Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

leafnor

 :+1: gratulerer. Og ja, overkomplisert video. Jeg gjorde som deg da jeg byttet bærekule.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eltex

Mine automatiske sidespeil (som går inn og ut når jeg slår av/på bilen) ble etterhvert veldig dårlige og gikk knapt nok ut noen ganger. Fikk dem byttet på garantien i fjor. Nå er det ene speilet allerede på vei til å av og til ikke gå skikkelig ut igjen. Noen som vet hva en kan gjøre uten å ta fra hverandre ting (er ikke noe handyman)
Tesla ModelY LR 23

tomrh

Slutte å ta dem automatisk inn/ut.. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

daggad

Da har vår Leaf fra nov 2011 bikket 200000 km.
Den har ikke hatt servicer annet enn det jeg har fikset selv hjemme. Og jeg er ikke noen mekaniker men kan skifte bremseklosser, skiver og denslags enklere oppgaver.
Hadde den på EU kontroll og fikk som forventet en lang liste. Støtdemper foran, skiver bak, begge bærearmer foran, stab stag og mye mer plukk. Fikk en pris med NAF på 25000,-for fiks hos de og slo til da jeg synes den virker grei.
Så da får vi håpe den triller enda noen år. Nå er den jo forlengst blitt "gratis" bil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Powerflux

Og de tingene du nevner kunne du fikset enkelt selv :P
Leafen er lett å skru på :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

cra

Sitat fra: daggad på mandag 03. juni 2019, klokken 10:48
Da har vår Leaf fra nov 2011 bikket 200000 km.

Er du her enda? :D Har ikke sett deg på lenge; du har kanskje ikke vært så aktiv de siste åra etter at jeg fikk se/prøve din Leaf for en god del år siden. Har fremdeles vår 2012, men med noe kortere km enn din. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2019, klokken 17:36
Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?

Tror ikke vi har mistet noen, men må nesten sjekke ved høve. Det er fruen som bruker Leafen. En kompis som har kjørt godt over 100k med sin Leaf fra slutten på 2012 har mistet en strek.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

#98
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. juni 2019, klokken 17:36
Hvor mange (batteri)barer har dere mistet, cra og daggad?

Har mistet 2 stk :)
Men rekkevidden er helt ok enda den altså. Tipper på ca 100km under normale sommerforhold. Den sier 120km

Cra: Jada er nå her fra tid til annen. Det var vel du som testet den inne hos Vestlandske kanskje ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

leafnor

Startet tråden 3 år tilbake. Med det tre flere år med aldring.
Og nå denne uke det største problemet oppstått. Bilen lader ikke på AC lengre.
Sprengte sikring (20A) til ladeboks, og nå blinker ladelampene til, for så å gi seg uten videre lading.
Lest litt på andre poster og det er alle symptomer på at lader i bilen (Den enhet som står på tvers bak bakseteryggen) har gitt seg etter 8 år. Bilen lader på hurtiglader.
Mottatt en brukt lader fra hugger, så når jeg får kloa i bilen (Den er mest populære doning i huset) så skal jeg bytte. Krysser fingre at det er bare det, selv om det ikke helt er "bare bare".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Jeg hadde nøyaktig samme problem for noen uker siden! LeafSpy kastet ut en hel armada feilkoder men ingenting virket selv når disse feilkodene ble slettet.
Spenning på 12V batteriet viste seg å være lav og med opplading av dette og frakobling av 12V batteri i 10-15 minutter så nullstilte bilen seg selv. Ikke hatt problemet siden.
Er litt usikker på 12V batteriet nå så setter det på lading over natt en gang i uken.

Om du vet at 20A sikringen din er blåst så er det selvfølgelig en helt annen bolle!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Har byttet 12V i sommer, til 62Ah. Det originale fra 2012 var blitt for slapt i fisken.
Nei, det er noe helt annet. Blåste sikring 20A, og jeg kjenner karakteristisk varm bakelitt lukt i bagasjerommet. Tyder på  grillet elektronikk. Og ja, LeafSpy viser feilmelding på lader som det ikke går å slette.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 05. september 2020, klokken 23:05
Har byttet 12V i sommer, til 62Ah. Det originale fra 2012 var blitt for slapt i fisken.
Nei, det er noe helt annet. Blåste sikring 20A, og jeg kjenner karakteristisk varm bakelitt lukt i bagasjerommet. Tyder på  grillet elektronikk. Og ja, LeafSpy viser feilmelding på lader som det ikke går å slette.
Fått montert inn ny (brukt) lader. Og første test, bilen lader igjen. Tok 3 timer i helgetempo å bytte.
Så da ruller bilen igjen. Godt fornøyd med konklusjon, bytte og resultat.
Symptom var:
- Bil satt til å lade, men på et tidspunkt gikk sikring i huset ut til ladeboks (20A)
- Prøver man å lade med EVSE, starter de blå lysene som de pleier, men gir seg etter får sekunder
- LeafSpy PRO viste en feilkode på Charger
- Bilen tar hurtiglading. Hurtigladet på CK siden de har fast kWh pris, opp til ca 90% (Leafspy)

Jobben:
- Ut med sikkerhetplugg hovedbatteri
- Av med 12V batteri
- Ut med bakseter
- Tomte bgasjerom, og ut med plastdekseler over lader
- Av med en stålplate plate som og hold en tempføler
- Hadde rygget bilen opp på bukker for tenkte å under for å trekke av kjøleslanger. Men det gikk å løsne lade og løfte den opp ca 5 cm så slange klemmer (Fjærende) kunne løsnes, og slanger demonteres
- Hadde dred meg to treplugger diameter 16mm for å plugge slanger så kjølevæsken ikke rant ut.
- Tre lavspenning plugger av, og to høyspent (En 220V og en 400V) av.
- Løftet så lader ut. Veier 18 kg.
- Montering i motsatt rekkefølger. Ca 2 dl med frostvæske etterfylt. Type Grønn

Tok meg tre timer i et bedagelig helgejobbtempo. Det kreves nok litt over det jevne i mekanisk kyndighet å gjøre slik jobb vil jeg si. Skal jeg gjøre det en gang til med full innsats og nå kjennskap til rekkefølgen på saker og ting, så er det gjort på timen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Hansi

Vurderte du å oppgradere laderen når du var i gang? Jeg ser Muxsan tar 3000 Euro for 11 kW lader (2500 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering) og 5000 Euro for 22 kW lader (4000 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering). Det hadde vært interessant å vite hvor mye selve hardwaren koster, antar man må oppgradere kabling og bytte til Type 2 inntak også, og hvor mye de tar for arbeidet.. Skulle tro det var et marked i Norge for sånt?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

Sitat fra: Hansi på søndag 06. september 2020, klokken 12:49
Vurderte du å oppgradere laderen når du var i gang? Jeg ser Muxsan tar 3000 Euro for 11 kW lader (2500 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering) og 5000 Euro for 22 kW lader (4000 Euro hvis det kjøpes sammen med batterioppgradering). Det hadde vært interessant å vite hvor mye selve hardwaren koster, antar man må oppgradere kabling og bytte til Type 2 inntak også, og hvor mye de tar for arbeidet.. Skulle tro det var et marked i Norge for sånt?
Nei, vurderte ikke. To grunner, hastet å få den opp å lade igjen og den lader fint fullt batteriet på 16A over natten, om en starter på kl 20:00 hvis det er "tomt". Har hendt at om vi satte på lading kl 22, og ut kl 7:30, da står den å lader ennå. Men ikke noe problem det. (Har 40 kWh batteri i bilen)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA