Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Model S eller vente på Model 3?

Startet av Amex, tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27

« forrige - neste »

Amex

Hei!

Søker ekspertråd i vanskelig vurdering. Har bestilt Model 3 på lanseringsdag, med levering sent 2018.

Nåværende bil synger på siste verset, så vurderer derfor brukt Model S i prisklassen opp til 450 000.

- Hva blr jeg prioritere? Km. Stand, Alder?
- Kjøpe av privatperson eller Tesla? Kan Tesla ordne rimelig finansiering?
- Bør jeg strekke taket opp til 500' for å kunne kjøpe D modell? (Fordelaktig mtp verdifall)
- Hva kan tenkes ift verditap framover på en 4 år gammel Tesla?
- Hvordan er batteriet på en eldre bil?
- Hva med garanti ved kjøp av privatperson?
- Mulig med innbytte til Tesla om jeg vil hente ut Model 3?

Hadde satt stor pris på om noen kunne veiledet meg litt i jungelen :)
->Tesla M3 reservert 01.04-16

noGas

Uten tvil, vent på Model 3. For 500k får du en fullspekket model 3 med lenger rekkevidde, nyere tech og garanti. Kjipt å vente, men verdt det.

Knut Røe

Spørsmålet blir vel hva du trenger i daglig bruk.
For veldig mange holder kortrekkeviddebilene, og disse har god tilgjengelighet og er ikke særlig dyre. Mange klarer seg med kortere rekkevidde enn de tror særlig hvis det er lett å koble seg til lader i løpet av dagen.

ludwig_holberg

M3 reservasjon - uten Tesla fra før - gir deg nok plass et stykke tilbake i køen, selv om du reserverte første dag. Husk at alle som hadde S eller X - eller som har kjøpt X eller S siden den gang - kommer foran deg i køen. Men skal du ha S, kjøp heller en helt ny på kampanjerente idag. 574k etter referralrabatt for splitter ny S75, 614k for splitter ny S75D. Da har du helt ny bil, med en laaaaang liste forbedringer siden 2014-2015, lang garantitid, vanvittig lave kapitalkostnader, til en ikke særlig mye høyere pris.

Kito76

Synes ikke det er dårlig kjøp med en brukt Model S til rundt kr 450.000,-. Da kan man velge å vrake 85 eller 85P, 2014-15 som er kjørt rundt 50000-60000 km. Med fortsatt garanti så mangler en Veteran Tesla kun AP og facelift. Model3 med topp utstyr ligger vel rundt kr 450.000,- og ny bil har alltid kraftig verdifall de første årene. Frister selvfølgelig med siste nytt, men nå som man må vente 1-2 år, så går man glipp av mye moro med en Tesla :)

MyMuffin

Ett grunnleggende spørsmål bør kanskje være plassbehovet. En model 3 får vesentlig mindre plass til blant annet barnevogner o.l.

Har du små barn så kan nok model S være ett bedre valg..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

o.b.lix

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva blr jeg prioritere? Km. Stand, Alder?
Det utstyret du vil ha. Km spiller ingen rolle. Alder ikke viktig.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Kjøpe av privatperson eller Tesla? Kan Tesla ordne rimelig finansiering?
De har hatt en rentekampanje. Men vet ikke om de har biler som passer ditt budsjett
Gunstigere pris å kjøpe av privat og større utvalg.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Bør jeg strekke taket opp til 500' for å kunne kjøpe D modell? (Fordelaktig mtp verdifall)
Ikke pga verdifall, men om du skal bruke bilen på hytta om vinteren er det kjekt. Å kjøpe bil pga hva andre som skal ha bilen din etter deg er gambling og da bør du heller bruke pengene på unibet eller norsk tipping.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva kan tenkes ift verditap framover på en 4 år gammel Tesla?
Ikke veldig stort, da det vil bli flere og flere som ønsker elbil. Men du kommer garantert til å tape penger på bilen, slik vanlige folk gjør med alle biler de skal bruke i hverdagen.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hvordan er batteriet på en eldre bil?
Mye bedre enn det alle trodde. Selv den taxikjørte finske bilen som har gått 400.000 har 93% batterikapasitet igjen. Dessuten har Tesla 8 års garanti med fri km på alle biler på motor, drivverk og batteri. (de første 60kwh har kmbegresning på 320.000 km)

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Hva med garanti ved kjøp av privatperson?
Se svar over. Gjelder også ved privatkjøp.

Sitat fra: Amex på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:27
- Mulig med innbytte til Tesla om jeg vil hente ut Model 3?
Ja. Men som med alle forhandlere, er prisen noe lavere enn om du selger privat.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Har en tidlig 2014 S85 som lånebil. Gikk fra en X P100D. Det som umiddelbart slo meg er at dette fremdeles er en knakende god bil. Tight og god å kjøre, og sprek så det holder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mazzbot

Tar opp denne tråden da jeg er litt i samme båt , i mars har jeg ventet i 2 år på model 3 . Har sett all filmer og bilder om bilen , elsker den men ventetiden er laaaang spesielt når jeg kjører leaf .

Bor på Vestlandet og tar ofte fly til Østlandet ( 7 ganger i 2017) så blir bedre å kjøre .

I tillegg har vi en liten på vei og da ser jeg kanskje mer nytte av en model s . Usikker på om setene fra 2013/2014 er gode og utgifter etter garanti .

Noen med erfaring 13/14 model s ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

AlexM5

Har hatt en P85 med performance seter (ikke Nextgen) siden mars 2014. Setene er blant de mest komfortable jeg har prøvd (spesielt på langtur). De har ikke mye synlig sidestøtte, men jeg kan nevne at jeg har en BMW M5 også, så jeg sammenligner ikke med Toyota Yaris seter heller. Jeg veier ca 76 kg som en referanse. Det er god plass til større kropper også.
P85 Finalised 03.10.2014 Levering 18.03.2014 mørkblå,mellombrunt,karbon,tech,pano,lyd,lys;park,sikkerhet,vinter,hattehylle

Havebigfun

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 18. januar 2018, klokken 16:01
Bor på Vestlandet og tar ofte fly til Østlandet ( 7 ganger i 2017) så blir bedre å kjøre .

I tillegg har vi en liten på vei og da ser jeg kanskje mer nytte av en model s . Usikker på om setene fra 2013/2014 er gode og utgifter etter garanti .

Noen med erfaring 13/14 model s ?
Elbilforumets Tesla-del er full av folk som har erfaring :)
Har du økonomi er det ikke noe å lure på- prøv å finne en bil med AP1, altså fra høsten 14- dual er kjekt ;)
TMS gir mye sikkerhet- kjekt å ha, også når man får familie.  Du kommer ikke til å angre- gjør du allikevel det kan du bytte til TM3 senere.
Hvis du erstatter flyturene med bilturer og får km-godtgjørelse er du kommet langt mtp finanseringen også ;D

emmern

Med rentekampanjen som er (eller var) så er det vel rimeligere å kjøpe en ny TMS. Husk at med mindre du betaler 100% cash så må du ha finansiering med 3-4x høyere rente på en brukt Tesla.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

E_S

Jeg tok billigløsningen og kjøpte en av de billigste Model S på Finn da jeg kjøpte min. Den har gått langt i forhold til alderen (120kkm da den var 3 år), men var velholdt, pent brukt og hadde greit med utstyr. Betalte for snart et år siden nesten det samme som de billigste på Finn koster nå, da opprinnelig eier hadde fått et skambud fra Tesla på innbytte når han hadde bestilt ny Model S.

Er veldig godt fornøyd. Selvfølgelig KUNNE jeg godt tenkt meg autopilot, 4WD og alt det der, men på det tidspunktet jeg handlet betød det bortimot 200k ekstra, og så mye er det ikke verdt. Jeg er allergisk mot billån og vil ikke ha en fast utgift på 5-6k i måneden på en bil, så jeg kjøpte det jeg kunne ha råd til uten å ta opp noe lån.
:)

Kramzz

Sitat fra: AlexM5 på torsdag 18. januar 2018, klokken 19:24
Har hatt en P85 med performance seter (ikke Nextgen) siden mars 2014. Setene er blant de mest komfortable jeg har prøvd (spesielt på langtur). De har ikke mye synlig sidestøtte, men jeg kan nevne at jeg har en BMW M5 også, så jeg sammenligner ikke med Toyota Yaris seter heller. Jeg veier ca 76 kg som en referanse. Det er god plass til større kropper også.

Helt enig med deg ang comfort på langkjøring med disse setene☺
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

turfsurf

Ja, de opprinnelige Model S setene var veldig komfortable på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA