Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX Dekk og Felgpakke 20".

Startet av leifarneb, mandag 28. august 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

leifarneb

Får min TMX 75D levert i November. Tenker å kjøpe felg og dekk til vinter et annet sted. 20" med pigg er valget jeg går for.

Noen tips til pakker (bortsett fra Finn.no) og steder å anbefale. Trenger noen som selger ferdig pakker med TPMS og alt for en pris under 20k ;-)

Takk for tips!

LAB

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: leifarneb på mandag 28. august 2017, klokken 20:28
Får min TMX 75D levert i November. Tenker å kjøpe felg og dekk til vinter et annet sted. 20" med pigg er valget jeg går for.
...
Uff, stikker hånda inn i vepsebol igjen: Elbil med piggdekk klinger aldri bra i mine ører.

Luring

#2
Eg skal ha piggfrie:
Fann dette  hos Dine Dekk AS i Bergen:
Pakken inneholder piggfrie vinterdekk 235/60-18 Good Year Ultre Grip Ice 2 med alufelg og dekktrykksensorer. Felgen leveres i Silver.
Ferdig montert og ballansert selges dette for kun 16.000.-kr ink miljøavgift og mva.
Med henvising kr. 12800,- (aktuelt for meg som ikkje har bestillt)

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=100209637

JFa

Hvilken modell X har du? Min 5-seter X 100D med krok har max bakaksellast på 2052 kg, dvs 1026 kg per hjul. Disse felgene blir for svake for min bil. Bakaksellasten varierer, min er 250 kg høyere enn andre utgaver. Ingen kan forklare meg hvorfor.

West

Sitat fra: Luring på torsdag 07. september 2017, klokken 20:41
Eg skal ha piggfrie:
Fann dette  hos Dine Dekk AS i Bergen:
Pakken inneholder piggfrie vinterdekk 235/60-18 Good Year Ultre Grip Ice 2 med alufelg og dekktrykksensorer. Felgen leveres i Silver.
Ferdig montert og ballansert selges dette for kun 16.000.-kr ink miljøavgift og mva.
Med henvising kr. 12800,- (aktuelt for meg som ikkje har bestillt)


Jeg ville sjekket grundig om du kan bruke 18" felg, og om disse tåler vekten av bilen...
X75D mottatt 30.09.17.

Luring

Ser den, skal høre med de.
Håpte vel egetlig ein dekkforretning hadde orden på dette.

Har ikkje bestillit bil enda, ville egentlig bare sjekke litt rundt om på vinterdekk.

Luring

#6
Sitat fra: JFa på torsdag 07. september 2017, klokken 20:56
Hvilken modell X har du? Min 5-seter X 100D med krok har max bakaksellast på 2052 kg, dvs 1026 kg per hjul. Disse felgene blir for svake for min bil. Bakaksellasten varierer, min er 250 kg høyere enn andre utgaver. Ingen kan forklare meg hvorfor.

Har ikkje bestillt enda, så eg bare sjekker litt rundt.
Kjøper nok ny 75, de brukte er jo dyrere enn nybil :-)
Tilsvarende bil har dette med 20" hjul
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103693536
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK41805

  • Maks aksellast foran 1 470 kg
    Maks aksellast bak 1 800 kg
    Dekk foran (standard) 265/50R19
    Dekk bak (standard) 265/50R19
    Hastighetsindeks W (270 km/t)
    Lastindeks foran 102
    Lastindeks bak 106


Denne er jo registrert med standardhjul 19"?


West

Du kan bruke 235/55R19, samme dekkmerke. LI er 105 som er for lavt, men er lovlig siden det er vinterdekk.
X75D mottatt 30.09.17.

Knut Erik Pettersen


Luring

Det er vel kun hastighetsindeksen ein kan gå ned på på vinterdekk.

Knut Erik Pettersen

ja bilen blir vel ikke lettere på vinteren...hehe

Luring

Nå er der vel ein sikkerhetsfaktor på to på lastindeks, så eg hadde vel ikkje vore så redd.
Med i ein kontroll ryk ein jo til.

West

Sitat fra: eha på onsdag 12. oktober 2016, klokken 20:25
Sitat fra: petersv på onsdag 05. oktober 2016, klokken 06:55
Veldig bra eha, håper du får positiv tilbakemelding da jeg gjerne vil bruke samme dimensjon hvis jeg anskaffer X etter hvert, som er planen.

Da har jeg fått et langt og grundig svar fra SVV. Tenkte å gi en kort oppsummering her. (De som er interessert i hele svaret kan sende meg en PM.)

Oppsummert:

- Vognkortet til X 90D er riktig, og LI skal være 105 foran og 110 bak
- Vinterdekk (M+S) med maks hastighet 160 behøver allikevel kun LI 98 foran og 104 bak

Dette betyr at dekkene jeg har bestilt er lovlige selv om de har LI 105 og vognkortet tilsier LI 110 bak. Om sommeren må jeg imidlertid ha dekk som imøtekommer minimum 105/110, fordi bilen er konstruert for høy hastighet. Biler med oppgitt hastighet over 210 km/t må ha lastindeks som er mer enn halvparten av akselvekten, og dette følger en tabell jeg fikk vedlagt.

Det er altså unntak for vinterdekk.

Jeg fikk også opplyst om at ved bruk av dekk som har hastighetsindeks under bilens oppgitte makshastighet (i dette tilfellet vinterdekk med 160 km/t kontra bilens 250 km/t), så skal det eksistere en advarsel om dekkenes makshastighet godt synlig fra førerposisjon. Med andre ord, advarselen gjelder uansett dekkdimensjon da alle vinterdekk vi diskuterer her har lavere hastighetsindeks enn 250 km/t.

Konklusjon: 235-vinterdekkene jeg har omtalt tidligere med LI 105 er fullt lovlige på X 90D selv om vognkortet sier 105/110.
X75D mottatt 30.09.17.

Luring

Du kunne ikkje lagt ut svar på dette her da? Sladde over eventuelle navn?
Så kan vi skrive det ut og ha det med oss.
Eg finner iallefall ikkje noko om dette på nettet nokon plass.

West

X75D mottatt 30.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA