Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventninger til ny Leaf!

Startet av sylwester, tirsdag 29. august 2017, klokken 14:54

« forrige - neste »

sylwester

Følger med på tråden Litt nytt om neste generasjon Leaf og tenkte at leafeiere muligens har noen ideer på hvilke forbedringer vi forventer. Hva vi vet er at den får økt rekkevidde og nytt utseende, men vi vet ikke noe mer utover det. Hva syns dere den nye bilen bør ha?

Noe småpirk jeg kunne tenke meg i gen3/2018:


       
  • Nytt system og app for den nye bilen, som støtter flere biler og som er noe raskere ihvertfall mot den nye bilen uten å miste noe av funksjonaliteten vi allerede har. Bedre oppetid er et krav!
  • Bedre tripteller som forteller litt geeky informasjon om turen som snittforbuk, stigning. At Ali er litt mer korrekt hvis man har lagt inn destinasjon og konservativ at den tar utgangspunkt i max(snitt/md, tur) for å gjette gjenværende rekkevidde. En log ala det andre biler har.
  • Flere timere. Hvorfor kan jeg ikke programmere flere avgangstider per dag? Mulighet til å endre dette via app.
  • Navi med kontinuerlig oppdatering av kartet over nett. Da hadde det vært interessant å betale litt for det enn slik det er i dag.
  • ACC hvor Adaptivitet kan slås av/på for vanskelige forhold. At CC kan settes helt ned til 30km/t.


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Sitat fra: sylwester på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:54
At CC kan settes helt ned til 30km/t.

Amen! Helst enda lavere også  :D

1: Nøyaktig visning av % i app, ikke sånn ca-greier vi har nå

6: Bagasjerom/lasteevne:
      Bakseter som felles helt flatt (jevn høyde med bagasjeromsgulvet.
      Jevnet ut de enorme hjulbuene, de gjør bag.rom. mye mindre brukbart enn det kunne vært.
      En eller annen form for dobbelt gulv, eller rom i siden for oppbevaring av ladekabler, kjetting osv osv.

7: Oppvarming, driver only og mulighet til å velge kun VP.

8: Lys, kraftig forbedret fjernlys. Aller helst automatisk fjernlys, slik som VW har hatt noen år nå.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

7. Oppvarming, absolutt.. Des mer kontroll over forbruket man får des bedre.

9. En måte for bilen å kunne rapportere selv om batterihelse på linje med LeafSpy. Det er kjekt å ta med i salgsannonser for bruktbil og gjør brukt Leaf til et sikrere kjøp. Hvis ikke så kunne det enkelt ha sett på den når man besikter bilen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

#3
Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde.

Selv Eratosthenes (født ca. 276 f.Kr.) greide å måle opp lengder mer nøyaktig enn det Nissan har greid i 2017.

Eratosthenes sammenholdt avstanden mellom to byer som han leide en mann til å skritte opp og kom fram til at jordas omkrets var 252 000 stadier. Dagens nøyaktige satelittmålinger viser at han bommet med 2%. Min Leaf har en feilvisning på ca.10%.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trekkoppbil

Tidligere har jeg tenkt at det er kun batterikapasitet og lademuligheter som betyr noe, når man er langs veien og det er en kamp om å komme fram i rimelig tid, uten å bruke timesvis på forsinkelser.
Det kan være flere ting som teller:

  • Bedre sikt ut. Det er ikke forsvarlig å kjøre med dagens A-stolper. Det er også dårlig sikt bakover.
  • 4-hjulstrekk
  • Muligheter som trekkvogn.
  • Personvern. Hvor du kan kjøre hvor du vil, uten fjernovervåking
  • Kutte ut gjettometeret og grafiske barer, og heller oppgi gjenværende kwt, lufttrykk  og batteritemp i tall, så man ikke blir avhengig av Leaf Spy under kjøring.
  • Levetid på batteriet og bytteprogram for batterier på gamle biler.


Jeg har hatt mange Leafer, og det pleier ikke være større slingringsmonn enn 1km/t når jeg passerer fartsmålerene til Vegvesenet.  Nå er det kun usa-leafer jeg har kjørt, og vanligvis har jeg ca 40 pund i dekka.

nr1rayner

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 30. august 2017, klokken 21:17
Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde.
Min Leaf har en feilvisning på ca.10%.

Ca 10% på min og med 205/55-16.
Omtrent samme feilvisning var det også på min tidligere -04 X-trail, så det kan virke som Nissan opererer med god margin her.
Men km-telleren ser da ut til å være svært nøyaktig. Det er også snitthastigheten. Testet den på nesten flat veg med CC på 80 km/t etter GPS og det var jammen ikke mange desimaler avvik!

Regner med/håper de beholder digitalt speedometer, vesentlig mer fornøyd med det enn den gamle urskiva.

Sitat fra: sylwester på onsdag 30. august 2017, klokken 21:01
9. En måte for bilen å kunne rapportere selv om batterihelse på linje med LeafSpy. Det er kjekt å ta med i salgsannonser for bruktbil og gjør brukt Leaf til et sikrere kjøp. Hvis ikke så kunne det enkelt ha sett på den når man besikter bilen.
Her har vi jo de 12 barene, jeg synes det holder. Kunne kanskje utvidet til 15..
Man kan ikke rive av seg håret fordi Leafspy sier at man plutselig har 2% SOH mindre, noe som egentlig kan være bare tull ("feil" data).
Noe fancy må man ha, men for detaljert informasjon kan fort skape forvirring og SOH kan bli for "opphauset" så en svært god bil blir "ikke salgbar"..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Det med speedometer burde vært standardisert ved lov. Mange biler med høy feilmargin gjør mange sjåfører som i tillegg legger inn egen sikkerhetsmargin til trafikksinker.
Alle biler burde vise rett km/t med nye dekk på standard dimensjon. Da hadde vi sluppet å lure på hvor fort vi egentlig kjører.

Fartsmåling kan vi jo gjøre med apper på telefonen. Da finner vi ut hvor fort vi egentlig kjører.

sylwester

#7
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. august 2017, klokken 22:35
Her har vi jo de 12 barene, jeg synes det holder. Kunne kanskje utvidet til 15..
Man kan ikke rive av seg håret fordi Leafspy sier at man plutselig har 2% SOH mindre, noe som egentlig kan være bare tull ("feil" data).
Noe fancy må man ha, men for detaljert informasjon kan fort skape forvirring og SOH kan bli for "opphauset" så en svært god bil blir "ikke salgbar"..

Jeg er ikke enig. Det blir som om kilometerstanden skulle delevis kjules på bensinbiler slik at når du kjøpte kun visste om bilen hadde kjørt under 50.000km  eller ikke. En 1, 2 og 4 år gammel bil ga samme turteller på 0. Deretter viste den en prikk for hver 15.000km-intervall med plass til 12 prikker.

Det å skru ned detaljen hjelper folk med å ikke se forskjell på en 1, 2, og 4 år gammel bil som helt klart har forskjellig restkapasitet. Jeg tviler ikke et sekund på at en kjøper vet at en 4 år gammel bil ikke er ny og man kan sammenlikne bruktbilers restkapasitet og se om de km kjørt har så mye å si på batterihelsa eller om bilen ligger unormalt lavt for alderen eller ikke. Det gis anbefalinger her på forumet om å kjøpe ODBII-dongle hvis du skal på bruktbiljakt så for de som gjør det så fungerer det uansett ikke at den har alle barene. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Da får vi bare være uenig sylwester ;)
Men er enig i at noe kunne vært bedret. F.eks. 12 streker burde heller bety 100% / 12 = 8,3% pr bar, så den første burde forsvinne på 92,7% SOH, ikke 85% slik det er i dag.
Misforstå meg rett, jeg bruker Leafspy og synes det er et flott verktøy, for oss som er over middels interessert. Men for hvermannsen, som bare setter seg inn, trykker startknappen og kjører, bør det være minst mulig "mikk-makk" og parametre å bekymre seg over.

Kmstand blir litt feil å sammenligne med, det har vi jo på elbilen også.
Da må man heller sammenligne med fossilens akilleshæl, motoren. Der er service-boka det eneste man har å forholde seg til, som er like god garanti som at noen sier at man har skiftet olje da og da. Men uansett hvor nøye servicer har vært kan motoren være "rævkjørt"..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

For bensinbil så kan man anse en bensinbils levetid som over et sted mellom 100-150 tusen så selv om det er motoren så er det faktisk litt informasjon i kilometertelleren på en sånn, men for diesel så er det noe helt annet. For elbil så er kilometertelleren enda mindre viktig for å si noe om helsetilstanden til bilen og jeg vil si at de som ikke bryr seg om helsetilstanden hadde jo sikkert vært fornøyd med at det var data som var langt inne i menyen og ikke noe du glana på hver eneste dag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Agmuns

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 30. august 2017, klokken 23:32
Det med speedometer burde vært standardisert ved lov. Mange biler med høy feilmargin gjør mange sjåfører som i tillegg legger inn egen sikkerhetsmargin til trafikksinker.
Alle biler burde vise rett km/t med nye dekk på standard dimensjon. Da hadde vi sluppet å lure på hvor fort vi egentlig kjører.

Fartsmåling kan vi jo gjøre med apper på telefonen. Da finner vi ut hvor fort vi egentlig kjører.
Det er standardisert. De har ikke lov til å selge biler som viser for lav hastighet eller over en viss grense for høyt. Poenget er at det må være et slingringsmonn, fordi alt fra lufttrykk, slitasje på dekket og størrelse på hjulet påvirker avlesingen av hastighet. Den eneste gangen bilen viser så riktig hastighet som mulig, er den dagen du henter ut bilen hos forhandler (forutsatt at forhandleren har sjekket lufttrykket).

bob-bob

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 30. august 2017, klokken 21:17
Et speedometer som viser riktig hastighet og en km-teller som viser riktig lengde.

Selv Eratosthenes (født ca. 276 f.Kr.) greide å måle opp lengder mer nøyaktig enn det Nissan har greid i 2017.

Eratosthenes sammenholdt avstanden mellom to byer som han leide en mann til å skritte opp og kom fram til at jordas omkrets var 252 000 stadier. Dagens nøyaktige satelittmålinger viser at han bommet med 2%. Min Leaf har en feilvisning på ca.10%.
Km visning viser korrekt lengde , da den bruker  bilens gps.   Hastighet avvik på speedometer er ca +10% , det stemmer , men på en Tekna med litt større hjul er det ca 8%.  Til info....

Bondeknøl

#12
Sitat fra: Agmuns på fredag 01. september 2017, klokken 08:21
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 30. august 2017, klokken 23:32
Det med speedometer burde vært standardisert ved lov. Mange biler med høy feilmargin gjør mange sjåfører som i tillegg legger inn egen sikkerhetsmargin til trafikksinker.
Alle biler burde vise rett km/t med nye dekk på standard dimensjon. Da hadde vi sluppet å lure på hvor fort vi egentlig kjører.

Fartsmåling kan vi jo gjøre med apper på telefonen. Da finner vi ut hvor fort vi egentlig kjører.
Det er standardisert. De har ikke lov til å selge biler som viser for lav hastighet eller over en viss grense for høyt. Poenget er at det må være et slingringsmonn, fordi alt fra lufttrykk, slitasje på dekket og størrelse på hjulet påvirker avlesingen av hastighet. Den eneste gangen bilen viser så riktig hastighet som mulig, er den dagen du henter ut bilen hos forhandler (forutsatt at forhandleren har sjekket lufttrykket).
Den standardiseringen er i så fall ikke verdt en dritt når en ser hvor stor feilvisning det er på på enkelte biler.
Med nytt dekk av standard dimensjon vil du være på rett side når dekket blir slitt, dvs at speedometeret vil vise høyere fart enn bilen har.
En Leaf viser ikke rett hastighet når du henter hos forhandler uansett lufttrykk. Den viser langt høyere fart enn du har.

Lars C. Krogenæs

#13
Lovlig avvik på inntil 10%+3km/t. Altså kan speedometeret vise 58km/t i faktiske 50 og være innenfor.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA