Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spesielle felger på elbil?

Startet av Nysgjerrigfocus, mandag 21. august 2017, klokken 13:29

« forrige - neste »

Nysgjerrigfocus

Hei alle samme med forhåpentligvis litt mer kunnskap enn meg!

Jeg har nettopp bestilt meg en focus electric , og siden dette er min første elbil, så vet jeg ca. Nada om eventuelle spesialduppedingser man må bruke på disse kontra fossil.

Selgeren på Ford fortalte meg nemlig når jeg bestilte bilen, at det er spesielle felger på elbiler/denne bilen for at bremsegeneratoren eller noe sånt skulle funke optimalt. Når jeg søker på nett finner jeg ikke noe om dette, kun at man må ha dekk med lav rullemotstand?! Noen som vet svaret? Kan jeg bruke vanlige Ford focus felger? Eller må jeg ha noen som er spesiallaget til electric??

tomv.h

Hei

Har også ny Focus Electric.
Min forhandler sa at det var spesielle felger pga høyere totalvekt på El focus enn på standard, derfor spesielle felger.

Ifølge vognkort så har El.Foscus høyere lastindeks (94) på dekk/felger enn standard Focus (91)
Det er også høyere totalvekt, 2085kg på El. Focus og 1900kg på vanlig 5 dørs.
Så jeg antar at det er forklaringen på at det er andre felger.

Et par andre tips:
- For å få varme i setene så må du bestille seter med delskinn.
- Det følger ikke med type2 ladekabel, må bestilles separat.
Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

Nysgjerrigfocus

Okei, men må man bare kjøpe lettere felger da eller? Har med delskinn og ladekabel :-)


Sitat fra: tomv.h på mandag 21. august 2017, klokken 16:45
Hei

Har også ny Focus Electric.
Min forhandler sa at det var spesielle felger pga høyere totalvekt på El focus enn på standard, derfor spesielle felger.

Ifølge vognkort så har El.Foscus høyere lastindeks (94) på dekk/felger enn standard Focus (91)
Det er også høyere totalvekt, 2085kg på El. Focus og 1900kg på vanlig 5 dørs.
Så jeg antar at det er forklaringen på at det er andre felger.

Et par andre tips:
- For å få varme i setene så må du bestille seter med delskinn.
- Det følger ikke med type2 ladekabel, må bestilles separat.

tomv.h

Sitat fra: Nysgjerrigfocus på tirsdag 22. august 2017, klokken 17:40
Okei, men må man bare kjøpe lettere felger da eller? Har med delskinn og ladekabel :-)

Dette er ikke noe jeg kan, men tror at du må ha felger som er godkjent for bilen. En av grunnene til at det er forskjellige felger kan være at det er høyere lastindeks / totalvekt på El. Focus. Det betyr da at dekk og felger må tåle mer vekt enn for standard Focus.

Fikk du ikke tilbud av forhandler om pakke med felger og vinterdekk?
Jeg fikk tilbud på originale 17" felger med vinterdekk til rett under 17k ferdig med bilen.

Vet at det er noen som har kjøpt standard 16" istedet til vinterdekk for å spare noen kroner.
Usikker på hvilken risiko en tar ved å gjøre det så lenge felgene er i riktig dimensjon.
Det kan muligens skape problemer på EU kontroll hvis en har på feil felger/dekk.


Ford Focus Electric 2017
Ford Mondeo AWD Aut.
Ford Focus 1.4 1998

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA