Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Plattform. "Ombygd fossil"  (Lest 923 ganger)

gr

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Plattform. "Ombygd fossil"
« Svar #15 på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 08:39 »
Batteripakken ligger under mesteparten av kupéen, ikke bare i tunnelen, det er det ikke plass til med dagens teknologi.

Kan godt hende det blir noe lignende konsept som for Kona og e-Niro, som begge har en batteripakke som ligger under bilen og stikker flere centimeter lavere ned enn på sin fossile søsken, og dermed er også fjæringen hevet et par centimeter på elutgavene, for å beholde litt bakkeklaring.

Høyde fra gulv til sete er vel uansett isolert til lave elbiler, har ikke merket noe problem til det i SUVer. Men jeg er sikkert ikke beste kandidaten til å uttale seg om dette, siden jeg også har fossilbil med mindre høyde fra gulv til sete enn samtlige elbiler vi har hatt, og plages ikke av det..  :P
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

daktari

• Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Plattform. "Ombygd fossil"
« Svar #16 på: Tirsdag 10. Mars 2020, klokken 10:12 »
Det er ganske sikkert enorme kostnadsfordeler ved å bruke samme plattform og produksjonslinje. Så ser vi jo at VW og Merce kommer med nye egne plattformer for mange nye elbiler, så åpenbart at det er veien å gå på lengre sikt.
Litt usikker på om strukturell stivhet som en transaksjonstunnel gir kan erstattes like lett med et skateboard-design. Men som med all teknologi vil dette utvikles videre, og f.eks. Model S og Model 3 er vel forskjellige allerede.