Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kvalitet på model X

Startet av danielmi, tirsdag 29. august 2017, klokken 02:01

« forrige - neste »

danielmi

Hentet ut en ny model X90d i slutten av juni, men har opplevd en del feil allerede.

Det som har oppstått så langt:

- Høy knirkelyd fra begge FWD ved åpning/stenging
- Feil på sensor Høyre FWD, døren ville ikke lukke seg.
- Høyre dør fremme stopper ikke automatisk, men smellet seg inn i evt det man står parkert ved siden av.
- Høyre FWD har "spist" ett hull i lakken ved lukking
- Feil på lakkering fra fabrikk, hengende lakk i front under høyre lykt
- Høyre og venstre side skjerm, lakk skrapt av fra et lite område, likt på begge sider.
- Høyre og venstre vindu FWD, små sorte lakk flekker på vindu
- AC lager tidvis høy suselyder ved bruk
- Venstre passasjersete bak indikerer tidvis at setebelte ikke er koblet til, når ingen passasjer sitter i setet. Har et barnesete der som ikke veier mye.
- Har observert ghosting ved møte av bil på natt (ser doble lys), vet ikke om dette er noe vits å rapportere inn til Tesla
- Bakre setetrekk var bøyd og stygg ved utlevering av bil fra Tesla
- Begge FWD lekker vann inn i kupé ved åpning av dører, når det er mye vann på taket

Tesla service senter har utbedret noen av feilene. Bilen er nå inne igjen å se på resten av feilene, deriblant for å utbedre lakkfeilene.

Men er det normalt med så mye feil på disse bilene, begynner veldig å lure på kvaliteten..

Redigert: glemte å legge til vannlekkasje FWD


Go-carter

Vi hentet ut bil i februar/mars, men jeg har noen kommentarer til manglene dine:

- Du vet at fremdørene belager seg på data fra sensorene i FWD dørene? Med andre ord, står en stolpe foran framdøren og ikke FWD så vil døren "smelle inn" i denne.
- FWD som skraper hull i lakk er inntil videre standard, frem til de bytter dekslene i dørene. Du får dette lakkert opp, og lagt på folie på service senter.
- Setebelteproblemet høres det ut som du har svaret på selv...

Noe er feil, noe er produksjonsfeil, og andre ting er uhell. Vi hadde kun en plastlist som var ødelagt av polering ved klargjøring, ellers ingen feil :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rico

AC susing er nok starten på slutten for gassen og dermed kjølingen. Kjent problem (skade på o-ring ved kondensatoren) som blir fikset på under 2 timer av Tesla.

geear

Ikke spesielt imponerende, men noe av dette burde vel vært fanget opp på utleveringssjekken?

Ser ut som du mangler ikke fungerende regnsensor på lista di.

Ellers er det vel bare å levere bilen og smørbrødlista hos Tesla og få det utbedret?

Espen33

Var å prøvekjørte en model x 100d demobil. Denne hadde knirkelyder i begge dørene bak. Litt rart at man ikke har utbedret dette nå, da dette har vært en kjent problem med flere biler. Og spesielt en bil som skal vises til potensielle nye kunder.

danielmi

Mye av disse feilene er småting som fikses forholdsvis kjapt skulle jeg tro, men virker rart at det skal være så mye. Sensor høyre FWD har blitt skiftet tidligere, men er tydeligvis fortsatt defekt siden høyre fremdør går mot feks en bil parkert på siden.

Knekk på bak setetrekkrygg  ble påpekt før utlevering (da jeg fikk sett litt på bilen før klargjøring) og ble lovet at skulle fikses før utlevering. Måtte påpeke samme feilen igjen under utlevering av bilen.. Når det gjelder lakkfeil i front var det meget vanskelig å se ved utlevering, og man forventer vel gjerne at bilen er studert nøye av Tesla før utlevering.
Alle andre feil har oppstått en etter en etter utlevering.

Manglende regnsensor er vel noe som skal oppdateres over software etter hvert, hvis jeg har forstått det riktig?

Ellers glemte jeg å legge ved smørbrød listen lekkasje fra begge FWD ved åpning av dører med mye vann på taket. Dette må jeg si var meget flaut da jeg hadde med passasjerer som fikk vann i fanget ved åpning av dør.

Vi er fornøyd med vår Tesla, men må innrømme at alle feilene trekker ned på inntrykket vi har av bilen. Det har jo nesten vært ukentlig nyoppdagede feil siden man kjøpte bilen.

DrNox

Mange "småfeil" er med i standardpakken. Tror ikke jeg går for den.. ::)

rsomby

Sitat fra: DrNox på tirsdag 29. august 2017, klokken 14:39
Mange "småfeil" er med i standardpakken. Tror ikke jeg går for den.. ::)

Og med premiumpakken får du enda flere  :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA