Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere fra Peugeot iOn

Startet av oggaman, mandag 14. august 2017, klokken 14:39

« forrige - neste »

oggaman

Har en Peugeot iOn som nærmer seg 5 år. Er blitt veldig glad i bilen, men vurderer nå å oppgradere til en litt større og mer komfortabel bil. Ser litt på brukt Leaf/Soul/Golf 1/i3.

Er det andre som har oppgradert fra trilling? Er det verdt de ekstra pengene, eller bør jeg bare beholde iOn'en og være blid og fornøyd?

goggo

Jeg "oppgraderte" i januar i år fra 2012 C-Zero til Soul 2016 modell.  Har også hatt en 2011 I-Miev tidligere.
For min del så holder Soulen sin rekkevidde i lange baner, og jeg syntes det var flott å kjøpe en bil til under 200 000 som fremdeles har 5 års nybilgaranti :)
Jeg savner på mange måter C-Zeroen, men Soulen er en fantastisk vinterbil. Jeg trives dessuten bedre med den høye sittestillingen i Soul og i Trillingene, enn i Leaf etc.

Men om din IOn dekker dine behov så er det sikkert mest økonomisk å beholde den, hvis økonomien er viktigere enn komfort/sikkerhet. Gjerne i kombinasjon med en IF Superkasko forsikring som jeg tror er den eneste superkaskoen som også dekker skader på motor/batteri/drivverk på elbiler. Det kan jo fort bli dyrt når ting går i stykker på elbiler etter at garantien er utløpt.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elekTrond

@oggaman: Golf 1 sier du?  ??? ur-Citystromer?  :P Ein e-einser hadde fått plass høyt oppe på min ønskeliste!  :+1: :+1:

Jeg var så dum å låne en Ampera-e. Ikke bare én gang, men to! Det ble litt stussligstuggun å sette seg inn i Midtstuggubikkja etter det. Så nå skal jeg ikke engang se på andres biler, inntil jeg får et reelt behov for å bytte.


@goggo: Jeg tegnet sjøl "full pakke" siden det bare var 400 kr dyrere enn full kasko. Dog fjernet jeg denne etter å ha sjekket nærmere. Hvis Superkasko er det samme som maskinskade, er det iaffall hos Gjenstridige et vilkår om ajourført servicehefte. Da må du i tilfelle legge sammen kostnadene ved årlig service samt evt. egenandel som utløses. Mao., gjør hjemmeleksa di.  :D
'13 Mjau

Beamer Screamer

Oppgradere fra Trilling?? Iflg min kone er iOn'en den aller beste av alle biler som finnes på veien!

Spøk til side så er det vel noe med at man er fornøyd med det man har inntil man prøver noe som er annerledes og bedre på andre måter. Men jeg er egentlig veldig happy med iOn'en også etter å ha prøvd andre biler.

Jeg hadde en BMW i3 noen dager rundt påsketider, og det er ingen tvil om at det er mange hakk opp fra en Trilling. Ytelser, kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper, infotainment etc etc. i3'en koster dobbelt så mye som en Trilling - er i3'en verdt det? Ja, det er den. Gidder jeg å bytte? Nei.

Etter å ha vent meg til iOn'en igjen så syntes jeg den var like fin som den alltid har vært. Billig å eie, morsom å kjøre, utrolig praktisk, enkel og grei. Trillinger eldre enn 5 år der garantien er ute er vel ikke verdt mer enn rundt 50k, så skulle man ryke på et dyrt havari vil tapet uansett være begrenset.

Hva som er riktig for deg vet jeg ikke. Vi planlegger i alle fall å ha iOn'en helt til den begynner å bli upålitelig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

oggaman

"Oppgradere fra Trilling?? Iflg min kone er iOn'en den aller beste av alle biler som finnes på veien!"

Haha... Ja, med en iOn har jeg kanskje allerede det beste bilverden har å tilby!

alda

Sitat fra: goggo på mandag 14. august 2017, klokken 17:19
Jeg "oppgraderte" i januar i år fra 2012 C-Zero til Soul 2016 modell.  Har også hatt en 2011 I-Miev tidligere.
For min del så holder Soulen sin rekkevidde i lange baner, og jeg syntes det var flott å kjøpe en bil til under 200 000 som fremdeles har 5 års nybilgaranti :)
Jeg savner på mange måter C-Zeroen, men Soulen er en fantastisk vinterbil. Jeg trives dessuten bedre med den høye sittestillingen i Soul og i Trillingene, enn i Leaf etc.

Men om din IOn dekker dine behov så er det sikkert mest økonomisk å beholde den, hvis økonomien er viktigere enn komfort/sikkerhet. Gjerne i kombinasjon med en IF Superkasko forsikring som jeg tror er den eneste superkaskoen som også dekker skader på motor/batteri/drivverk på elbiler. Det kan jo fort bli dyrt når ting går i stykker på elbiler etter at garantien er utløpt.

mvh
Hugo
Bra tips om man planerar att behålla bilen när garantin tar slut.
Tror iofs. att andra selskapers toppdekninger också dekker skader på motor og drivverk, även om det inte är uttalat speciellt för elbilar i villkoren. DNB's Best-dekning har full dekning på detta til bilen är 8 år. Så då får man 3 "bekymmersfria" år till efter garantislut.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Kito76

Vår Imiev stoppet igår og er sendt til Motoforum. Har topp kasko, men har fortsatt ikke funnet ut om forsikringen dekker "feilen". Garantien gikk ut for 14 dager siden.... worst case er defekt batteri.

goggo

Sitat fra: elekTrond på mandag 14. august 2017, klokken 23:17
@goggo: Jeg tegnet sjøl "full pakke" siden det bare var 400 kr dyrere enn full kasko. Dog fjernet jeg denne etter å ha sjekket nærmere. Hvis Superkasko er det samme som maskinskade, er det iaffall hos Gjenstridige et vilkår om ajourført servicehefte. Da må du i tilfelle legge sammen kostnadene ved årlig service samt evt. egenandel som utløses. Mao., gjør hjemmeleksa di.  :D

Ja, vi bør alle gjøre hjemmeleksa vår og se hva som er best for hver og en av oss mht. forsikring og annet. :)
For min del så konkluderte jeg med at jeg ville gå for en IF Super forsikring hvis jeg beholdt C-Zeroen etter at garantien utløp.  https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring/dekning/super
Jeg tror det fremdeles at det kun er IF som dekker fremdriftsbatteri og andre elbil-komponenter i sin superforsikring. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

For meg så var det følgende momenter som var viktig

  • Jeg er ikke særlig mekanisk anlagt, vil være avhengig av verksted for det som mange andre kanskje fikser selv
  • Jeg foretrekker fast månedlig utgift til forsikring framfor muligheten for en kjempestor regning, selv om sannsynligheten sier at det kan lønne seg med sistnevnte.
  • Jeg bor ikke i nærheten av Elbilmek eller @Elektrolux eller andre elbil spesialister, så jeg ville være avhengig av merkeverkstedene med sine høye priser ved evt. problemer med "elbil komponenter"

Nå ble det jo til at jeg valgte å "oppgradere" til nyere bil, så da har jeg vanlig kaskoforsikring så lenge jeg har nybilgaranti på den.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

alda

Sitat fra: goggo på fredag 18. august 2017, klokken 08:41
Sitat fra: elekTrond på mandag 14. august 2017, klokken 23:17
@goggo: Jeg tegnet sjøl "full pakke" siden det bare var 400 kr dyrere enn full kasko. Dog fjernet jeg denne etter å ha sjekket nærmere. Hvis Superkasko er det samme som maskinskade, er det iaffall hos Gjenstridige et vilkår om ajourført servicehefte. Da må du i tilfelle legge sammen kostnadene ved årlig service samt evt. egenandel som utløses. Mao., gjør hjemmeleksa di.  :D

Ja, vi bør alle gjøre hjemmeleksa vår og se hva som er best for hver og en av oss mht. forsikring og annet. :)
For min del så konkluderte jeg med at jeg ville gå for en IF Super forsikring hvis jeg beholdt C-Zeroen etter at garantien utløp.  https://www.if.no/privat/forsikring/bilforsikring/dekning/super
Jeg tror det fremdeles at det kun er IF som dekker fremdriftsbatteri og andre elbil-komponenter i sin superforsikring. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

For meg så var det følgende momenter som var viktig

  • Jeg er ikke særlig mekanisk anlagt, vil være avhengig av verksted for det som mange andre kanskje fikser selv
  • Jeg foretrekker fast månedlig utgift til forsikring framfor muligheten for en kjempestor regning, selv om sannsynligheten sier at det kan lønne seg med sistnevnte.
  • Jeg bor ikke i nærheten av Elbilmek eller @Elektrolux eller andre elbil spesialister, så jeg ville være avhengig av merkeverkstedene med sine høye priser ved evt. problemer med "elbil komponenter"

Nå ble det jo til at jeg valgte å "oppgradere" til nyere bil, så da har jeg vanlig kaskoforsikring så lenge jeg har nybilgaranti på den.

mvh
Hugo
Från och med 2015 (eller tidigare?) så är det det 8 års/100' km garanti på batteri på C-Zero, och allt annat kommer ju in under "motor och girkasse", så då ska det funka med andra selskapers toppdekninger også.
Har man en äldre bil med bara 5 års batterigaranti, så är jag mer osäker på dekninger. Men bra att veta att i alla fall IF har dekning også för batteri.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Mr.Zero

Jeg "oppgraderte" fra en C-Zero til 94Ah BMW i3 sist høst - og du verden... Hadde da hatt snaue fire flotte år i min franske skjønnhet før Helga tok over. i3'n - som den eneste elbil bygget i lettvektsmaterialer og med fokus på miljøvennlighet, er jeg superfornøyd med, men må raskt tillegge at det var jeg jammen meg med trillingen også. Trillingens enkle konstruksjon, lettkjørt og superenkel å få parkert, god sittestilling og ikke minst driftssikker - er gull. Kald coupé vinterstid og kort rekkevidde i den kalde årstid trekker ned.
Mitt behov for økt bilbruk (og da seff elektrisk) gjorde utslaget for kjøp av ny bil. Resultatet er at i3'n brukes til så godt som alt - og det er behagelig å kunne kjøre ca 25 mil på denne årstid uten å tenke på lading. Dessuten er den meget kvikk, har endel fancy utstyr, svindyre dekk (betinger pen kjøring), og som trillingen - et sært utseende. Digger'n! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Vollis47

Trilling er en fantastisk bil til småkjøring i og rundt byen. God oppreist kjørestilling og lett å parkere. Men føler ikke at den er så veldig trygg på landeveien i høyere hastighet. Vår iOn kjøpte kona for ca 2 år siden og jeg elsker å kjøre den.
Så når jeg skulle kjøpe ny bil, falt valget på en Kia Soul. Den har mye av de samme fordelene som trillingen, men er jo større og virker mer solid. Vi liker oss bedre i den på landeveien.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

pwb

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 05. september 2017, klokken 09:27
Men føler ikke at den er så veldig trygg på landeveien i høyere hastighet.

Byttet til litt bredere dekk, det gikk ganske mye utover kjørelengden men fy f... for en utrolig mye mer stabil bil å kjøre. Det er som om det skulle vært en helt annen bil.

tomrh

Det kan jeg skrive under på. Har to sett sommerhjul, et sett 185+155 på 15" som er på når kona bruker bilen oftest, og et sett 195+165 på 16" når jeg bruker bilen oftest. Da er den en helt annen bil å kjøre. Kommer aldri mer til å ha 175+145.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Vollis47

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. september 2017, klokken 20:20
Det kan jeg skrive under på. Har to sett sommerhjul, et sett 185+155 på 15" som er på når kona bruker bilen oftest, og et sett 195+165 på 16" når jeg bruker bilen oftest. Da er den en helt annen bil å kjøre. Kommer aldri mer til å ha 175+145.
Interressant, men hvorfor har du på smale dekk når kona bruker bilen? Hva er forskjellene, positive og negative med smale vs bredere dekk?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

tomrh

Fordi 16"-løsningen dessverre krevde tynne spacere foran, som egentlig ikke er lov, og hun skal slippe å måtte stå for det i evt teknisk kontroll.

Den bruker 5-6% mer strøm med 16" og mister litt aksellerasjon men sitter veldig mye bedre på veien. Føles som å kjøre en større bil.

Med 185+155 har den ikke noe merforbruk over standard dim, men skyldes nok at jeg valgte Toyo NanoEnergy2 bak med rulle A. Anbefaler ikke de dekka tross lav rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA