
Og så tar det mye lengre tid å lade bilen opp, når du lader fra tomt batteri.

Jeg ville med andre ord prøvd å unngå å gå så mye lengre ned enn 15 prosent om du ikke må.
Men det er ikke farlig for batteriet om du går lavere , har kun med "ro i hjertet" å gjøre
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Bruk tid og hjerne til noe annet enn å tenke på det.

Så lad når du kan, og kjør bilen dit du skal.

Men om du vil bruke tid på å finne ut av problemet, som altås ikke er noe problem å tenke på, så søk opp de "million" postene på forumet som omhandler %, lading, nivå, hurtig, sakte klattlading mm.

Lad, tut og kjør. Lykke til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Lad når du kan, ikke når du må.

Det heter seg at man ikke bør plugge i (så ofte) hvis den har 80% eller høyere fra før, men må man så må man. Og alt under 80% er visst bare å lade ivei.
Det er vesentlig mer behagelig å komme hjem med 60% i stedet for 20%, når man plutselig finner ut at man må ut på en tur som krever 30-40%  ;)

Bruker man daglig 10% ville ikke jeg rotet med å lade hver bidige dag, kanskje kjørt ned til 50-60% før lading.
Men ellers, lad når du kan, ikke når du må.

Klattlading har ingenting å si. Det største problemet med å lade kort tid er om det faktisk er verdt å plugge i for de ekstra % man får.

Har du ikke ladebrikke/app til hurtiglader i ditt nærområde bør du skaffe det først som sist og ta en testlading. Da blir det så mye enklere den dagen du MÅ bruke hurtiglader.
Lykke til med et flott bilvalg  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

inthezone

Takk for kjappe og opplysende svar! Dette roet en bekymret sjel :D Jeg så for meg at jeg måtte kjøre batteriet nesten tomt før jeg kunne lade det på nytt - godt å vite at klattlading (ny terminologi for meg, men tipper at dette blir en del av dagligtalen ganske kjapt  ;D) er innafor ettersom det er i stor grad den type lading jeg har lett tilgjengelig.

Det er 30 kWt lading, og bilen er så ny at den fremdeles lukter fabrikkfersk inni. Jeg er så langt veldig fornøyd, den er en drøm å kjøre  :)

sylwester

Er du i høy fart i nedoverbakke og trykker på bremsen slik at den regenererer (du ser prikkene på venstre side) så lader du bilen 7-14 ganger kjappere enn når du lader bilen med type1-kontakten de sekundene det varer. Det er nesten like kjapp lading som hurtigladingen så bilen lader *flere ganger* i løpet av en  kjøretur.

Det er noen ankerpunkter hvor bilen vil si ifra så 100% er når bilen har 28kWh tilgjengelig (resterende 2 er buffer som sørger for at vi ikke lader helt opp selv på 100%). Når du er nede på 4kWh er du på Low battery warning som varsler i instrumentpanelet. På 2kWh er du på Very Low battery warning og da begynner den å begrense varmeanlegg og motoreffekt og resterende km begynner å blinke.  På 400Wh får du skilpadde og da bør du være i nærheten av en lader. Et sted mellom LBW og skilpadde så slutter den å vise resterende km og du ser kun to blinkende streker. Det er ganske stressende å kjøre i 110 på motorveien når tallene forsvinner og hurtigladestasjonen er noen minutter unna :-)

kWh  %SOC
28    100%
  4      14%      LBW
  2        7%      VLBW
  0,4     1,4%   Turtle

Du kan kjøre bilen ned til skilpadde, MEN du bør aldri la den være så lavt. Dvs. under 20% så lønner det seg å lade den så fort som mulig. Dette er viktigere på vinteren når du parkerer ute og har lyst til å bruke strøm til å forvarme bilen slik at du har det varm og godt ved avreise. Ved for lav SOC så nekter bilen å forvarme.

Faren for klattlading stammer fra 90-tallet hvor det meste hadde nikkelbatterier. Eneste jeg har som bruker det fortsatt er Braun-tannbørsten så den bruker jeg helt ned og lader helt opp som mobiler på 90-tallet. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Electrix

Jeg har to råd i tillegg:

https://gronnkontakt.no/

og

https://map.chargedrive.com/

Registrer deg som kunde hos begge disse hurtiglade-operatørene så er du klar for det meste, de dekker til sammen det meste av Norge. Registrer elbilforeningens brikke hos begge med en gang og ta en testlading på et par minutter slik at du vet hvordan det virker. Da føler du deg mye tryggere. Ikke gjør som en jeg kjenner som "aldri" hadde behov for hurtiglading før jeg fikk en melding fra han kl 23:45. "Hvordan var nå dette med hurtiglading?" Da hadde han måttet ta en annen ferge til en annen by pga kansellering og han måtte nå ta 2-3 hurtigladinger for å komme seg hjem på natta.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bondeknøl

Du har kjøpt flunkene ny bil og har ingen peiling på disse enkle tingene? Hvem selger ny bil uten å sette av tid til deg? Det er for dårlig!

bob-bob

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 30. august 2017, klokken 10:12
Du har kjøpt flunkene ny bil og har ingen peiling på disse enkle tingene? Hvem selger ny bil uten å sette av tid til deg? Det er for dårlig!
Men han spør da om info her.... det er vel bra ?  ;)

sylwester

Å dra til Nissan for å spørre spørsmål ville gjort meg litt utilpass. Ikke sikker på om trådstarter syns det samme, men jeg syns uansett ikke at man skal kritisere noen for å spørre her på forumet da det bør være lav terskel og hyggelig tone her!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Tror nok kritikken gikk på at selger ikke tok seg tid til å forklare de grunnleggende tingene rundt bruk av bilen, ikke på at trådstarter stilte spørsmål her i forumet. De fleste av oss har vel stilt spørsmål som for andre virker banale? Jeg har i alle fall stilt mange! :)

Og til inthezone: Gratulerer med ny bil!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

inthezone

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 30. august 2017, klokken 10:12
Du har kjøpt flunkene ny bil og har ingen peiling på disse enkle tingene? Hvem selger ny bil uten å sette av tid til deg? Det er for dårlig!

Ehehehe. Slik fungerte det: Forhandleren ga meg en standard gjennomgang av bilens funksjoner (jeg måtte skrive under på et ark hvor jeg bekreftet at de hadde gjennomgått en liste av ting), men saken er den at den var ikke spesielt pedagogisk tilrettelagt for meg. Skulle jeg virkelig hatt nytte av denne gjennomgangen, burde den vært spredt utover en uke. En time med masse informasjon er for kompakt til at jeg greier å ta inn all informasjonen, samt at spørsmålene melder seg som regel mens jeg bruker bilen, ikke på forhånd. Jeg kunne sikkert ringt til forhandler med spørsmålene og fått greie svar, men klokka var sent på kvelden og jeg tenkte at jeg ville spørre folk med erfaring, ikke selgers mann. Jeg har fått masse matnyttig info her og har trua på at dette går seg til  :)

Om jeg burde visst mer før jeg kjøpte bilen: Tja, kanskje. Jeg er nå en gang en praktiker som funker best via "learning by doing". Jeg visste jeg skulle kjøpe elbil og de viktigste tingene for meg ved kjøp var at rekkevidden var håndterbar, pris var overkommelig og at kjøreopplevelsen ikke var frustrerende. Nissan Leaf oppfyller alle disse tre kravene.

Jeg var ikke klar over regenereringsfunksjonen (dvs jeg har sett prikkene, men ikke tenkt noe mer over det). Dette er jo lovende, all den tid jeg bremser ganske ofte  :D

Jeg har registrert meg på Grønn Kontakt og Charge & Drive og skal oppsøke hurtiglading snabbast mogleg. Jeg har også anskaffet meg ladenøkkel fra kommunen, så da bør jeg være forberedt når jomfruladningen skal igangsettes.

Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 15:43
Og til inthezone: Gratulerer med ny bil!  ;D
Takk! %andelen ligger nå på 49 % og jeg har hatt bilen i snart en uke. Dette går så det suser!

inthezone

Sitat fra: sylwester på onsdag 30. august 2017, klokken 15:11
jeg syns uansett ikke at man skal kritisere noen for å spørre her på forumet da det bør være lav terskel og hyggelig tone her!
Tiltredes  :+1:

Bondeknøl

Unnskyld! Var ikke meningen å klage på trådstarter, men på det cra beskriver.
Da jeg kjøpte min elbil så ble det satt av fra en til to timer på gjennomgang av bilen. Det bør de også gjøre.

Det med lading og elbil er viktig å vite litt om, og da vet du nok til å ha glede av bilen. Du trenger ikke å bli i nærheten av så nerdete som vi på forumet er, for det med elbil er veldig enkelt vil du oppdage. Kan være litt knot med hurtigladere, men anbefaler deg å ikke nøle med å ringe det supportnummeret som står på laderen hvis du får problemer.

Sånn ellers så er de fleste av oss knallfornøyde med elbil og Leaf.

bob-bob

Bare å spørre ivei her , vi hjelper gjerne !  Totalt sett tror jeg du finner info om det meste du måtte lure på - tror kunnskapsnivået på dette forum er på minst forhandlernivå ....  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA