Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte bremseklosser og skiver selv

Startet av Johan78, tirsdag 15. august 2017, klokken 14:26

« forrige - neste »

Beckern

Ettersom i3 er ganske ny og det er lavt volum er det ikke usannsynlig at zimmermann er original-leverandør til BMW. Spørs om de store tyske gidder lage egne kopier på en slik lav-volum bil, ja om de ikke alt har dem.

moonbuggy

http://www.ws-autoteile.com/Ersatzteile/Bremsanlage/Bremsscheiben/BMWMini/Bremsscheiben-Satz-fuer-BMW-i3-I01-Electric-Hybrid-12-170-PS-hi::26054741.html

Linken over tyder vel ikke på det ?
Dette er Zimmermann erstatningsdel for skiven til i3. Såvidt jeg skjønner coat Z, dvs bortimot rustfri.
Pris 69 Euro. Det bør jo være et greit alternativ ?

Sungrazer

Sjekket med auto-trio.no nettopp. De skulle ha

662,- per skive bak
1062,- for fire klosser bak
430,- for sensor

Nette sum av 2816,- for deler. Skivene er fra Zimmerman med coating.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på mandag 21. august 2017, klokken 12:39
http://www.ws-autoteile.com/Ersatzteile/Bremsanlage/Bremsscheiben/BMWMini/Bremsscheiben-Satz-fuer-BMW-i3-I01-Electric-Hybrid-12-170-PS-hi::26054741.html

Linken over tyder vel ikke på det ?
Dette er Zimmermann erstatningsdel for skiven til i3. Såvidt jeg skjønner coat Z, dvs bortimot rustfri.
Pris 69 Euro. Det bør jo være et greit alternativ ?

Den forsto jeg ikke. At de leverer begge deler er jo ganske så vanlig.
Det er jo tre varianter disse deleprodusentene lager:
1. Original produksjonsdel: veldig lav pris.
2. Original reservedel i BMW innpakning: antagelig ganske lav pris til BMW
3. Uoriginal reservedel i egen innpakning: antagelig best pris for produsent

Samme produsent kan stå bak alle tre varianter men det er ikke uvanlig at 1 og 2 har forskjellige leverandøer, mens begge leverer variant 3.

Ferry

Noen som har serviceavtale inkludert skier og klosser, BMW Service Inclusive Plus, og vet hva forskjellen til å bytte selv blir? For min del skal det skille en god slump før jeg går løs på det selv. Bytta nylig på en fossilbil, og fant ikke helt gleden. Tar heller en tur med fiskestanga  ::)

moonbuggy

#20
Beckern:
Ser den  :)
Hva er fordelen med "coat Z" ?
Er det et sinkbelegg på skiven ?
Original klossene til I3 er vel uten belegget. For meg ser de ut til å ruste overalt, ikke bare på selve bremseflaten...

Sungrazer

Fordelen med Coat Z er vel at de ikke ruster. Jeg har hatt Zimmermann-skiver på min E39 og det tok nærmere tre sesonger før det begynte å bli noen prikker av rust her og der på trommelen, mens selve bremseflaten var skinnende blank. Både på forbremser og bakbremser.

Det lønner å ta av holderen til kaliperen og pusse den ren med en kobberbørste / myk stålbørst for så spraylakke den med Hammerite. La hammerite'n tørke godt og smør opp med bremsepasta på anleggsflatene der bremseklossen glir på klaven / holderen. Ikke få dritten på skivene eller selve bremsebelegget. Rengjør skiver og klosser med bremserens før du setter alt sammen igjen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Har akkurat gjort den rensejobben - lakkering på en Astra som piper bak.
Håper det blir stille nå. Skal ta samme jobb på i3 også uavhengig av tilstand på klosser og skiver.



Ingeniøren

Så en i3 som hadde gjort denne jobben og lakker kaliperene røde - så ganske stilig ut  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Johan78

Sitat fra: Ferry på mandag 21. august 2017, klokken 18:17
Noen som har serviceavtale inkludert skier og klosser, BMW Service Inclusive Plus, og vet hva forskjellen til å bytte selv blir? For min del skal det skille en god slump før jeg går løs på det selv. Bytta nylig på en fossilbil, og fant ikke helt gleden. Tar heller en tur med fiskestanga  ::)

I mitt fall, utan serviceavtale, fick jag en offert av Bavaria på 8400 NOK före byte av skivor, klosser och sensor foran. Nu belv totalen för delarna ca. 2000NOK  och egen arbetstid - 2h timmar. Har således 6400NOK på mitt fiskekonto :D ;-)
Rød TM3P - 2020
Austin Mini 850 - 1973
Ex. BMW i3
Ex. 911 - 997 C2S
Ex. MB C180 S204

Johan78

Så! Då var skivorna, klossarna och sensorn bytta. De gamla skivorna ser rätt...hmmm.. intressanta ut efter endast 40tkm!

Hade inte tillgång till några verktyg så jag var tvungen att köpa precis varje verktyg från garasjejekk till break cleaner. Landade på ca. 3000kr totalt :-). Bavarias offert var på 8400kr.





Rød TM3P - 2020
Austin Mini 850 - 1973
Ex. BMW i3
Ex. 911 - 997 C2S
Ex. MB C180 S204

Ferry

Oj, oj, oj. Det så ille ut! Hvordan ser framsida ut? Stor forskjell? Mine skiver på 62k ser ikke mint ut lenger, men ikke på langt nær så ille som dette. Men har ikke turt å sjekke baksida...

02jan

De så ikke gode ut, mistenker mine (75'km) er omtrent like ille, har elendig bremser og fading i vått vær.

Her er bilde av skivene på min BMW 1600-2 (i 2017) , som jeg vurdere å bytte ut, disse monterte jeg over på bilen i 1995 fra en godt brukt 69' delebil  (så kjørt 50'km).

* Jeg ville ha gjettet at disse skivene kom fra en fra kassert billig bil fra 70 tallet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Oj ja - det så ikke bra ut. Bruker de dårlig stål i skivene ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mr.Zero

Dette viser jo bare at det faktisk er nødvendig å regelmessig bremse hardt slik at bremsene får kjørt seg litt... Avhengig av føre og årstid setter jeg purka i N og trår til fra høy hastighet til nær null, eller frikobler før lengre bratte utforbakker og dermed pedalbremser med skiver og klosser.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA