Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil med Imiev 2012

Startet av Kito76, torsdag 17. august 2017, klokken 12:47

« forrige - neste »

...

Sitat fra: pwb på fredag 25. august 2017, klokken 22:07
Er jo ikke noe problem hvis man kjøper en bil som er over 5 år og den ryker. Det finnes noe som heter reklamasonsrett og selv mot privatperson vil man nok få hevet kjøpet hvis det skjer noe slikt.
..og akkurat derfor er det blitt en enorm risiko å selge bil som privatperson.
Bedre å betale "forsikringspremie" i form av lavere innbyttepris, så slipper man folk på døra i årevis fremover.

pwb

Sitat fra: nix på lørdag 26. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: pwb på fredag 25. august 2017, klokken 22:07
Er jo ikke noe problem hvis man kjøper en bil som er over 5 år og den ryker. Det finnes noe som heter reklamasonsrett og selv mot privatperson vil man nok få hevet kjøpet hvis det skjer noe slikt.
..og akkurat derfor er det blitt en enorm risiko å selge bil som privatperson.
Bedre å betale "forsikringspremie" i form av lavere innbyttepris, så slipper man folk på døra i årevis fremover.

Men heldigvis finnes det mange der ute som ikke er klar over at man kan klage og når man nevner ovenfor folk som har problemer så blir man jo fort satt på plass med at har man kjøpt privat så må man regne med slikt. Så det er nok fortsatt størst sjangs for å treffe en kjøper som ikke kommer til å klage fordi han ikke vet han kan det eller fordi han blir fortalt at har du kjøpt privat så må du regne med slikt. Det skal litt litt til før folk orker å klage også, mange tar det på egen kappe fordi de jo vet at bil er dyrt. Så har man jo den delen som vet man har rettigheter men som er så redde for konfrontasjoner at de ikke tørr å klage. Så stryer man unna de man ser kommer til å bruke sine rettigheter så går det nok greit. MEN så finnes det jo de selgerne også som har samvittighet (joa, de finnes) og ikke vil at en nybakt familie med småbarn skal få problemer så de selger heller bilen til en forhandler og tar det ekstra tapet bare for å kunne sove godt.

Kito76

#17
Min bil er kjøpt gjennom Motorforum som ny:
Forhandleren har jo sin rett at garantien er over om det er 1 dag eller 2 uker...
Sendte mail til ledelsen på fredag og venter nå på svar. (Ikke store forventning).
AC pumpe er jo ikke en typisk slitedel og vi har hatt jevnlig service. Bilen er heller ikke kjørt langt med 45000km. ALDRI hurtigladet bilen.
Ikke brukt reklamasjonsrett på bil over 5 år før og det blir som å kjempe mot Goliat. Kanskje selge som delebil og få i det miste litt penger igjen...

Beamer Screamer

Hvis du ikke får dette på goodwill ville jeg prøvd et uavhengig verksted som noen nevner over her (18000kr). Evt kan du kjøpe delen fra en hugger og få et verksted til å montere den for deg. Tipper du lander på under 10000kr da. Ulempen er imidlertid at du da har en gammel brukt kompressor med samme svakhet som den du hadde.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Sjekk med forsikringen, hvis det er en del som må fungere for at bilen skal kunne kjøre så kan det jo hende at det går på forsikringen? Koster i hvertfall bare en telefonsamtale.

Svein-O

Sitat fra: Kito76 på fredag 25. august 2017, klokken 17:10
Var vakum pumpa som ble skiftet i 2015 og ikke AC pumpa....
Om ACpumpa ryker/stopper på vår MiEV 2011, vil jeg forsøke å kople den ut. Det håper jeg er mulig. AC  jo ikke en sikkerhetsdetalj. Hvor den gir "stoppsignal", skjønner jeg ikke.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

tomrh

AC brukes også under hurtiglading
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Kito76

vi hurtiglade aldri, tror du vi da kan bruke bilen uten AC? Bedre det enn å betale over kr 30.000,-...

lfc4ever

Brukes til avkjøling av batteri ved sakte og hurtiglading. Derfor stopper bilen.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Kito76

Har hørt med forsikringsselskapet og det dekkes ikke selvom vi har toppkasko. Sendt mail til adm dir, ettermarkedssjef og verkestedssjef og håper på goodwill eller reklamasjon. Har også sendt forespørsel til elbilmek i Asker for tilbud ved reperasjon. Aldri mer Mitsubishi og Motorforum om de sier nei pga 14 dager over garantiperiode. Har hatt problemer med girkasse og baksete som ikke felte ned igjen og det tok over 6 uker å fikse. Var snill å aksepterte at baksete kunne byttes med en annen bil. Er spent på tilbakemeldingen i neste uke....

elekTrond

@Svein-O & Kito76: Prøv!  :laugh:

Har ikke manualen til min MY13 (reg sep-12) for hånden, men i følge MY13 koblingsskjemaet til A/C sitter sikring (F) #2 (50A) i framdriftsbatteriet. F2 sikrer av hovedstrømmen (300-360VDC). Har du baller nok, kan du også nappe av konnektor (G-22) - men da vil jeg stå og se på mens jeg filmer deg.

Litt lettere vil være å splitte kontakten (B-27) et sted bak varmeapparatbetjeningen. Nei, vent. (B-27) er 25pin, og tar alt av styring.

Enkleste er nok å nappe ut F10 (7.5A) i J/B (joint block), og se hva som skjer. F10 i J/B er relé&sikringsboksen under og til venstre for rattet. Tipper det går ut en feilmelding på CAN-bussen om at deler av klimaanlegget er satt ut av spill. Men det er verdt å prøve, se hva som faktisk skjer. Flere utgaver er jo levert uten A/C i det hele tatt. Hvis A/Cen min ryker på vintern, gidder ikke jeg fikse det før til våren - hvis og om atte bilen kan kjøres uten.



PS! I motsetning til bruker Ifc4ever, er jeg nokså sikker på at A/C ikke brukes ved saktelading. Da går kun vannpumpa ved behov, samt at batteripakke-vifta igangsettes noen sekunder som en systemtest ved initialisering av sakteladingen.

Kilder:
'13 Mjau

elekTrond

@Kito76: Kjedelig å høre! Hva var begrunnelsen for avslaget på bruk av toppkaskoen?  ???

Krysser fingrene for at det ordner seg smertefritt. Siden du har partiboka sjekkhef... ehh jeg mener serviceheftet i orden og muligens er 1. eier, burde de være interessert i å pleie et fortsatt kundeforhold. Du har vel lagt igjen rundt tyve tusen der i service, samt generert noen tusen til de i garantijobber. For ikke å glemme de 180-200-260 tusenlappene ved nybilkjøpet.
'13 Mjau

pwb

Sitat fra: lfc4ever på søndag 27. august 2017, klokken 20:37
Brukes til avkjøling av batteri ved sakte og hurtiglading. Derfor stopper bilen.

Ikke ved normal lading, kun hurtiglading. Det man hører på vanlig lading er vannpumpa og evt ei vifte

Beamer Screamer

Spennende å høre dersom noen prøver å "nøytralisere" AC-funksjonen ifm. hurtiglading. Den dagen min Trilling er over garantien og AC ryker er det naturligvis svært interessant å kunne fortsette å kjøre bilen uten å reparere AC. Det er sjelden den trengs for komfortens skyld, og hurtiglading klarer jeg meg uten.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Kito76


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA