Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Options - lading i garasje!

Startet av 50%NoFuel, torsdag 17. august 2017, klokken 20:14

« forrige - neste »

50%NoFuel

Har en TMX i bestilling og skal klargjøre for lading i garasjen. I den forbindelse så har jeg noen spm. Har lagt ved to bilder som viser hvilket anlegg og sikring (til garasje) jeg har.

1) Hvilke lademuligheter har jeg (TWC, andre ladere, industrikontakter)?
2) Hvilken ladehastighet kan jeg få?
3) Hva anbefaler dere?
Fremtiden er elektrisk

fredag

Det kan se ut som du har IT trefase 16A ut til garasjen.

16A er litt lite. Jeg ville prøvd å få litt mer strøm.

Sjekk med elektriker. Få elektriker til å sjekk hva slags kabel du har ut til garasjen. Går den direkte til garasjen uten koblingspunkter? Kanskje kabelen tåler litt mer strøm enn 16A?

Du kan evt vurdere sammen med elektriker om det bør strekkes ny kabel til garasjen.

Sannsynligvis bør du sette opp et underfordelingsskap i garasjen, med en kurs til det eksisterende elektriske anlegget i garasjen, og en kurs med jordfeilbryter type B + vanlig sikring til elbil, der det kan kobles på en industrikontakt eller Tesla Wall Charger eller annen mode3 type2 ladeboks.

Fordelen med Tesla Wall Charger i denne sammenhengen er at den kan settes opp til å bruke to-fase på norsk IT 3-fase. Da får du skviset litt mer effekt ut av den begrensede strømstyrken som du har tilgjengelig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

daktari

Billigste alternativ er vel å bruke vanlig stikkontakt og lade med maks 13A, (anbefalt 10A) da får du 3 kW eller 10-20 km rekkevidde pr time (avhenger av kjørestil).
Da kan du vurdere i ro og fred om det holder eller ta de 15-20.000 det koster for forslaget over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

cra

Hvorvidt 16A er lite eller ikke avhenger helt av lademønsteret ditt. JEg har fint kunne klare meg med mye mindre enn 16A de åra jeg har hatt Tesla, men det har vært noen få ganger da det har vært praktisk (men ikke helt nødvendig) å kunne lade raskere.

Mitt generelle råd er å prøve litt med det du har og se om det holder før du bruker penger på noe du ikke har bruk for. Et råd jeg ikke alltid følger selv, btw.  :angel:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 14:24
Billigste alternativ er vel å bruke vanlig stikkontakt og lade med maks 13A, (anbefalt 10A) da får du 3 kW eller 10-20 km rekkevidde pr time (avhenger av kjørestil).
Da kan du vurdere i ro og fred om det holder eller ta de 15-20.000 det koster for forslaget over.

På fast biloppstillingsplass så SKAL du ha en egen dedikert kurs for elbil lading, du SKAL ha max 10A kurs på schuko, og du SKAL ha jordfeilbryter type B.

Har du først kjøpt en dyr bil, så har du penger til elektriker også. Jeez.

Du vil bli mye mer fornøyd med 20-25A ladehastighet (enfase).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

daktari

Stemmer det hvis man har et opplegg fra før? Kan du finne referanse til det kravet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

50%NoFuel

Kan jeg montere Tesla Wall Connector på med det opplegget jeg har? Kursen brukes kun til et utelys og garasjeport - i tillegg til lading av elbil.
Fremtiden er elektrisk

automat

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 15:53
Stemmer det hvis man har et opplegg fra før? Kan du finne referanse til det kravet?
Hvis man har en kontakt som er installert som ladekontakt fra før av, så er den fortsatt godkjent.

Hvis man har en generell stikkontakt i garasjen, så vil det være en bruksendring hvis den brukes til lading regelmessig. Og anlegget må tilpasses bruken (av elektriker). Jordfeilvern type B er et minimumskrav da, hvis jeg har skjønt det riktig. Og bytte til 10A sikring, hvis det ikke er snakk om industristikk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 15:53
Stemmer det hvis man har et opplegg fra før? Kan du finne referanse til det kravet?
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Eneste måten du omgår jordfeilvern type B og maks 10A er hvis det var installert som EGEN kurs dedikert KUN til elbillading FØR 2016. Ellers er alt å anse som bruksendring og eller underlagt de nye kravene.

Siste halmstrået er til sporadisk/nødlading.

daktari

Jaha,  så det betyr at samtlige hus i Norge, unntatt noen få tusen som bygde ladeplass før forskriften, må ut med 15-20.000,- for en bruksendring/nyopprettet ladeplass? Gavepakke til elektrikerstanden...og 2 år med drivstoffbesparelse i dass. Verste er vel at en motor+kupevarmer trekker like mye strøm.

Tipper du kan lade i garasjen innimellom på vanlig stikk og slippe unna. Under det som ligger i "Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet."

Sorry off topic.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

50%NoFuel

Etablerer man blå eller rød industrikontakt med setup jeg har, dvs 220v anlegg, 16a, 3fas?
Fremtiden er elektrisk


geear

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 17:14
Jaha,  så det betyr at samtlige hus i Norge, unntatt noen få tusen som bygde ladeplass før forskriften, må ut med 15-20.000,- for en bruksendring/nyopprettet ladeplass? Gavepakke til elektrikerstanden...og 2 år med drivstoffbesparelse i dass. Verste er vel at en motor+kupevarmer trekker like mye strøm.
Lignende frustrasjon her, spesielt ettersom e-Golf allerede har vern innebygget i bilen, men kommer til å ordne opp i det uansett nå som jeg også har bestilt Tesla.

Vil påstå det er forskjell på motor+kupevarmer og elbillading. Normalt for førstnevnte er vel maks to timer, sistnevnte kan jo stå både 10, 20 og 30 timer...

50%NoFuel

Fremtiden er elektrisk

jkirkebo

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 18. august 2017, klokken 21:11
Sitat fra: tiger`n på fredag 18. august 2017, klokken 17:47
Blå

3 eller 4 pinner kontakt?

4-pin for biler som kan lade med 230V 3-fase (Tesla og nye eGolf). Da sprer du belastningen på 2 faser og lader 15% raskere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA