Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Options - lading i garasje!

Startet av 50%NoFuel, torsdag 17. august 2017, klokken 20:14

« forrige - neste »

50%NoFuel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. august 2017, klokken 22:09
Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 18. august 2017, klokken 21:11
Sitat fra: tiger`n på fredag 18. august 2017, klokken 17:47
Blå

3 eller 4 pinner kontakt?

4-pin for biler som kan lade med 230V 3-fase (Tesla og nye eGolf). Da sprer du belastningen på 2 faser og lader 15% raskere.

Hva med en Tesla Wall Connector, funker den på oppsettet i garasjen og gir den noe fordel vs blå industrikontakt?
Fremtiden er elektrisk

keepitsimple

Jeg hadde bukt den gamle schukon først for å se behovet. Muligens holder 10 mil per natt.

Var obs. på varmgang i kontakten.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jlan

#17
Jeg foreslår i første omgang å få satt opp en 16A 3-fase IT kontakt (4 pins blå) på den eksisterende kursen, uten å spesifisere at denne har noe med el-bil å gjøre. Du kan ha et legitimt  behov for å koble til 3-fase kappsag eller sementblander. Da har du en rimelig sikker tilkobling hvor du sporadisk kan teste ut både 1 fase og 2 fase lading, ved hjelp av adaptere eller  portabel ladestasjon. Hvis du kobler tofase litt smart så kan du ta ut 9 Ampere (ca. 2kW)  fra eksisterende schuko til annet bruk (på den tredje fasen), samtidig som du lader med 2x9A (ca. 4KW).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dragmore

Er i samme båt, har en 75d i bestilling og hadde en leaf for lenge siden der jeg la oss 3-fas 25Amp 220V ac, vern og sikring ut i garasjen men ble aldri brukt..
Den er terminert i garasjen, må bare få kobla til tesla laderen..
Spurte Tesla kristiansand om pris på laderen, og TOCN rabatten.. noe de ikke ville gi..??
Noen som kjenner til hvordan man får 35% reduksjon i prisen?

Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

geear

Sitat fra: jlan på søndag 20. august 2017, klokken 09:39
Jeg foreslår i første omgang å få satt opp en 16A 3-fase IT kontakt (4 pins blå) på den eksisterende kursen, uten å spesifisere at denne har noe med el-bil å gjøre. Du kan ha et legitimt  behov for å koble til 3-fase kappsag eller sementblander. Da har du en rimelig sikker tilkobling hvor du sporadisk kan teste ut både 1 fase og 2 fase lading, ved hjelp av adaptere eller  portabel ladestasjon. Hvis du kobler tofase litt smart så kan du ta ut 9 Ampere (ca. 2kW)  fra eksisterende schuko til annet bruk (på den tredje fasen), samtidig som du lader med 2x9A (ca. 4KW).
Her strekker du strikken om du kaller det en lovlig løsning. Er det ikke like greit å komme seg innafor regelverket når en først skal gjøre endringer?

geear

Sitat fra: dragmore på søndag 20. august 2017, klokken 12:34
Er i samme båt, har en 75d i bestilling og hadde en leaf for lenge siden der jeg la oss 3-fas 25Amp 220V ac, vern og sikring ut i garasjen men ble aldri brukt..
Den er terminert i garasjen, må bare få kobla til tesla laderen..
Spurte Tesla kristiansand om pris på laderen, og TOCN rabatten.. noe de ikke ville gi..??
Noen som kjenner til hvordan man får 35% reduksjon i prisen?
Det er kun via fellesbestillinger fra TOCN. Står på nettsidene deres. Det er ikke åpnet for bestilling i 2. runde enda, skal være nå siste uka i august. De har såvidt begynt å levere første runde fra juni.

jkirkebo

Sitat fra: dragmore på søndag 20. august 2017, klokken 12:34
Er i samme båt, har en 75d i bestilling og hadde en leaf for lenge siden der jeg la oss 3-fas 25Amp 220V ac, vern og sikring ut i garasjen men ble aldri brukt..
Den er terminert i garasjen, må bare få kobla til tesla laderen..
Spurte Tesla kristiansand om pris på laderen, og TOCN rabatten.. noe de ikke ville gi..??
Noen som kjenner til hvordan man får 35% reduksjon i prisen?

Har du jordfeilbryter type B på kursen da? Hvis ikke må slik monteres da Teslas ladestasjon ikke har det innebygget. I så fall kan det fort bli rimeligere å velge en ladestasjon med dette integrert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: fredag på fredag 18. august 2017, klokken 15:41
På fast biloppstillingsplass så SKAL du ha en egen dedikert kurs for elbil lading, du SKAL ha max 10A kurs på schuko, og du SKAL ha jordfeilbryter type B.
Hvis en har kun en 16A 3 fase kurs til garasjen, er kravet om dedikert kurs da dekket hvis en setter et underfordelingsskap på denne i garasjen, med en sikring for lading og en for vanlig bruk ?

Det er vel også noe med at B vern ikke skal stå etter A vern. På bildet over kan det se ut som det står A vern på garasjekursen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dragmore

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. august 2017, klokken 13:07
Sitat fra: dragmore på søndag 20. august 2017, klokken 12:34
Er i samme båt, har en 75d i bestilling og hadde en leaf for lenge siden der jeg la oss 3-fas 25Amp 220V ac, vern og sikring ut i garasjen men ble aldri brukt..
Den er terminert i garasjen, må bare få kobla til tesla laderen..
Spurte Tesla kristiansand om pris på laderen, og TOCN rabatten.. noe de ikke ville gi..??
Noen som kjenner til hvordan man får 35% reduksjon i prisen?

Har du jordfeilbryter type B på kursen da? Hvis ikke må slik monteres da Teslas ladestasjon ikke har det innebygget. I så fall kan det fort bli rimeligere å velge en ladestasjon med dette integrert.

Det ble installert en 25amp 3 fas sikring + jordfeil bryter /vern.. (er ikke sikker) til laderen til leafen... (noe jeg aldri kjøpte)
Har bare stått der i sikringsskapet ubrukt i 5 år...
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

AirCanada

#24
Liten avsporing, men here goes:

Var hos det lokale elektrikerfirmaet som har hatt jobben med alt det elektriske i leilighetskomplekset hvor jeg bor.

De anbefaler meg å å sette opp 32A 1-fase i carporten.
Per i dag er der ingenting, ikke engang stikkontakt.

Kommentarer? Fordeler/ulemper.
TMS 75D (levering oktober 2017)

fredag

Sitat fra: jlan på søndag 20. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: fredag på fredag 18. august 2017, klokken 15:41
På fast biloppstillingsplass så SKAL du ha en egen dedikert kurs for elbil lading, du SKAL ha max 10A kurs på schuko, og du SKAL ha jordfeilbryter type B.
Hvis en har kun en 16A 3 fase kurs til garasjen, er kravet om dedikert kurs da dekket hvis en setter et underfordelingsskap på denne i garasjen, med en sikring for lading og en for vanlig bruk ?

Ja.


Sitat fra: jlan på søndag 20. august 2017, klokken 15:24
Det er vel også noe med at B vern ikke skal stå etter A vern. På bildet over kan det se ut som det står A vern på garasjekursen.

Spør elektriker. De vet sånt.

Jeg TROR man kan droppe sikring med A-vern til garasjekursen helt siden man setter opp et eget underfordelingsskap der, eller bytte ut til vanlig sikring uten jordfeilbryter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: AirCanada på mandag 21. august 2017, klokken 13:54
Liten avsporing, men here goes:

Var hos det lokale elektrikerfirmaet som har hatt jobben med alt det elektriske i leilighetskomplekset hvor jeg bor.

De anbefaler meg å å sette opp 32A 1-fase i carporten.
Per i dag er der ingenting, ikke engang stikkontakt.

Kommentarer? Fordeler/ulemper.

32A 1-fase kurs høres flott ut det. Det er ikke alle netteiere som tillater så stor en-fase kurs. Går den til sikringsskapet i leiligheten? Husk jordfeilbryter type B.

Dersom det er TN tre-fase tilgjengelig, så hadde 16A tre-fase vært bedre. Både litt mer effekt til bilen, bruker litt mindre strøm fra hovedsikringen, og mindre skjevbelastning av fasene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Sitat fra: fredag på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:52
Sitat fra: jlan på søndag 20. august 2017, klokken 15:24
Sitat fra: fredag på fredag 18. august 2017, klokken 15:41
På fast biloppstillingsplass så SKAL du ha en egen dedikert kurs for elbil lading, du SKAL ha max 10A kurs på schuko, og du SKAL ha jordfeilbryter type B.
Hvis en har kun en 16A 3 fase kurs til garasjen, er kravet om dedikert kurs da dekket hvis en setter et underfordelingsskap på denne i garasjen, med en sikring for lading og en for vanlig bruk ?

Ja.


Sitat fra: jlan på søndag 20. august 2017, klokken 15:24
Det er vel også noe med at B vern ikke skal stå etter A vern. På bildet over kan det se ut som det står A vern på garasjekursen.

Spør elektriker. De vet sånt.

Jeg TROR man kan droppe sikring med A-vern til garasjekursen helt siden man setter opp et eget underfordelingsskap der, eller bytte ut til vanlig sikring uten jordfeilbryter.
Er nok en fare for at det må være PFSP-kabel ut til garasje i så fall, med PFXP mener jeg det kreves jordfeilvern FØR kabelen. Men som du har sagt, spør elektriker. ;)

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:27
Er nok en fare for at det må være PFSP-kabel ut til garasje i så fall, med PFXP mener jeg det kreves jordfeilvern FØR kabelen. Men som du har sagt, spør elektriker. ;)

Det er omvendt. PFXP er dobbeltisolert og dermed ikke krav om jordfeilbeskyttelse av selve kabelen. PFSP er ikke dobbeltisolert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:21
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:27
Er nok en fare for at det må være PFSP-kabel ut til garasje i så fall, med PFXP mener jeg det kreves jordfeilvern FØR kabelen. Men som du har sagt, spør elektriker. ;)

Det er omvendt. PFXP er dobbeltisolert og dermed ikke krav om jordfeilbeskyttelse av selve kabelen. PFSP er ikke dobbeltisolert.
Kravet om jordfeilbryter på hver kurs gjelder forbrukskurser, her var det vel snakk om en kabel til en underfordeling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA