Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som har gjort en støymåling av dekk ?

Startet av Arrre, mandag 28. august 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

Arrre

Leter etter en test som måler(sammenlikner) flere dekktype i f.esk 21" , over en gitt strekning med grov asfalt - utført i samme bil.


magnetic


o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OhmPaPa

Mener Bjørn Nyland har en video om dette på YouTube. Eller var det bare forbruksmåling?

Sorry - husker ikke bedre...

Vesel

#4
Da jeg bytta fra 18" vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R3) til 19" sommerdekk (Hankook Ventus S1 evo 3) så merka jeg tydelig forskjell i støy. Å kjøre i 60 med sommerdekkene hørtes ut som 80 med vinter. Da jeg bytta den andre veien i høst var jeg i tvil om det bare var placeboeffekten, men denne gang var jeg ikke i tvil lenger. Snakka med en bilmekaniker, og han mener det er hovedsakelig pga gummitypen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på lørdag 02. mai 2020, klokken 21:56
Da jeg bytta fra 18" vinterdekk (Nokian Hakkapeliitta R3) til 19" sommerdekk (Hankook Ventus S1 evo 3) så merka jeg tydelig forskjell i støy. Å kjøre i 60 med sommerdekkene hørtes ut som 80 med vinter.
Det stemmer nok, men mye av problemer er at sommerdekkene ikke oppnår driftstemperatur på denne tiden av året. Hadde du sammenlignet sommerdekk midt på sommeren med vinterdekk midt på vinteren hadde nok resultatet vært annerledes. Dette vil man og se på rullemotstand.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

#6
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 12:52
Det stemmer nok, men mye av problemer er at sommerdekkene ikke oppnår driftstemperatur på denne tiden av året. Hadde du sammenlignet sommerdekk midt på sommeren med vinterdekk midt på vinteren hadde nok resultatet vært annerledes. Dette vil man og se på rullemotstand.
Så det er fordi gummien blir for hard ved småkalde temperaturer? Jo mykere gummi, jo mindre støy? Det gir igrunn intuitiv mening.
Da jeg bytta til sommerdekk for noen uker siden og tok denne første testturen så var det ennå forholdsvis kaldt. Tipper det var 6-8 grader.

Men gummien til sommerdekk skal fremdeles være hardere enn den til vinterdekk selv ved optimal driftstemperatur for begge, eller?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på søndag 03. mai 2020, klokken 12:58
Men gummien til sommerdekk skal fremdeles være hardere enn den til vinterdekk selv ved optimal driftstemperatur for begge, eller?
Nei, det skal den ikke som en regel, men det kommer veldig an på dekktype. Vinterdekk er veldig myke i utganspunktet, men bruker man de på sommeren blir de alt for myke, og blir ødelagte. Hvis du ser på racing dekk oppleves de ganske harde i utganspunktet, og må belastes for å oppnå driftstemperatur. Når de derimot har oppnådd driftstemperatur er de ekstremt myke og slitest fort. Det er og en av grunnene til at racingdekk ikke skal brukes til vanlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA