Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det neste på utstyrslisten - pantograf

Startet av jlan, tirsdag 15. august 2017, klokken 08:29

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorgenM

Ikke pent, og sikkert svært sårbart, ser ut som å gå 50 år tilbake i tid, eventuelt et u-land idag.
Håper aldri å se dette i Norge :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Troald

Det virker som forskningsinnsatsen spres for mye. Skulle ønske det var kun fokus på sol, vind, induksjon, bedre batterier. Ikke minst er det sløsing med offentlige midler diverse hydrogentiltak.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Counterpointer

Sitat fra: Troald på onsdag 16. august 2017, klokken 10:55
Det virker som forskningsinnsatsen spres for mye. Skulle ønske det var kun fokus på sol, vind, induksjon, bedre batterier. Ikke minst er det sløsing med offentlige midler diverse hydrogentiltak.
For tjue år siden, så ville de fleste si at forskning på batterier og elbil burde droppes til fordel for hydrogen....

En bred forskning tror jeg er fint, selv om jeg er 110% enig i at hydrogen til personbil er helt feil retning nå.

elekTrond

"Toyota Prius with trolley pantograf"
Kilde: kommentarfeltet under artikkelen over ...
'13 Mjau

Øystein16

Sitat fra: JorgenM på onsdag 16. august 2017, klokken 10:46
Ikke pent, og sikkert svært sårbart, ser ut som å gå 50 år tilbake i tid, eventuelt et u-land idag.
Håper aldri å se dette i Norge :)
Det er vel det som ofte er feilen, at folk lar seg lura av korleis skalet ser ut. I sommar prøvde me både treledda trolleybus og ein liten autonom minibus som vel hadde gått i ei testrute eit års tid i eit bysentrum. Trolleysystemet fungerte i alle fall som det skulle på dei turane me tok.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Malawi

Synes det ser ut som en bra løsning, spesielt i oppoverbakker. 
Batterier er kostbare og veier en del. Om lastebiler kan lade underveis, og få hjelp der de bruker ekstra mye strøm, vil overgangen kunne gå raskere enn om man satser kun på batterier og stillestående lading.

Lastebiler har endel andre utfordringer enn personbiler:
Med økende aksellast slites veien betraktelig mye mere.
Mye vekt som krever mye energi i oppoverbakker.
Behov for god rekkevidde, spesielt på langtransport, men også med 8-10 timers drift og mange leveringspunkt.
Store flater gir høy luftmotstand og langt høyere forbruk. Ett batteri som gir en elbil 100 mils rekkevidde, vil gi lastebilen noe slikt som 25 mils rekkevidde(kanskje mindre).

Lading under kjøring er med andre ord et tiltak som vil kunne gi store besparelser for miljøet, og kanskje lastebileiere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA