Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde på E18 med 2016 Zoe R240

Startet av indahla, fredag 25. august 2017, klokken 14:13

« forrige - neste »

Zoe240

Yr.no melder temmelig kaldt på fredag. Da tester jeg igjen :-)

Zoe240

Ny test i morges. Rett fra varm garasje og ut i -8 grader. Første fem minuttene på småveier, så max 86 km/t  på motorvei i ca 4 mil. Jevn temperatur og bar asfalt hele veien.

Avstand 51,9 km
Snitthastighet 75,4 km/t
Snittforbruk 21,8 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt
29% igjen på batteriet ved stopp.

Trine2

Så om bilen hadde stått  ute fulladet, men uten å ha vært tilkoblet strøm i natt så ville du kanskje bare akkurat ha kommet frem?

Ville tro du reddes av oppvarmet garasje og at kabelen står i bilen ved oppstart.

minibiti

Sitat fra: Zoe240 på fredag 02. februar 2018, klokken 08:58
Ny test i morges. Rett fra varm garasje og ut i -8 grader. Første fem minuttene på småveier, så max 86 km/t  på motorvei i ca 4 mil. Jevn temperatur og bar asfalt hele veien.

Avstand 51,9 km
Snitthastighet 75,4 km/t
Snittforbruk 21,8 kwt/100 km
Totalt forbruk 11 kwt
29% igjen på batteriet ved stopp.

So you did not pre-conditioned the car?
What setting did you use for the heating system inside? 25C? :)
22 kwh/100 km seems a bit high.
Did you check again how much was left in the battery like 15 min after you stopped? I would not be surprised if you went up 5% or more.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Zoe240

Garasjen holder rundt 10-12 grader, og jeg ser tydelig forskjell på forbruket når bilen kommer derfra kontra etter en natt ute på ladestolpe. Jeg har aldri forvarme batteriet, så alle starter jeg har gjort er "kaldstarter". Må nok prøve dette også  :)

Har kjørt denne distansen i kaldere vær enn dette, og bilen klarer seg godt i 6-7 mil. Setter alltid varmeapparatet på mellom 25 og max i denne kulda, med kraftig vifte på gulv og frontrute. Bruker svært sjelden varme i setene. Det som redder meg er at den siste halvannen mila går i mellom 30 og 60 km/t. Hadde jeg tatt motorveien helt frem tipper jeg batteriet er nede på under 10%.

Sjekket ikke regnereringen etter turen, men normalt spretter den opp en god del etter noen timer.

Og jeg har kjørt denne strekningen i 95 km/t hele veien, men det er direkte døden for batteriet.

Alt i alt synes jeg Zoe240 har for dårlig reell rekkevidde. Vil prøve 400-modellen på samme rute for å se hva den klarer. Og Kia Soul, men den bilen synes jeg har for dårlig plass foran og for trangt forsete.

minibiti

I tested again Oslo-Gardermoen-Oslo this morning. Highway all the way, driving around 85 km/h all the way.
Bare asphalt all the way. Heating set to 19C. -10C outside.
Pre-conditioned  before I left (no warm garage but under car port connect to charger).
Battery pack temperature when I left was 5C, and around 18C when back home.

Distance 79.5 km
Av. speed 70,4 km/h
Av. cons. 18,8 kwh/100 km
Totalt cons 15 kwh
26% battery left.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Zoe240

Hei

Kjørte Eidsvoll-Oslo i -8 grader og 86 km/t på motorvei etter å ha fulladet batteriet med forvarming. Snittforbruk 18,1 kwt.

erik e

Varme i sete er vel lurere enn varme på 25 grader når det gjelder rekkevidde ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Zoe240

Antakelig, men jeg synes ikke setevarme er noe særlig. Mye bedre med varm luft i alle retninger :-)

hanche

Selv liker jeg kjølig klima når jeg har kjørt langt og er sliten. Lettere å holde seg våken da. Og da kommer setevarmen godt med. Vi har alle forskjellige behov og preferanser.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Zoe240

Ny test nå. Sto på ladestolpe ute i natt i minus 11 grader, med batterivarmer på. Var samme temperatur hele veien. Kjørte 51,6 km på motorvei, for det meste i 86 km/t. Et par strekk i rundt 94 km/t. Gjennomsnittshastighet 76,7 km/t.

Gjennomsnittsforbruk 23,7 kw/t per 100 km.

Totalt forbruk 12kw/t.

52 km igjen på måleren da jeg stoppet.

I går var det fra minus 13 til 18, kjørte rett fra varm garasje uten batterivarmer. Glemte å ta målinger, men batteriet hadde det ikke særlig bra og jeg kjørte bare fire mil før jeg stoppet for å lade.

Zoe240

Enda en test i morges. Kjørte samme rute som i går, aldri over 86 km på motorvei men et par kilometer i tillegg på småveier. Bilen sto i 9 grader varm garasje i natt, det var mellom 13 og 15 minusgrader hele veien.

Kjørte 53,9 km
Snittforbruk 23,3 kwt
Snitthastighet 60,7 km/t
Totalt forbruk 12 Kwt
50 km igjen på måleren.


minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Zoe240

Vanligvis på fullt, i dag prøvde jeg med 23 grader og tre, fire knepp på vifta. Aldri setevarme

minibiti

Warmth on full is a killer!
That explains your high consumption... :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA