Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer E-Golf. Har etpar spørsmål.

Startet av Tai, mandag 21. august 2017, klokken 22:07

« forrige - neste »

Tai

Hei

Nå ble det en dobbel post fra meg men håper det går bra.

Mine foreldre trenger en ny bil og spurte meg som elbileier til råds om hvilken bil de burde velge. Vi gikk gjennom behovet og fant ut at en E-Golf ville være et godt valg. Men siden vi ikke kjenner bilen så godt og jeg har god erfaring med å spørre om løst å fast her inne tenke jeg å lage denne posten. Så her kommer etpar spørsmål:

-Bilen er oppgitt med 190 km rekkevidde. Hvor mye har bilen i den virkelige verden på sommer og vinterstid?

-Har bilen noen kjente feil eller problemer en bør være observant på?

-Hvor mye lader bilen per time på en vanlig 16A stikkontakt? (min Model S får mellom 12-15 km/t)

Til slutt et litt anderledes spørsmål: Bilen mine foreldre ser på er en 16 modell med massevis av utstyr unntatt ryggekamera (har tråd om det og). Men den har gått nesten 30 000km på et år. Er ikke det fryktelig mye for en elbil som har 190 km rekkevidde og en ladetid på 17 timer? Hvordan får en det til?

Takker for svar
Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei Tai,

Sjekk denne tabellen for noenlunde realistiske (og til dels sammenliknbare) verdier for sommer- & vinterrekkevidde for ulike elbiler:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Og til ditt siste spørsmål: Ingen poblem å kjøre +30.000km med en "kortrekkevidde" elbil.
Jeg har kjørt både Leaf 1.gen og Soul over 30.000km i året med 10A lading hjemme og hurtiglading når man er på tur. Som Teslaeier vet du at man ikke nødvendigvis "tømmer tanken" hver dag; for normal dagsbruk holder normalt 10A lading hjemme i massevis.

geear

Ladetid på 10A er 13 timer, ikke 17 timer. På 16A (type 2) er du nede i 8 timer, men det er ikke lov å lade med mer enn 10A på vanlig stikkontakt (schuko), så det er det den originale ladekladden tillater.

Chivas

"-Har bilen noen kjente feil eller problemer en bør være observant på?"

På en såpass ny bil er vel det meste (alt?) garantisak og ikke noe man behøver å tenke på(?)

Av hva jeg har fått med meg er det svært lite man trenger å være obs på.

Propell

Har kun hørt klage på Stoff setene som får flekker av vann o.s.v.
Regner med at en godt utstyrt bil har Sport Skinn seter og at det legges inn ladestasjon 3,6KW i budsjettet.
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

Tai

Tusen takk for gode svar. Jeg skal møte mine foreldre nå for å se på en bil.

Ser at det er endel importerte biler på markedet, noen grunn til å bære negativ til de?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

stromifokus


Mobileum

#8
.. CCS lader, varmetråder i frontrute, og varmepumpe.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

geear

Sitat fra: Tai på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:55
Tusen takk for gode svar. Jeg skal møte mine foreldre nå for å se på en bil.

Ser at det er endel importerte biler på markedet, noen grunn til å bære negativ til de?

Tai
Ikke nødvendigvis negativ, men du må være klar over hva du kjøper og at du ikke sammenligner prisene med en norsk bil.

Har skrevet om US e-Golf i to tråder her i dag, men standardpakken i USA (e-Golf SE) er en betydelig billigere bil enn standard e-Golf i Norge. Den er uten aktiv cruise (og da heller ikke auto nødbrems), uten multifunksjonsratt, uten hurtiglading, uten hold assist, den har halogenlys foran og bak (mulig også inni, norsk har LED overalt), og hvis de har hurtiglading må du sikre at kontakten er skiftet ut slik at det fungerer i Norge. Keyless og ryggekamera ser derimot ut for å være standard i USA. Verdien av garanti må en såklart også ta stilling til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA