Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholde 2015 Nissan Leaf eller oppgradere i ny. Hva lønner seg?

Startet av stinat, torsdag 24. august 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

stinat

Vi har en 2 år gammel Nissan Leaf som har kjørt litt over 20 000 km. Veldig fornøyd. Vi hadde likt og kunne kjøre litt lenger på en tank, men holder for det meste. Har annen bil til langkjøring.

Mannen min vil oppgradere til 30kw og 2017 modell. Men jeg tror vi får såpass lite for vår 2015 modell at det ikke lønner seg. Så går sikker 2017 modellen også raskt ned i pris.

Hva anbefaler dere at vi gjør? Vet noen ca hva verditat er for år 1, år 2, år 3 osv?

Alle gode råd mottas med stort takk :)

bob-bob

Min erfaring er at verditapet ligger på ca 30000 i året de første årene. Deretter mindre. ::) vil tro at en bra "Norsk" 2015 modell kan ligge på ca 165000 og oppover ?

Eksempel :
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102919776

( ser bort fra importbiler , de ligger litt lavere... )

Burger

Jeg har vært i akkurat samme situasjon, men slo det fra meg i første omgang fordi jeg betaler lånet ned fortere enn verdifallet. Så om jeg utsetter salget 1 eller 2 år så har jeg mer i egenkapital og slipper å betale mer på lån enn det jeg gjør nå.

Etter hvert så er det en annen årsak.

Hvor gammel er den andre bila?

Jeg ønsker å kaste en gammel bensinbil på bålet når jeg får en 60kwt til fornuftig pris og levering. Det kan skje allerede i mars neste år dersom noen av ryktene til Nissan stemmer. (360k ish for 60kwt bil og levering mars)

Så blir 2015 Leafen nærmiljøbila og den andre til lengre turer og pendling for den som kjører lengst.

30% miljø, 10% komfort og 60% økonomi gjør at jeg vil bare ha elbil. Dersom kona får igjen gamlejobben så betaler lånet seg selv på mindre bensinkostnader.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bondeknøl

Å selge en to år gammel bil er nesten alltid ett større tap enn ha den i flere år.

Counterpointer

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 24. august 2017, klokken 16:23
Å selge en to år gammel bil er nesten alltid ett større tap enn ha den i flere år.
Ikke alltid. Solgte nylig en Soul 2015 mod med 65 k kr i verditap. Reg nov 2014 solgt juni 2017. Leaf holder seg bedre i pris enn Soul, synes jeg det ser ut som.......

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. august 2017, klokken 17:01
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 24. august 2017, klokken 16:23
Å selge en to år gammel bil er nesten alltid ett større tap enn ha den i flere år.
Ikke alltid. Solgte nylig en Soul 2015 mod med 65 k kr i verditap. Reg nov 2014 solgt juni 2017. Leaf holder seg bedre i pris enn Soul, synes jeg det ser ut som.......
Nå er det spørsmål om kjørelengde, utstyr og garanti også :-)

Counterpointer

Sitat fra: Finnøy på torsdag 24. august 2017, klokken 19:14
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. august 2017, klokken 17:01
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 24. august 2017, klokken 16:23
Å selge en to år gammel bil er nesten alltid ett større tap enn ha den i flere år.
Ikke alltid. Solgte nylig en Soul 2015 mod med 65 k kr i verditap. Reg nov 2014 solgt juni 2017. Leaf holder seg bedre i pris enn Soul, synes jeg det ser ut som.......
Nå er det spørsmål om kjørelengde, utstyr og garanti også :-)
Gått 55 tusen km, fire år resterende garanti, exclusive utg.

Trekkoppbil

#7
Jeg har inntrykk av at Leafen taper seg mest de 2 første åra.
Bruktbilimport trekker ned prisen her. 

Andre bilmodeller som kommer i låge produksjonstall og som har ventetid, kan derimot gå opp i pris, når du kjører ut av butikken.

Jeg er glad for at jeg aldri har kjøpt ny Leaf, og jeg ville vært svært redd for å bruke penger på det nå.

Hva med å heller trekke en kølapp for en framtidig modell, som f.eks Hyundai Kona?

Av og til har jeg sett bruktbilpriser der jeg har gjort overslag på at Leafen taper seg 100 000kr i løet av de 2 første åra. Kjøper man derimot  en bruktbil til 100 000kr, så er potensiale for verdifall begrensa.  For eldre Leafer trur jeg tilstanden på batteriet kan variere mye fra bil til bil, og dermed kan gjenværede levetid og bruksnytte også variere mye.

EV-FTW

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 24. august 2017, klokken 20:24
Jeg har inntrykk av at Leafen taper seg mest de 2 første åra.
Bruktbilimport trekker ned prisen her.

Andre bilmodeller som kommer i låge produksjonstall og som har ventetid, kan derimot gå opp i pris, når du kjører ut av butikken.

Jeg er glad for at jeg aldri har kjøpt ny Leaf, og jeg ville vært svært redd for å bruke penger på det nå.

Hva med å heller trekke en kølapp for en framtidig modell, som f.eks Hyundai Kona?

Med dagens utvikling , så vil det alltid komme nye og bedre modeller.
Litt som i TV og PC verden.

En kan vente evig om man skal ha det nyeste, for det kommer alltid noe bedre.

Beste er å få en god oversikt over hva man faktisk trenger, får så å kjøpe.

Men ville hvertfall ventet til september, da vet dere litt mer om nye Leaf. Så kan dere vurdere en utgående 30 kwt eller en av de nye.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Agmuns

Det lønner seg som regel ikke å bytte bil hvert 2-3 år. Etter 4-5 år er det tradisjonelt sett ideelt å skifte bil, for da har verditapet roet seg og verdien gått ned til ca halvparten av nybilpris samtidig som vedlikeholdskostnadene er i ferd med å øke.

Det er klart at hvis dere må bytte bil, så er det bare å ta tapet. Men er dere fornøyd med det dere har, så bør dere vente.

Burger

Savner trådstarter i slike tråder, fikk vi gitt råd, ble det bestemt noe?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

nr1rayner

Grovt regnet er normalt verditap ca 30% de første 2 år, siden ca 10% hvert år.

Har selv vurdert å bytte 24kWh Leafen til en 30kWh.
Det ville hjulpet på noen dager vi er på lengre tur, men i det daglige er det ingen hensikt.
For de få gangene det hadde vært kjekt, ikke nødvendig, har jeg ikke brydd meg om å legge i så mye ekstra for å få samme bil bare med litt større tank.

Jeg ville absolutt anbefalt å beholde Leafen, se/vent på andre biler med bedre rekkevidde. Snart kommer ny Leaf, Model 3 og om 2-3 år til kommer mye annet snadder.
Forskjellen mellom "24kWh" og "30kWh" er absolutt merkbar, men det er vesentlig større forskjell opp til en splitter ny Leaf med 40 kWh, eller en Opel Ampera-e med 60 kWh.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA