Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Checkelec

Startet av Steens, fredag 18. august 2017, klokken 01:59

« forrige - neste »

Elmo

Som Elektrolux sa: Det er bare å trekke ut en hovedsikring så går lyset av.
Jeg har merket at tenningen bør være av, for hvis ikke så hender det at SOC viser lavere enn den er etterpå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Steens

And regarding the implementation of the function in Checkelec, it's actually difficult: I used mainly the Lexia software to get the existing commands available. And as you said Helge there is nothing like that in Lexia. But that doesn't mean that it's not possible: there may exist hidden commands but how can we find them without any reference ? If you hear about another software able to do that, I can try to decode it ;).

Helge

Sitat fra: Elmo på lørdag 02. desember 2017, klokken 17:48
Som Elektrolux sa: Det er bare å trekke ut en hovedsikring så går lyset av.
Jada, det... fikk jeg med meg  ;D

Sitat fra: Elmo på lørdag 02. desember 2017, klokken 17:48Jeg har merket at tenningen bør være av, for hvis ikke så hender det at SOC viser lavere enn den er etterpå.
...men det var et godt tilleggs-tips!  :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Sitat fra: Steens på søndag 03. desember 2017, klokken 00:08
And regarding the implementation of the function in Checkelec, it's actually difficult:
No problem. Now I know a way to clear the light when you do not have a charging socket close by.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Fribom

Hi Steens.
Seems to be a very nice app. Any plans for a IOS version?
B.r. Sigve

Steens

I plan to try it but the conversion is not easy. A part of the code can be automatically converted but the work on the other part is Huge. So I will try to make the automatic part first and then see  ;).
Additionally, I need to find a Mac computer and an iPhone (because iOS apps can be developped only in Apple environment >:() and that's another difficulty ! ;)

timescape

Sitat fra: Fribom på torsdag 14. desember 2017, klokken 22:54
Hi Steens.
Seems to be a very nice app. Any plans for a IOS version?
B.r. Sigve

Hi Fribom,
There is another issue with Apple..
Apple will not connect to a bluetooth device (and OBD2), unless the device is approved by Apple...
Not easy to get a, by Apple, approved ODB2 :)

br.

Steens

Some of the OBD2 interfaces like Vgate are said compatible with iOS. That's at least what I can read on some seller websites. But maybe it's another fake information ?  ???

Fribom

Not a big issue. You have a point in Apple not allowing devices to connect on USB. I can buy a cheap Android device when I need this. :)

Grumle

#144
I think there is a vertion of the vgate with wifi instead of bluetooth for iOS

Exelent app Steens!!

im not so good with computers, but one thing ive been thinking about lately is the possibillity to use 3-4 rassberry pi "one in each battery box" to monitor each cell. And transfer the information via bluetooth to the phone. If this is a possebillity, do you think it could be integratet in to the app in some way ? :) The dream would be all cells showing like a square with a colour from green to red depending on voltage of each cell :B

Elmo

#145
Sitat fra: Grumle på søndag 31. desember 2017, klokken 13:57
im not so good with computers, but one thing ive been thinking about lately is the possibillity to use 3-4 rassberry pi "one in each battery box" to monitor each cell. And transfer the information via bluetooth to the phone.
Såvidt jeg husker var en her på gang med det samme for 2-3 år siden. Men antar det stoppet opp. Du kan jo evt søke/bla gjennom trådene og se om du finner noe ??

EDIT/PS: jeg fant det ikke selv i farten.  Også dumt at gamle vedlegg (bilder) ikke kan sees i forumet for tiden etter siste oppgradering.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Spennende! Det skal jeg sjekke ut! Takker for tips :)

kretslopp

Thank you Steens for your tremendous work.

Tomorrow night it's time for my first water service done by myself.

Hva er rekkefølgen på vannfylling respektive lading?
På trukkarne på jobbet lader vi først og fyller etterpå.
Og hvor lange tid tar den ladingen?

Helge

Lading først for batteriene/batterivæsken må få høy nok temperatur før man fyller.  Er batteriene kalde vil man få på litt for mye vann. Når batteriene blir varmere enn dette senere ved kjøring og lading vil batterivæsken utvide seg slik at batteriblokkene "renner over" (ut under bilen) så batterivæsken i batteriblokkene tynnes ut fra vannservice til vannservice.

Hvor lang tid ladingen tar avhenger også noe av SOC før du starter å lade!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

kretslopp

Er det vanlig eller initial lading først?
Og så fylle vann?


Hadde gjerne hatt en liste med punkter. Tenkte ha bilen inne på jobben min over natten mellom onsdag og torsdag så jeg må bli ferdig i løpet av arbeidsdagens begynnelse. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA