Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekkliste for deg som vil kjøpe brukt elbil

Startet av moderator 2, onsdag 23. august 2017, klokken 12:29

« forrige - neste »

moderator 2

Elbilforeningen har laget en sjekkliste, og skrevet litt om det å kjøpe brukt elbil:

En elbil har et fåtall bevegelige deler, mens en bensin- eller dieselbil har hundrevis. Selv om sjekkpunktene er færre ved kjøp av brukt elbil, er det noen du bør være spesielt nøye med.

https://elbil.no/sjekkliste-for-deg-som-vil-kjope-brukt-elbil/
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Trekkoppbil

Det er en del gode poeng her, men artikkelen mangler vel det viktigste.

Det er stort sett en ting som teller når man kjører el-bil:
Det er om man kommer fram innen rimelig tid eller ikke.

Praktisk rekkevidde avhenger av batterikapasitet, lademuligheter, forbruk etc.

I dag traff jeg en bilist som kom med tauekroken ute, og han blei dytta bort til en hurtiglader. Bilen hadde ikke hurtigladeinngang, og han måtte klare seg med AC, og det var 8 mil igjen til reisemålet. Bilisten var oppgitt over at fabrikkanten hadde spart på manglende dc-inngang, og han mente det var noe av det viktigste med en el-bil.

Artikkelen kan være litt villedene, da den hopper fra den ene tingen til den andre.

Det er viktig å skille mellom plutselige brudd i batteriet, og kapasitetstap over tid. Det er 2 forskjellige ting som kan dekkes av ulike garantier med ulike antall år.
At kun 3 av 200 000Leaf-batterier har hatt sammenbrudd, er litt villedene å si, uten å samtidig fortelle at mange Leaf-batterier er bytta på kapasitetsgarantien. Spesielt batterier fra varme strøk, mens det er sjeldent på biler som er gått i Norge og som har 24kwt's batteri.
Men på andre biler, som Volt/Ampera har jeg inntykk av at det er svært vanlig at BMS ryker og batteriet byttes av den grunn.
Batteridiagnose som oppgir tall for batterikapasitet er viktig for å vise fram hvor stort kapasitetstap bilen har hatt.
Å snakke om batteridiagnose i sammenheng med breakdown, kan bli litt feil. Jeg tviler på at det er vanlig å forutse sammenbrudd ut fra diagnose.  Diagnose er nyttig etter at bilen ikke er kjørbar lengre. Jeg kjenner en som leverte bilen på verksted for å kjøre testsyklus, og han fikk papirer på at batteriet var svært bra med god kapasitet. Et par dager etterpå viste det seg at bilen ikke var kjørbar, pga feil på ei celle. Man kunne like gjerne få mistanke om at diagnosen ødela batteriet.

Når det gjelder batterikapasitet, så har man en nominell kapasitet for nytt batteri, og reel kapasitet for nytt batteri som er noe helt annet. Det som har praktisk betydning er kurven over hvordan kapasiteten utvikler seg over tid, og det avhenger av batteritype, varmt klima og hvor skånsomt tidligere brukere av bilen har brukt batteriet.

e-Golf 2016

Hei

Skal kjøpe en e-Golf 2016 modell. Den har nybil garanti (2,5 år til) og vært på hovedservice på 30.000. Nå er den kjørt litt over 40.000km.

Er det noe poeng i å ta en NAF test eller ta med påfølgende et verksted før jeg kjøper??
Setter pris på raske svar.

bjorn.borgund@gmail.com

Jeg har blitt eier av elbil uten å sjekke noe. Overtatt fra dødsbo. 2000 modell Saxo. Finnes det en mentor der ute som kan hjelpe meg, gjerne mot betaling? Bilen lader ikke nok til at det viser noen %. Men nok til at jeg kan kjøre den litt rundt. Ladefeillampen lyser når jeg setter i kontakten. Lampen for mangler batterivæske lyser når jeg kjører. Bråker/surkler veldig når den lader.

automat

Sitat fra: bjorn.borgund@gmail.com på onsdag 14. april 2021, klokken 19:53
Jeg har blitt eier av elbil uten å sjekke noe. Overtatt fra dødsbo. 2000 modell Saxo. Finnes det en mentor der ute som kan hjelpe meg, gjerne mot betaling? Bilen lader ikke nok til at det viser noen %. Men nok til at jeg kan kjøre den litt rundt. Ladefeillampen lyser når jeg setter i kontakten. Lampen for mangler batterivæske lyser når jeg kjører. Bråker/surkler veldig når den lader.
Jeg tror det større sjanse for svar på PSA-classic-delen av forumet. Og gratulerer med ny hobby.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Jeg har tenkt litt på dette med å kjøpe brukt elbil. Slik jeg tenker er følgende mest relevant i mine øyne, i tillegg til egne preferanser:
- Mulighet til å lese av SOH på batteriet, avlest SOH (VW er vel så freidige at de har gjort det umulig å sjekke selv og tar betalt for dette)
- Pris på eventuelt bytte (oppgradering hadde vært enda bedre) av batteripakke
- Svakheter med bilmodellen, typiske feil og mangler å se etter (de viktigste er de som er potensielt kostbare å utbedre)
Finnes det en oversikt over brukte elbiler med denne infoen noe sted?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA