Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

X eller S, ble satt i tvil

Startet av Pilot, lørdag 29. juli 2017, klokken 22:19

« forrige - neste »

Pilot

Tenkte egentlig bestille Model S 75D, men ser at Model X 75D er dyrere ca. 700kr/mnd.

X forstår jeg er en del større enn S, men det passer meg fint siden jeg har ett barn, men er usikker på følgende:

1. Har de siste produksjonversjonene av X fjernet en del "bugs" med FWD
som jeg leser om på forumet (støy, lukking, sensorer)

2. Er generelt støynivå høyere eller lavere enn Model S? (ser for meg S med 19" vs X med 20")

3. Er det kronglete å parkere X på gatene og diverse handlesentre i Oslo området, med tanke på størrelsen?

4. Er praktisk rekkevidde betydelig lavere enn på S75D, og hvor mye? Ser NEDC 417 vs 490 (X75D vs S75D), men vet ikke om det er også reelle 7 mil.

Jeg fremstår nå kanskje som usikker og masete med mange spørsmål, men når det er snakk om kun 700kr/mnd (i tillegg til ca. 50' mer i innskudd), så blir X plutselig fristende og.

Takk for deres råd!

Nasatech

Sitat fra: Pilot på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:19
Tenkte egentlig bestille Model S 75D, men ser at Model X er dyrere ca. 700kr/mnd.

X forstår jeg er en del større enn S, men det passer meg fint siden jeg har ett barn, men er usikker på følgende:

1. Har de siste produksjonversjonene av X fjernet en del "bugs" med FWD
som jeg leser om på forumet (støy, lukking, sensorer)

2. Er generelt støynivå høyere eller lavere enn Model S? (ser for meg S med 19" vs X med 20")

3. Er det kronglete å parkere X på gatene og diverse handlesentre i Oslo området, med tanke på størrelsen?

Jeg fremstår nå kanskje som usikker og masete med mange spørsmål, men når det er snakk om kun 700kr/mnd (i tillegg til ca. 50' mer i innskudd), så blir X plutselig fristende og.

Takk for deres råd!

Hei igjen,

Model S vs Model X er nok mye smak og behag. Jeg hadde Model S før og har gått over til Model X. Det jeg kan si er at Model X har høyere forbruk, men det er det eneste negative jeg har om den bilen.

1. Min bil kom for ett år siden og er en av de første modellene som kom til Norge. Har aldri hatt problemer med dørene, så her er det nok mye flaks og uflaks.

2. Jeg byttet 2013 Model S mot 2016 Model X, så støyen i X er lavere hos meg. Selv med 22". Tror noen har gjort målinger og har eksakte tall i dB.

3. Nei. Ikke vært noe sted hvor dette er et problem. Har parkert mange steder og nå står den på Gardermoen. Parkeringen der kan være trang med Tesla generelt og da bruket jeg summon på å parkere bilen. Fungerer veldig fint :)

spirrevipp

Sitat fra: Pilot på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:19
... men når det er snakk om kun 700kr/mnd (i tillegg til ca. 50' mer i innskudd), så blir X plutselig fristende og.

Tror fort du kan slippe å betale noe mer i innskudd hvis det passer deg bedre.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Pilot på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:19
Tenkte egentlig bestille Model S 75D, men ser at Model X 75D er dyrere ca. 700kr/mnd.

X forstår jeg er en del større enn S, men det passer meg fint siden jeg har ett barn, men er usikker på følgende:

1. Har de siste produksjonversjonene av X fjernet en del "bugs" med FWD
som jeg leser om på forumet (støy, lukking, sensorer)

2. Er generelt støynivå høyere eller lavere enn Model S? (ser for meg S med 19" vs X med 20")

3. Er det kronglete å parkere X på gatene og diverse handlesentre i Oslo området, med tanke på størrelsen?

4. Er praktisk rekkevidde betydelig lavere enn på S75D, og hvor mye? Ser NEDC 417 vs 490 (X75D vs S75D), men vet ikke om det er også reelle 7 mil.

Jeg fremstår nå kanskje som usikker og masete med mange spørsmål, men når det er snakk om kun 700kr/mnd (i tillegg til ca. 50' mer i innskudd), så blir X plutselig fristende og.

Takk for deres råd!

Fikk X75D i mars, her er mine erfaringer:

1. Har ikke hatt noen problemer med FWD.

2. Har ikke tenkt over støyen, så den er mer enn lav nok for meg. Har 20".

3. Har aldri problemer på handlesentere eller i P-hus, gateparkering driver jeg så sjelden med at jeg vet ikke. Skjer maks en gang i året.

4. Kjenner ikke S75D så det vet jeg ikke. Tipper forskjellen er et sted mellom 10% og 20%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Ikke se på NEDC, se på EPA (ameriskanske tallene).
På 100% lading tror jeg "rated range" (som også er mulig) er 330 på x75d. Usikker på hva den er på S75D.

Men hvis du prøver abetterrouteplanner.com

Så taster du inn noen ruter, feks bergen>oslo og velger s75d og ser på ladestopp/tidsbruk. Så prøver du . med x75d... Så ser du forskjellen i praksis på langtur. Det er nok superladere mange steder i landet, samt i utlandet. Folk har jo kjørt til spania med x60d!

Knut Røe

Bare for å ha sagt det, folk har kjørt til Spania med trilling :+1:

Nasatech

Og en ting jeg må si. abetterrouteplanner.com er kjempefin og fin å bruke til planlegging, men da jeg kjørte tur/retur Sveits på 3 dager så brukte jeg bare kartet/navigasjonen i bilen og der var ikke noe problem. Turen gikk dessuten raskere enn hva abetterrouteplanner.com sa den skulle gjøre ;)

turfsurf

Helt enig i dette. ABR er også veldig optimistisk...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA