Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge har du hatt din twizzy og hvor dyr er den over tid?

Startet av Joachim Tjørhom, mandag 28. august 2017, klokken 18:35

« forrige - neste »

Joachim Tjørhom

Jeg har flere ganger nå tenkt på å hoppe på twizzy-bølgen da de florer i sandnes/stavanger-området. Det er også leasing-tilbud på den i disse dager. Det som stopper meg er når jeg leser her på forumet at du kan risikere å betale i dyre dommer for nye bremser. Grunnen til at jeg har vurdert den er at den er billig/gratis å kjøre, men det hjelper ikke om jeg må ut med 20.000 for nye bremser hvert år. Kan heller lease en ny Leaf/Ampera da..

Så jeg lurer litt på hvor lenge folk har hatt sine twizzyer og hvor mye de har betalt på den av nødvendig service og sånn i denne tiden.

mvh Joachim

elrey71

Jeg har hatt min litt over et halvt år og kjørt nesten 6000km. Billig i drift, men bremsene er en mulig storutgift i et ellers billig bilhold. Hvis du ikke skrur noe selv hadde jeg vært skeptisk. Det ville kostet 2000,- bare å bytte klosser bak (utslitt / byttet etter 2300 km, men har holdt seg bedre nå). Enkel jobb å gjøre selv og koster ca. 350,- i deler. Jevnlig demontering og rengjøring / oppsmøring av bremsene og caliper er lurt. Da holder nok bremseskivene lenger.
Mener jeg fikk beskjed om at årlig service kostet 3000,- men håper jeg har hørt feil, høres alt for dyrt ut.
Ellers billig og miljøvennlig moro.

Joachim Tjørhom

Det er ikke slik at dersom en kjøper en ny eller leaser en ny bil at dette dekkes av garanti? det må jo være noe feil med en bil når det ikke går mer enn 2000km før det må kostes på så store utgifter?

elrey71

Skal vare lenger enn et par tusen km, men det er en slitedel, så garantien gjelder ikke i 5 år.... Endel twizy har stått lenge på lager og bremsene / caliper har "satt seg". Jeg betalte ikke regningen, men kommer til å ta vedlikehold / bremsebytte selv.

Joachim Tjørhom

tror du det vil være mindre sjanse at disse tingene hender dersom bilen brukes året rundt? jeg vil bruke den aktivt året rundt i stedet for buss-kort. Er vel billigere å bare betale for å bytte bremseklosser enn å bytte caliper? er vandt til dyrt bilhold så noen tusenlapper et par ganger i året skal gå, men jeg er ikke så interessert i å betale 50 % av bilens verdi en gang i året på vedlikehold.

elrey71

Vanskelig å si. Jeg bruker min nesten daglig. Generelt er vel bremsene et svakt punkt. Tror ikke du får kjemperegning hvert år.

Joachim Tjørhom

har du noe formening om det er samme problem som mange opplever med leaf og andre elbiler der de bare bruker regenerering av strøm og ikke aktivt bremser selv som kan gjøre at bremsene låser seg? dersom det er tilfellet så er det jo en "enkel" sak å forhindre.

elrey71

Nei, det er litt mer sammensatt. Anbefaler å lese på http://forum.evowners.com/c/twizy.
Mange tråder ang. bremsene og anbefalte tiltak. Har selv kjøpt rustfrie stempler til fremre caliper, men ikke byttet ennå.

Fossilbil

Har hatt min Twizy i 5mnd'er og den har rullet 8200km i regnværet her i Stavanger

ravn

Vi har en som firmabil i sandnes/stavangerområdet. Gått pene 24.000 nå og måtte faktisk nettopp bytte utslitte dekk (visstnok første kunde som skulle ha nye dekk til den, tok sin tid å få dem).

Bremsene er jo ett kapittel for seg selv ja.
Men utover vanlig service og nye dekk så har det ikke vært noen store overaskelser.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Rune Jacobsen

Hei

hvor tok du servicen her i stavanger? Smurte du opp bremsene selv? Vurderer å gjøre litt selv, når den tid kommer men hadde vørt kjekt med en som kunne vist litt første gang :-)

Sitat fra: Fossilbil på fredag 22. september 2017, klokken 21:14
Har hatt min Twizy i 5mnd'er og den har rullet 8200km i regnværet her i Stavanger

Fossilbil

Hei.

Jeg rengjorte og smurte opp selv, Service ble tatt hos Motor Forum på Forus.

Ikke noe problem med bistand til smøring, bare du bor innenfor "rekkevidde"

Rune Jacobsen

Sitat fra: Fossilbil på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:26
Hei.

Jeg rengjorte og smurte opp selv, Service ble tatt hos Motor Forum på Forus.

Ikke noe problem med bistand til smøring, bare du bor innenfor "rekkevidde"



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA