Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fallende batterikapasitet?

Startet av Troald, lørdag 26. august 2017, klokken 16:34

« forrige - neste »

Troald

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. august 2017, klokken 15:37
Merkevareidentiteten til Leaf er knallsterk. Spesielt er dette godt gjort med stor andel importbiler og Leaf er jo en av elbilene som har markert fall i batterikapasitet etter noen år.

Leaf er elbilenes "Golf", mer enn Egolf enda

Ovennevnte sitat er fra en annen tråd. Er det rett at Leaf har fallende kapasitet? Gjelder dette også de seneste modellene eller det fra "gamle dager"? Jeg spør siden jeg vurderer den nye Leafen og rekkevidde har avgjørende betydning for meg.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Carl Anton Stenling

I en egen tråd om LeafSpy-målinger så ser du at alle varianter av Leaf har litt fallende batterikapasitet etterhvert som tiden går. Ingen dramatikk i dette.

For min egen del regner jeg med ca. 30 % svekket batteri når min 24 kWt Leaf 2015-modell er rundt 10 år. Det lever jeg greit med.

Imidlertid viktig å ta høyde for fall i batterikapasitet når man kjøper slik at bilen fungerer greit i det aktuelle kjøremønstret i hele eiertiden. Det er også smart å få målt batterisvekkelse i prosent ved kjøp.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Du kan gjøre deg opp en mening om det på den her tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.510.html
mer enn 5000 kommentarer fra medlemmer i forumet.

Min observasjon der er at de som er av nyere modell har større motstand mot varme, og således finnes færre eksempler på stort fall. Generelt blir det og så at de ikke faller like fort jevnt over nettopp det med motstand mot varme tenker jeg.

Etter 5 år er min Leaf med over 120.000km nå på et batterinivå som batterisimuleringer for 5 år siden kom frem til (82%). Den samme simulering sier at den vil være på 70% når den er 10 år. Kommende Leaf sitt batteri må jeg tro er bedre enn første generasjon, så jeg tenker at den kommende 40kWt LEAF vil om 10 år ha et batteri som dagens 30 kWt, i allefall ikke lavere.
Har man tenkt å ha bilen i 10 år, så velg en bil med omlag 30% større enn behovet.
Om 10 år har du nok ikke den EL-bil du kjøpte i "morgen" like vell, for utviklingen vil gå fort nå fremover.
 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Troald

Takk for gode svar CAS og leafnor, jeg skal følge linkene som dere har gitt.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

nr1rayner

Alle biler har fallende kapasitet.
Fossilbiler gjennom større klaringer og avleiringer i motor som gir lavere effekt.
Elbiler gjennom svekket batteri.

Hvor lenge batteriet lever vet ingen helt sikkert enda.
Leser man tallene på min -13 så pesimistisk som mulig har den ca 15% batteritap.
Videre burde man da kunne anta ca 30% når bilen er 8-10 år gammel.
Vil tro tapet også vil være større hvis man daglig bruker (nesten) hele kapsiteten på batteriet.

Men verre er nok at NEDC-rekkevidde over hodet ikke er oppnåelig ved vanlig kjøring, og vinteren...
Del NEDC-tallet på 2, så har du en god pekepinn  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Det kommer nok ann på åssen bilen blir holdt. Jeg har grunn til å tru at enkelte batterier vil vare 4 ganger så lenge som andre.

Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modellene:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model

Jeg har ikke funnet noen aldringsmodell for nyere batterier.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 26. august 2017, klokken 21:37
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modellene:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Legg merke til tabellen der litt nede på siden, der bl.a. Rygge, Norway er listet. Etter 5 år skal kapasiteten være ca 83%. Stemmer bra for Leafnor og også for vår 5 år gamle Leaf som har 82% nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AmocoCadiz

Mange gode begrunnelser her om Leaf sin ratio for fallende batterikapasitet.

Vil bare tilføye at "skrekkeksemplene" som fortsatt verserer på nett og forum i stor grad handler om uheldige/missbrukte batteri av tidlig gen Leaf kjørt i varme stater som Arizona, Nevada i sørlige USA, som kunne stått fulladet i heten, eller helst utladet månedsvis ute i solen hos bruktbilfirmaer som siden ble importert i til Norge, uten at denne historikken alltid ble formidlet til norske kunder.

Burger

Lurer på om fokuset på fallende batterikapasitet på Leaf kan skyldes Leafspy og mye dokumentasjon på dette, utrolig teite batteriene i 2011 som ikke tålte varme og at det finnes 6 år+ gamle biler.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#9
Sitat fra: Burger på søndag 27. august 2017, klokken 23:00
Lurer på om fokuset på fallende batterikapasitet på Leaf kan skyldes Leafspy og mye dokumentasjon på dette, utrolig teite batteriene i 2011 som ikke tålte varme og at det finnes 6 år+ gamle biler.
Også "norske" Leaf/eNV200 har en merkbar reduksjon i batterikapasitet selv om de ikke er utsatt for varme; man merker det om man for eksempel kjører samme distanse løype til/fra jobb og den etter hvert ikke er oppnåelig (ble slik med min første Leaf og 50km hver vei til/fra jobb). Med Tesla Model S og Soul er det ikke samme markerte degradering av batteri selv om bilene er kjørt en del etter hvert.
Når det er sagt vil det sikkert være ca 70% rest når en "norsk" Leaf runder ca 200-250' km - ikke en ubrukelig elbil, men mer reduksjon av kapasitet enn de andre.
Håper dette blir bedre med den nye generasjon batterier Nissan kommer til å bruke.

Edit 28.8: Div skriveleifer

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 26. august 2017, klokken 18:00
...
Men verre er nok at NEDC-rekkevidde over hodet ikke er oppnåelig ved vanlig kjøring, og vinteren...
Del NEDC-tallet på 2, så har du en god pekepinn  ;)
Sammenlikner man NEDC og EPA/WLTP tall er det også stor forskjell på hvor mye enkelte modeller "skrytes opp" på NEDC.
Har prøvd å snekre sammen en mer realistisk tabell over rekkevidde med fokus på EPA (og etter hvert WLTP) og en felles utledning til bl.a. pendlerrekkevidde om vinteren.
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Bondeknøl

Sitat fra: Finnøy på søndag 27. august 2017, klokken 23:27
Sitat fra: Burger på søndag 27. august 2017, klokken 23:00
Lurer på om fokuset på fallende batterikapasitet på Leaf kan skyldes Leafspy og mye dokumentasjon på dette, utrolig teite batteriene i 2011 som ikke tålte varme og at det finnes 6 år+ gamle biler.
Også "norske" Leaf/eNV200 har en merkbar reduksjon i batterikapasitet selv om de ikke er utsatt fort varme; man merker det om man for eksempel kjører samme distanse løype til/fra jobb og den etter hvert ikke err oppnåelig (ble slik med min første Leaf og 50km hver vei til/fra jobb). Med Tesla Model S og Soul er det ikke samme markerte degradering av batteri selv om bilene er kjørt en del etter hvert.
Når det er sagt vil det sikkert være ca 70% rest når en "norsk" Leaf runder ca 200-250' km - ikke en ubrukelig elbil, men mer enn de andre.
Håper dette blir bedre med den nye generasjon batterier Nissan kommer til å bruke.
Dette har jo allerede blitt bedre på 30kw. Garantien har gått opp fra fem til åtte år og fra 100 000km til 160 000km. Det forventes fra 350 000-600 000km på ett batteri har jeg hørt. Det forutsetter vel at det skjer innenfor et gitt tidsrom?

gigafactory

30 kWh-pakkene benytter NMC-kjemi, disse er rett og slett bedre enn LMO-kjemien (som fortsatt brukes?) i 24 kWh-pakker.

sylwester

LeafSpy og en ODBII-dongle gjøre det veldig lett å se kapasitetstapet sitt på en Nissan Leaf. Det kan hende at flere Leaf-eiere har lettere for å lese av dette enn andre merker og det er absolutt ikke negativt. Jeg overhørte to i3-eiere som spurte hverandre hva de har i km når bilen er fullada, akkurat som om det er et realistisk tall på noe som helst.

Jeg vil tro de som allerede har lite marginer er de som merker dette reelt og da på vinteren, men i praksis så blir man mer økonomisk på pedalen og tør å kjøre batteriet litt lavere enn når man kjøpte bilen og har dermed samme reelle rekkevidde som før. Skrik ut hvis dere er uenig :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA