Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vebasto varmeapprat innkobling

Startet av elbilhverdag, lørdag 15. september 2007, klokken 18:23

« forrige - neste »

elbilhverdag

Jeg har hatt  Peugot 106 og kjørt 120 000 km med denne. Skiftet motor en gang (på garantien) og byttet batteripakker flere ganger (leier batteriene fra importøren, så det har ikke kostet noe, stakkars dem som eier selv...).

På de 5 årene jeg har kjørt  elbilen, har jeg kjørt tom for bensin på varmeapparatt 3 ganger. Føste gangen fikset de det på verkstedet, andre gangen viste de det til meg, og nå, etter et par år har jeg glemt det hele.
Etter at man har kjørt tom for bensin, må apparatet aktivers igjen. Dette gjorde jeg ved å ta av kontaktene på vebastoen, helt i forkant av motoren, skru på strømmen og av igjen, og så sette i kontaktene igjen, trodde jeg...

Er det noen med kunnskap eller bedre hukommelse enn meg, som kan gi råd?
Peugot 106, kjøpt 2 ,5 år gammel med 12000 km fra elbil Grenland. Kjørt 130000. Kjører daglig ca 50 km med 2-3 personer i bilen. Fjell -Bergen. Leiebatterier fra importøren, byttet kostnadsfritt 2 ganger.

Tj

Resette Webasto:
Slå på tenning.
Slå på Webasto slik at gul lampe ved temperaturhendel lyser.
Ta ut 15A sikring F4 i sikringsboksen i motorrom.
Vent 10-15 sekunder, sett inn sikring F4, om alt er OK med varmeren vil den starte.
Tj
P106, 77000km

elektrolux

Takk TJ

Greide å resette 2 "døde" styringer med metoden din. Desverre var der andre feil (Manglende signal til doseringspumpe på en, og ikke i stand til å antenne bensinblandingen på den andre) slik at det ble ikke mye varme likevel.

For å forenkle forklaringen til TJ er der bare å sette på varmeapperatet, og ta av pluggen med brun og sort kabel på og plugge denne tilbake etter kort tid. Dette gjør samme nytten som sikringen det vises til.

Etter resetting vil Webastoen begynne å blåse rent forbrenningskammeret, og derfor hørensen viftelyd like etter retur av nevnte plug.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. november 2007, klokken 12:02
... resette Webastoen ....... bare å sette på varmeapperatet, og ta av pluggen med brun og sort kabel på og plugge denne tilbake etter kort tid
Velger å ta opp denne tråden siden det sikkert kan være aktuellt for flere nå som vi nærmer oss vinteren.
Varmeapparatet på min Saxo streiket igår, antagelig pga problemene har hadde med 12v batteriet (ref en annen tråd).  Jeg fulgte Elektrolux sitt råd fra ifjor og det fungerte supert.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond Arve

Prøvde en reset av webastoen i kveld, men det fungerte dessverre ikke. Som takk for innsatsen begynte imidlertid lampe for elektrisk feil å lyse  :-[ Og den forsvinner ikke etter en stor reset heller. Webastoen ser jeg det er mange forslag til feil og reparasjoner. Spørsmålet er om jeg bør vente med å lade og kjøre til den elektriske feilen er løst? Magefølelsen er at det skyldes fra-/tilkobling av webastoen, men det er første gangen jeg setter mine ben i en motor  :-\
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

Det kan også være tilfeldig at lampa for elektrisk feil begynte å lyse akkurat da. Jeg har resatt Webasto'en på flere biler uten at det har skjedd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Jeg fikk feillampen når varmeapparat ble brukt samtidig med lading. Det er nesten umulig å forstå at det kan være sammenheng, men det gjentok seg helt entydig, så jeg sluttet med å kjøre varme og lading samtidig.

Lampen slukket imidlertid av seg selv hver gang etter 10-15 min. kjøring, og jeg merket ikke noe annet.

Veldig mange resetter av webaston i kompinasjon med kondensfjerner og dyserens sist vinter ga derimot ingen problemer, og varmeren kom seg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carl Anton Stenling

I denne kaldperioden kan det problemer oppstå pga. frosset kondensvann i bensininntaket for Webastoen. Jeg fikk min P106 tint opp og bensinvann skiftet ut hos Enviro Nesbru. Etterpå fungerer Webastoen utmerket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond Arve

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. januar 2010, klokken 00:12
Jeg fikk feillampen når varmeapparat ble brukt samtidig med lading. Det er nesten umulig å forstå at det kan være sammenheng, men det gjentok seg helt entydig, så jeg sluttet med å kjøre varme og lading samtidig.

Jeg hadde laderen tilkoblet, men uten strøm (koblingsur). Kanskje computeren allikevel syntes det var i overkant vågalt og fortjente en smekk...? Er fristet til å lade og kjøre en tur for å se om ting fungerer normalt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 26. januar 2010, klokken 06:51
I denne kaldperioden kan det problemer oppstå pga. frosset kondensvann i bensininntaket for Webastoen. Jeg fikk min P106 tint opp og bensinvann skiftet ut hos Enviro Nesbru. Etterpå fungerer Webastoen utmerket.

Fikk et tips av Sigmund (elbilsalg.no)om å hive på kondensfjerner (tilsvarende en kork) hver gang jeg fyllte bensin. Det skulle hjelpe mot kondens i tanken. Har gjort dette, og ikke hatt problemer, men jeg vet jo ikke om det hadde gått dårlig uten....

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Et tips er å fylle bensin på Statoil. Der er det nå innblandet 5 % etanol i 95 oktan. Greit at kondensfjerneren er inkludert i bensinen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond Arve

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 26. januar 2010, klokken 08:54
Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. januar 2010, klokken 00:12
Jeg fikk feillampen når varmeapparat ble brukt samtidig med lading. Det er nesten umulig å forstå at det kan være sammenheng, men det gjentok seg helt entydig, så jeg sluttet med å kjøre varme og lading samtidig.

Jeg hadde laderen tilkoblet, men uten strøm (koblingsur). Kanskje computeren allikevel syntes det var i overkant vågalt og fortjente en smekk...? Er fristet til å lade og kjøre en tur for å se om ting fungerer normalt.

Lampen for elektrisk feil forsvant etter noen kilometer, ladet og kjørte til jobb i dag som vanlig. Basert på Griffels erfaringer antar jeg samtidig kjøring av varmeapparat og tilkoblet ladekabel (uavhengig om bilen faktisk lader) er synderen.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#12
Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. januar 2010, klokken 00:12
Jeg fikk feillampen når varmeapparat ble brukt samtidig med lading. Det er nesten umulig å forstå at det kan være sammenheng, men det gjentok seg helt entydig, så jeg sluttet med å kjøre varme og lading samtidig.
Snakker du her om varme med tenningen på, eller varme styrt av SmartStart eller "noe" som ikke krever at tenningen er på ???

Hvis du mener med tenningen på, kan det vel være mye annet enn varmen (dvs webastoen/ vifta) som er det egentlig årsaken ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

#13
Jeg har ikke noe smart, så for å få på varmen måtte jeg ha på tenninga. Så du har helt rett det kan være noe annet, og det skjedde ikk annet galt enn at feillampa kom og forsvant etter normal kjøring noe få minutter.

Men jeg husker også å ha blitt advart mot samtidigen lading og varme (her på forumet), men det er så lenge siden nå at jeg har glemt begrunnelsen (og finner det ikke igjen), men hadde dette også noe med DC-DCen? minnes svakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA