Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Volvo XC40/C40/40.1-40.2

Startet av Nickelilltroll, lørdag 19. august 2017, klokken 14:09

« forrige - neste »

Bsv

#150
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. april 2020, klokken 07:54

Uansett når man sammenligner pris så må det jo gjøres innenfor samme type bil. F.eks premium mini SUV som man kan kalle XC40, og premium compact SUV for TMY (legg til siden diskusjonen om hva som er premium for en gangs skyld). 

Når de da koster omtrent det samme er det logisk å påpeke at den minste er relativt høyt priset.

Nå regnes vel xc40 som en premium compact suv, ikke en minisuv. Den har også god utnyttelse av literne i bagasjerommet mtp. høyde. Jeg ble overrasket over at fossil xc40 var større enn jeg trodde da jeg sjekket den ut.

Det er mange andre faktorer enn akkurat størrelse som avgjør prisen på en bil..


Electric cars in Norway

Sitat fra: eSaab på mandag 27. april 2020, klokken 21:37
Reportage från Volvos batteri och ljud laboratorium.
https://teknikensvarld.se/vi-besoker-volvos-elbilsbatteri-och-ljudlaboratorium/

e-Saab, takker men den ligger jo på betalingsmur :-1: :-1: så jeg får ikke lest den.

Du har lest den og er det noe interessant der?

Trond.m

Fikk opp informasjon om betaling, men jeg fikk likevel lest hele artikkelen. Ikke noe nytt og spennende der. Veldig mye om at lydene er hentet fra eksisterende lyder. Fotgjengerlyden er lyden av dekkstøy som er forsterket. Blinklyslyden er visstnok tatt opp i skogen ved å brekke en grankvist. Veldig viktig informasjon her altså 😏. Det eneste interessante er kanskje dette, selv om jeg forsåvidt var klar over det

« att inte vara fast med en specifik underleverantör har Volvo Cars valt två batterileverantörer, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem»

Vet ikke om det er kvalitetsforskjeller på disse battericellene. LG Chem er vel brukt av de fleste konkurrenter, men kanskje CATL har større forutsigbarhet i forhold til levering. Er det kjent hvem som leverer batterier til biler som skal til Norge ?

Electric cars in Norway

#154
Ser den Finans avis nyheten først nå.

Er dette noe som frister?

Her er bilde og tekst fra Volvo sin info side:

Som med alle abonnementer kan du starte, bytte, og avslutte akkurat når du ønsker. De 30 første dagene er uten binding, deretter er det tre måneders oppsigelsestid.

https://www.volvocars.com/no/care-by-volvo/?utm_source=google&utm_medium=paidsearch&utm_campaign=no_cbv_brand_exact&utm_content=volvo_care

Jeg antar det ikke er skrivefeil og at det gjelder den hel elektriske.


Den ligger på betalingsmur så jeg vet ikke mer enn det som står under. Men er det noen som vet mer?

Hvorfor gjør Finansavisen en sak av at Volvo ikke vil si antall kunder? - jeg mener da det er helt opp til Volvo å bestemme det selv?


Kopi:

Volvo taus om Care-abonnenter

Volvo lokker med abonnement av elektriske XC40 til 8.490 kroner i måneden. Men hvor mange kunder de har fått, vil ikke importøren si noe om.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/04/27/7521687/volvo-taus-om-care-abonnenter

Electric cars in Norway

#155
« att inte vara fast med en specifik underleverantör har Volvo Cars valt två batterileverantörer, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem»

Vet ikke om det er kvalitetsforskjeller på disse battericellene. LG Chem er vel brukt av de fleste konkurrenter, men kanskje CATL har større forutsigbarhet i forhold til levering. Er det kjent hvem som leverer batterier til biler som skal til Norge ?
[/quote]

TM :+1: Takker for info :+1:

Ja LG og CATL det er jo de to  batterilevandørene som også Tesla bruker. Det er safe av Volvo. Bra :+1:

https://www.electrive.com/2020/02/03/lg-chem-catl-to-supply-teslas-batteries-in-china/

Og CATL er jo en solskinnshistorie av et industrieventyr og LG kjenner vi fra alt fra KIA e-Niro og Huyndai Kona (hvertfall de første bilene med 64).

Les historien her https://qz.com/1585662/how-catl-became-the-worlds-biggest-electric-car-battery-company/

Trond.m

Takk også til @Electric cars of Norway  👍
CATL er visst ikke akkurat noen annenrangs leverandør, ser det ut til 😉

Electric cars in Norway

#157
Sitat fra: TM på fredag 01. mai 2020, klokken 08:17
Takk også til @Electric cars of Norway  👍
CATL er visst ikke akkurat noen annenrangs leverandør, ser det ut til 😉

Ja jeg tror nok CATL er gode når de kommer gjennom Tesla sitt nåløye som leverdør - men uten at jeg har egenerfaring fra CATL. Men jeg vet selv at LG er veldig gode på batteri - de er jo helt dominerende i el bil batteri segmentet. Her trenger vi enda mer konkurranse fra andre produsenter slik at vi får presset ned markedsprisene enda mer :+1: :+1: og selvfølgelig med et høyt nivå på etisk handel og med null toleranse for de leverandørene som benytter selv av barnearbeid i cobolt gruvene som lider under dårlige forhold og uten nødvendig menneskeverd!! :-1: :-1:

Ser forøvrig på de siste swedspeed nyhetene at det går fremover nå ift korona krisen. 1300 ansatte på Volvo administrasjon nå er ute. https://www.swedespeed.com/news/volvo-lay-off-1300-white-collar-workers-sweden

Masse andre gode nyheter her også så legg den inn i pc url feeden for dere som følger svenskene som jeg gjør :+1:

https://www.swedespeed.com/

Electric cars in Norway

#158
OMG som jeg gleder meg til å prøvekjøre Volvo XC40 Recharge når den kommer til butikkene her i Norge :+1: :+1:

Hva betyr egentlig dette i denne nyheten? Hvis man leser litt mellom linjene så tyder det på at også på sikt EV produksjonslinjen kan bli negativt påvirket av korona situasjonen, selv om de sier det bare er R&D prosjektene...

Noen av dere her som vet mer? Denne nyheten er jo fersk fra 22. april. Jeg blir skikkelig lei meg hvis Volvo som er liksom "litt av gamle meg fra tidlig 2000 tallet" nå svikter meg på EV fronten når det gjelder videre utvikling. Da blir jeg sur!!

Jeg spurte en jeg kjenner på volvobutikken denne uken om dette men han visste ikke noe og sa at info linjene til Norge fra Sverige på dette var minimalt tynne ut til ytterste ledd i butikkene. Han fikk nesten ikke noe intern info sa han - før han leste om det i eksterne nyheter...

Lenke, tekstkopi under og bilde under: https://electrek.co/2020/04/22/volvo-cuts-rd-and-design-tweaks-but-will-leave-ev-budget-intact/

Kopi fra nyheten:
The economic downturn due to the pandemic is causing automakers to delay launches and slash R&D projects. Volvo's CEO Hakan Samuelsson said that his company, like others, is searching for where to cut budgets. But expenses related to the company's efforts on EVs, as well as self-driving tech, will not be touched.

LFC

Etter å ha testet Hybridutgaven så har jeg enorme forventninger til EL utgaven.
Fantastisk bil å kjøre og setene helt magiske.
Større enn forventet.
Det eneste lille minuset var at jeg gjerne skulle trukket rattet enda litt nærmere i lengderetningen.
I 120 på hovedvei så kjentes det ut som jeg kjørte en stor SUV.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

anorway


Roy Aasen


Oddaa

Ble advart mot dette og har bestilt. Antydet levering april-mai 2021.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Stikkkontakt

Kommer vel økning på Polestar også. Har bestilt en ved en feiltagelse. Trodde bare jeg hadde reservert.
Jaja. Det er bare penger.

mroek

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:05
Kommer vel økning på Polestar også. Har bestilt en ved en feiltagelse. Trodde bare jeg hadde reservert.
Jaja. Det er bare penger.

Eh? Hvis det var en feiltagelse er det jo bare å avbestille og få igjen pengene?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA