Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny type bremser for elbil

Startet av hansob, mandag 14. august 2017, klokken 23:54

« forrige - neste »

hansob

Continental har introdusert en skivebrems/felg med skiver i aluminium som skal holde hele bilens levetid.
Rust og feil på bremser har jeg hatt på samtlige biler jeg har hatt, så dette er noe jeg kunne tenke meg. Eneste ulempen er at bremsene krever en spesialfelg.
https://www.continental-corporation.com/en/press/press-releases/an-innovative-wheel-and-braking-concept-for-electric-vehicles-92514
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Counterpointer

Høres lurt ut, og sikkert mye billigere enn keramiske.
Hvis en får de felgene i litt flere farger så blir det sikkert bra.
Hvis ikke er det alltids Plastidip ol.

elektrolux

Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?

De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.

Skeptisk til at dette er skritt i retning rimeligere og enklere vedlikehold, ikke minst når det kommer til bytte av dekk mellom sommer og vinterdekk kan dette virke uoverkommelig for flere enn det allerede er.

Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?

De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.

Skeptisk til at dette er skritt i retning rimeligere og enklere vedlikehold, ikke minst når det kommer til bytte av dekk mellom sommer og vinterdekk kan dette virke uoverkommelig for flere enn det allerede er.

Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?

Enig - men bilfabrikkene vil vel neppe velge bedre materialer. De skal jo ha jobb når bilen er solgt og....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Blir kostbart med ekstra hjulsett (f.eks. vinterhjul).
Ekstra skiver og kalippere, samt lufting av bremser på alle hjul ved hvert bytte.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Amoss

Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 08:01
Blir kostbart med ekstra hjulsett (f.eks. vinterhjul).
Ekstra skiver og kalippere, samt lufting av bremser på alle hjul ved hvert bytte.

Hvis du leser nøyere så skifter man kun selve felgen mens nav/eiker og bremser blir igjen. Hjulmutterne er derfor ikke nær navet slik vi er vant med, men helt ute mot felgen.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?

For på denne måten blir kundene bundet opp av deres løsning og kan ikke lett velge felger fra en fabrikant og bremser fra en annen... Det er i alle fall eneste årsaken jeg kan se i farten...
Model S 85D

hansob

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Forstår ikke hvorfor det er så viktig å feste skiven direkte mot felgen i stedet for konvensjonell innfesting?

De skriver økt bremsekapasitet, og redusert vekt, men dette er jo ikke problemer vi sliter med i dag. De nevner ingenting om bevegelige deler som setter seg fast, kun rust på skiven, noe som kunne vært løst uten fullstendig endring av konstruksjonen.


Antagelig har skiver av aluminium mindre friksjon og krever derfor skiver med større diameter. Lavere vekt er jo alltid en fordel. Ellers er jeg er jeg enig i at hovedproblemet med rust er i caliper og bakplaten på klossene. Rust på skiver er som regel et resultat av at klossene går tregt. Jeg smurte opp bremsene på Leafen senest i går og det ble en del filing på klossene....
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Ferry

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. august 2017, klokken 06:20
Hvorfor ikke bare benytte de nye materialene i konvensjonelle systemer?

Det er jo "bare" å velge en bil som tilbyr keramiske bremser det..  ::)

elektrolux

#8
10 år og 100 000 km skiver på Camperen. Også originale klosser.

Omtrent lik bruk som elbil. D.v.s. svært lite. Bildet er tatt etter en runde med vinkelsliperen for å ta kantene, og et par utenlandsturer.

Tipper de holder ytterligere 10 år.

Måtte bytte bak da kalipperen hang etter 7 år uten vedlikehold. Dermed rustet skiven på innsiden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

doldis1

 Jeg misstenker dette er smartere enn det ser ut for ved første øyekast. For det første plasserer de caliperen
på innsiden av skiven, noe som resulterer i plass for en mye større skive.
Deretter løser de problemet med at store skiver får kast og skaper vibrasjoner etter varmesjokk med å feste
den i ytterringen. Til sist gjør størrelsen og innfestingen det mulig å bruke en
skive av dårligere kvalitet rent bremsemessig sett men den er i alu. og rustfri !  Si hva dere vil, men dette
er genialt!

02jan

Har ikke lest nøye, men dere mener at jeg bare "bytter over" skive med kalippere fra sommer 18" felg til vinter 16 eller 15" felg ?

Seg også for meg utfordringer med slag /skade på felg, øker det risiko for feil på brems?

Bedre metall i skivene ville vært kjekt å kunne velge, innenfor gitt kostnad.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Amoss

Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 14:35
Har ikke lest nøye, men dere mener at jeg bare "bytter over" skive med kalippere fra sommer 18" felg til vinter 16 eller 15" felg ?

Kanskje lurt å lese litt nøyere?

Ta i det minste en titt på bildet under:


Der ser du tydelig det jeg skrev til deg over her:
Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. august 2017, klokken 08:11
Hvis du leser nøyere så skifter man kun selve felgen mens nav/eiker og bremser blir igjen. Hjulmutterne er derfor ikke nær navet slik vi er vant med, men helt ute mot felgen.

Altså - på bildet har man først dekk, så felg (oransje/sort), så nav/eiker (stjerneformet oransje/sort). Ved skifte av hjul så skifter man altså kun felg og dekk, ikke nav/eiker - eller bremser. Hjulmutterne/boltene skal festes gjennom de oransje festene ytterst langs felgen.
Model S 85D

02jan

Ja ser at enten lenken eller innholdet i lenken er mer informativt, en det jeg kunne se når jeg først leste tråden.

Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.

Poenger mitt er ikke at det inoveres ny løsninger, her re-definering av hjulets funksjon. El motor ute ved hjulene hadde også vært spennende å prøve ut.

Men å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag,  min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.

Poenger mitt er ikke at det inoveres ny løsninger, her re-definering av hjulets funksjon. El motor ute ved hjulene hadde også vært spennende å prøve ut.

Men å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag,  min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.

Ja, dette er mer velbegrunnet skepsis enn hva du tidligere ga utrykk for, og her er jeg langt på vei enig. Mulig det er ting som ikke kommer frem av artikkelen, men de bør ha svært gode grunner til å velge en slik løsning fremfor en mer tradisjonell løsning.

... og joda, stilte også de samme spørsmålene til meg selv om du stilte her tidligere, men fant da altså ut at artikkelen ga svaret på i alle fall *det* spørsmålet.

Men, ser også noen fordeler med denne måten å gjøre det på. Siden nav/eiker sitter fast i hjulet, så bør felgen som skal byttes, enten det er mellom sommer og vinter, eller etter skader på felg, være både lettere og billigere. Og du kan beholde "fronten" på hjulet det samme (det er jo i den fastmonterte nav/eike delen). Antar det dersom dette slår igjennom vil finnes tilbud om svært mange forskjellige nav/eike/front løsninger, både "fjonge" og aerodynamiske, i mange farger.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA