Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Volvo XC40/C40/40.1-40.2

Startet av Nickelilltroll, lørdag 19. august 2017, klokken 14:09

« forrige - neste »

ihaal

Tek.no skriver "Volvo XC40 koster som tidligere annonsert 499.900 kroner inkludert frakt og levering, og det skal være for en velutstyrt utgave (XC40 Recharge P8 AWD). Oppvarmede seter både foran og bak, varme i ratt, ryggekamera og altså elektrisk bakluke er eksempelvis standardutstyr. Sportsseter, lydanlegg fra Harman/Kardon og adaptiv cruisekontroll får du og.

En typisk kundebil med teknikkpakke og vinterhjul på toppen vil ligge på rundt 530.000 kroner, ifølge Volvo."

Så den ligger i utgangspunktet 30 000 over Polestar 2, og så må du regne med 15 000 til for tilsvarende (?) utstyrsnivå, så du må plusse på minst 45 000 kr.

Den har i tillegg oppgitt et noe lavere volum på 413 liter (438 på Polestar 2)... litt vanskelig å se hva som skal forsvare et påslag på over 10% ift Polestar 2.

ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Håvar

SitatDen har i tillegg oppgitt et noe lavere volum på 413 liter (438 på Polestar 2)... litt vanskelig å se hva som skal forsvare et påslag på over 10% ift Polestar 2.

Ang. bagasjeromsvolum må en se dette i sammenheng med karosseriform. PS2 er hatchback og har 438 l. volum. Men jeg regner med at Volvoen er målt etter VDA-norm som bare tar med volum opp til setekant/vinduer(usikker hva som er definisjonen) på SUV/stasjonsvogner. Så dersom en har lastenett i XC40 er det totale volumet langt høyere enn 413 l.

Mulig PS2 er aggressivt priset siden det er et nytt og ukjent merke. Enig at det er litt pussig at XC40 er priset høyere enn PS2
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

ihaal

Sitat fra: Håvar på lørdag 14. desember 2019, klokken 15:28
Ang. bagasjeromsvolum må en se dette i sammenheng med karosseriform. PS2 er hatchback og har 438 l. volum. Men jeg regner med at Volvoen er målt etter VDA-norm som bare tar med volum opp til setekant/vinduer(usikker hva som er definisjonen) på SUV/stasjonsvogner. Så dersom en har lastenett i XC40 er det totale volumet langt høyere enn 413 l.

Takk for oppklaring angående bagasjerom. Har behov for en del bagasjeplass (småbarn som krever barnevogn osv), så lurer litt på om bagasjerommene i Polestar 2 blir tilfredsstillende eller om man må gå for en modell med litt større plass (XC40 kan jo være aktuell i så måte, men synes de priser seg lite grann ut).
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Steen92

Er inne på samme tanken som dere. Prisgapet mellom XC40 og Polestar 2 blir en god del, samtidig som antall leveringer i 2020 for XC40 er vell heller usikker å. Man kan vell ha takboks på Polestar 2 for å få mer bagasjevolum?

Holraven

Har sjølv vurdert plassen i XC40 kontra PS2. Baksetepassasjerar har meir plass i XC40, men praktisk bagasjeromsplass er betre i PS2 fordi djubda inn mot seteryggen gjev rom for meir praktisk lessing. I XC40 må som det nemnast stablast i høgda, noko som ikkje alltid er så lett med store kolli (t.d. barnevogn). PS2 er også meir takboksvenleg då bilen er lågare.

Elles er det totale litermålet på bilar høvesvis 413+31 (XC40) og 404+34 (PS2) liter. Samtidig er det sjeldan at ein kjører rundt med bagasje i flytande form, så det er praktiske forhold som er viktigast. Frunken er utelukkande til ladekablar. Såg ein stad nokon skrive at det kunne vera plass til «to handleposer», men det er ganske optimistisk. Uansett er det kjekt å ikkje trengje tøme bagasjerommet for å få tak i ladekablane.

Spår dessutan at prisforskjellen fort blir langt over 30.000 for likt utstyrt bil, då R-Design manglar fleire gadgets som ligg i PS2 sin lanseringsmodell (td. 360-kamera, trådlaus mobillading, panoramatak, CarPlay osv.) Tippar XC40 med hengarfeste og rikeleg med utstyr nærmar seg 580.000, medan PS2 truleg ligg på rundt 500.000 med hengarfeste og vinterhjul. Prisforskjellen ligg i Volvo-merkevara, ikkje nødvendigvis i teknikken. Men det er nok mange som betalar ekstra for SUV.

Uansett. Me veit meir rett over nyttår!
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

torlie

Forsøkte for gøy å bygge min XV 40 T5 Twin Engine 180+82HK Hybrid 7-trinns DCT automat på nettsiden til Volvo nå, siden Recharge vel bygger på denne i utstyrsnivå, mulig med noen avvik.

Etter ulike tilvalg jeg mener bør inkluderes er det ikke problem å ende opp på noe over kr 600.000,-

Så kan man vel trekke ut mva på ekstrautstyret på Recharge, men en godt utstyrt bil med teknikkpakke, panoramatak ender nok på 570-580k.

Om det stemmer er det ganske mye for en SUV i Golf segmentet mtp størrelse.
:-\

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

ihaal

Sitat fra: torlie på fredag 20. desember 2019, klokken 13:03
Forsøkte for gøy å bygge min XV 40 T5 Twin Engine 180+82HK Hybrid 7-trinns DCT automat på nettsiden til Volvo nå, siden Recharge vel bygger på denne i utstyrsnivå, mulig med noen avvik.

Etter ulike tilvalg jeg mener bør inkluderes er det ikke problem å ende opp på noe over kr 600.000,-

Så kan man vel trekke ut mva på ekstrautstyret på Recharge, men en godt utstyrt bil med teknikkpakke, panoramatak ender nok på 570-580k.

Om det stemmer er det ganske mye for en SUV i Golf segmentet mtp størrelse.
:-\

Gjorde det samme før i dag og tenkte akkurat det samme. Man forventer liksom en viss rabatt på elbil med tanke på at man ikke betaler avgiften, men hvis sluttsummen som en ganske tilsvarende hybrid blir nesten lik er det ikke akkurat et enormt incentiv for å kjøpe elektrisk.

Lurer også på, med tanke på at levering gjerne først blir i 2021, hva skjer hvis EFTA ikke gir medhold i forlengelse av fritakene? Med avgifter spretter jo prisen opp fra 580k til 725k. Det er jo i så fall en ganske enorm risiko selv om sjansen vel er lav.

Et siste spørsmål. Har XC40 Recharge den samme okkuperte midtgangen som i Polestar 2, eller kan alle sitte med beina nede i baksetet?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ProsjektX

Sitat fra: ihaal på søndag 12. januar 2020, klokken 20:54
Et siste spørsmål. Har XC40 Recharge den samme okkuperte midtgangen som i Polestar 2, eller kan alle sitte med beina nede i baksetet?
akkurat likt etter hva jeg har sett av bilder, så stod glatt over denne. dyr, kjedlig interiør og design
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

s3xy

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:43
Sitat fra: ihaal på søndag 12. januar 2020, klokken 20:54
Et siste spørsmål. Har XC40 Recharge den samme okkuperte midtgangen som i Polestar 2, eller kan alle sitte med beina nede i baksetet?
akkurat likt etter hva jeg har sett av bilder, så stod glatt over denne. dyr, kjedlig interiør og design


Synes bilen er fin, men for dårlig rekkevidde og dyr ift størrelse

Trond.m

#114
Dyr i forhold til hvilken SUV i samme størrelse med 4WD og +400 km rekkevidde ?
Prisen er 699K SEK i Sverige som tilsvarer 525K NOK eks. mva. Så den er ikke spesielt høyt priset i Norge.

Magster

Dyr i forhold til Model Y. E-tron 50 kan vel også nevnes, da den koster ca det samme, litt lavere rekkevidde, men muligens raskere lading, større bil, mer premium, luftfjæring osv. 

Chimp

Jeg synes volvo er et fint valg jeg, skal ikke ha den selv men kjenner flere som ser på den. Hadde den hatt 500 km rekkevidde hadde jeg kjøpt den selv.
Den er hundevennlig for de som har hund. Bedre plass til bur baki. Så har den taklast og hengerfeste og skiluke.
Tesla er for mange ikke aktuelt, uten at jeg utdyper dette fordi da blir folk hårsåre.
E tron er fin, men 50-versjonen går antakelig opp mot 100 km kortere enn xc40? Det blir for kort for meg, kommer meg antakelig ikke til hytta vinterstid uten å lade. Kunne ikke hatt det slik at jeg MÅ lade for å komme meg 200-250 km.
Ladehastigheten til volvo vet vi ikke noe om enda i praksis, men den skal være bedre enn e tron (selvom jeg ikke tror det før jeg får se det). E tron er litt for stor for mange, størrelse kan bli upraktisk mtp små garasjer oa.

Så er det da mange aktuelle biler utover dette, tja - vente på id4 og q4 men de er jo ikke på markedet. Mustang er flott men ikke taklast og skiluke pr i dag. Skjønner derfor godt at volvo er et godt valg for mange, og den er da ikke så dyr. Bortsett fra hvis du sammenlikner med polestar , men det er så mange som ikke kan/vil ha en så lav hatchback.


tromsø

Ser ut som du ikke trenger lade så ofte på 25 mil med e50. Tesla Bjørns etron 50 range test i 90km/h (vinter) ute på YouTube nå. 27mil, 23.4 kWh per 100km.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

torlie

Sitat fra: Chimp på onsdag 15. januar 2020, klokken 13:56

E tron er fin, men 50-versjonen går antakelig opp mot 100 km kortere enn xc40? Det blir for kort for meg, kommer meg antakelig ikke til hytta vinterstid uten å lade. Kunne ikke hatt det slik at jeg MÅ lade for å komme meg 200-250 km.

Hhv 78 kWh vs 71 kWh i favør Volvo mtp batteristørrelse.

Nå vet man vel ikke vekt kanskje på Volvo enda, men trolig litt lettere enn Audi, dog mye høyere luftmotstand. I motorvei hastighet antar jeg E tron går like langt som XC-40.

Hadde Volvo kostet noe mindre hadde jeg bestilt omgående, men synes nærmere 600k er litt i overkant mtp størrelsen på bilen.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Elbileier fra Sandnes

Tragisk at samme dag som XC40 blir mulig å bestille, så setter Ionity opp ladeprisen til 8,40 kr per kWh!!! Då nå blir det vel valg mellom ladekø med Fortum/Grønn kontakt, eller rådyr lading med Ionity men gjerne uten kø?
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA