Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Options - lading i garasje!

Startet av 50%NoFuel, torsdag 17. august 2017, klokken 20:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. august 2017, klokken 17:37
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:21
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:27
Er nok en fare for at det må være PFSP-kabel ut til garasje i så fall, med PFXP mener jeg det kreves jordfeilvern FØR kabelen. Men som du har sagt, spør elektriker. ;)

Det er omvendt. PFXP er dobbeltisolert og dermed ikke krav om jordfeilbeskyttelse av selve kabelen. PFSP er ikke dobbeltisolert.
Kravet om jordfeilbryter på hver kurs gjelder forbrukskurser, her var det vel snakk om en kabel til en underfordeling.

Korrekt, jeg fikk ikke med meg den biten om underfordeling. Men det betyr da at om man har en PFSP ut og vil unngå A-vern inne så kan man omgå hele problemet ved å sette opp en kapsling med et par sikringer i og omdefinere kabelen fra forbrukskurs til underfordeling?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. august 2017, klokken 17:37
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:21
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:27
Er nok en fare for at det må være PFSP-kabel ut til garasje i så fall, med PFXP mener jeg det kreves jordfeilvern FØR kabelen. Men som du har sagt, spør elektriker. ;)

Det er omvendt. PFXP er dobbeltisolert og dermed ikke krav om jordfeilbeskyttelse av selve kabelen. PFSP er ikke dobbeltisolert.
Kravet om jordfeilbryter på hver kurs gjelder forbrukskurser, her var det vel snakk om en kabel til en underfordeling.
Såvidt jeg har fått med meg må nedgravd kabel beskyttes med jordfeilvern ELLER ha dobbel skjerming (bommet nok på type over her dessverre, mente at Xen stod for ikke ekstra skjerming). Og at det er derfor en ikke kan bruke PFSP som inntakskabel..

askerramp

Har selv akkurat gjort det samme til min TMX som kommer om 2 uker.

Jeg så på selve jobben med å få mye strøm ut i garasje som en investering for fremtiden. For min del kostet jobb+deler 38k, men da har jeg kabler med gode dimensjoner og lading med høy hastighet for eventuelt to elbiler.

Mitt mål var at om jeg kommer hjem fra ferie med tomt batteri, skal jeg iløpet av kort tid være klar til "neste gjøremål" med bilen. Opprinnelig hadde jeg en 16 amp 230 v kurs/kabel ut til garasje, noe som ville kunne fullade et 100kwt batteri på tre dager...

-Jeg har et TN-S 400v anlegg
-Elektrikker trakk to nye kabler ut til garasje (Powerflex 5G10 og 5G6)
-Den største kabelen er koblet til en jorfeilbryter type B, med 32 amp 3 fase 400v. Denne går alene til en TWC som kan lade med opp til 22kw hastighet med dette oppsettet.
-Den minste kabelen er en trefase vanlig jordfeilbryter 16amp som går til en rød industrikontakt, samt til annet EL anlegg i garasje. Denne er tenkt til en eventuell elbil nr 2.

Lykke til med ditt anlegg.

50%NoFuel

Sitat fra: askerramp på lørdag 26. august 2017, klokken 12:11
Har selv akkurat gjort det samme til min TMX som kommer om 2 uker.

Jeg så på selve jobben med å få mye strøm ut i garasje som en investering for fremtiden. For min del kostet jobb+deler 38k, men da har jeg kabler med gode dimensjoner og lading med høy hastighet for eventuelt to elbiler.

Mitt mål var at om jeg kommer hjem fra ferie med tomt batteri, skal jeg iløpet av kort tid være klar til "neste gjøremål" med bilen. Opprinnelig hadde jeg en 16 amp 230 v kurs/kabel ut til garasje, noe som ville kunne fullade et 100kwt batteri på tre dager...

-Jeg har et TN-S 400v anlegg
-Elektrikker trakk to nye kabler ut til garasje (Powerflex 5G10 og 5G6)
-Den største kabelen er koblet til en jorfeilbryter type B, med 32 amp 3 fase 400v. Denne går alene til en TWC som kan lade med opp til 22kw hastighet med dette oppsettet.
-Den minste kabelen er en trefase vanlig jordfeilbryter 16amp som går til en rød industrikontakt, samt til annet EL anlegg i garasje. Denne er tenkt til en eventuell elbil nr 2.

Lykke til med ditt anlegg.

Vært i diskusjon med elektriker og trekker nok en ny ledning (4x10/10) slik at jeg får 32a, 3 fas til el lading (TWC + CEE) og lar den eksisterende kursen brukes til lys, port og evt. maskiner.
Fremtiden er elektrisk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA