Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper Model X?

Startet av msater, søndag 13. august 2017, klokken 09:35

« forrige - neste »

geear

Syns de så ganske like ut, men at de er litt smalere og dermed mangler bredden som skal til for å ta ytterkanten av dekket? Det går en del forbi Gytis sine også, på tross av at de ser bredere ut.

Danielg.

#47
gytis går lengre ut ja, sånt sett kanskje bedre hvis en kjører mye på grusvei. Vi er nå flere som har kjøpt disse og er godt fornøyd. Ingen av oss ønsket gytis sine siden vi synes de ble for dominerende.
(Det er de små som er brukt, ref bilde på ebay. Samt legger seg utenpå hjulbuen, noe som gytis sine ikke  gjør..)
Til info: vi har og fått lagt folie på hjulbuen bak.

geear

Gytis sine ligger også utenpå hjulbuen, tilpasset formen på buen og nederste skjørtelisten.

Danielg.


Vhagar

Gytis sine har en "leppe" på toppen som jeg ikke liker. Se bilde fra gr på side 3 i denne tråden. Men liker at de er bredre for å unngå mest mulig dritt og skade.

De med Buick Lacrosse sin variant, kan dere si noe om effekten? Skulle de vært større/bredere eller fungerer de godt nok til å unngå skader? Eller var forskjellen med/uten minimal?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Er det den inni hjulbuen du tenker på? Den er i så fall litt irriterende ja, samler opp litt, men i praksis ikke noe problem, tror det er for å bringe stivhet til det som stikker ut. Men det som irriterer meg mest med Gytis sine, etter å ha hatt de over et år, er at de er levert med skruer som ruster som et helvete. Hadde ikke behøvd å koste mange kronene ekstra med syrefaste skruer...

Vhagar

Nei, tenkte på den biten som stikker ut fra siden på bilen på toppen av skvettlappen. La til en ring på bildet ditt her. Kjedelig at de ikke levers med skikkelige skruer, men er vel ikke det vanskeligste å få tak i.

Lurer på om den ekstra kanten der i topp utgjør noen større forskjell og om den ekstra bredden totalt sett må til for å beskytte godt nok.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Ah, ja. Ser hva du mener. Har ikke tenkt noe over det før nå. Den har en kant inni hjulbuen som irriterer mer, men spyler det rent. Jeg har kjørt 19500km nå, og spesielt til og fra hytta er det ofte mange mil med grusede veier, og ser ingen tegn til slitasje på bilens sider, men bilen ble behandlet med Modesta BC-04 for et år siden, så det kan også hjelpe.

Vhagar

Takker, jeg har bestilt begge deler så får jeg bestemme meg når jeg ser hvordan det ser ut. Greit å vite at desse virker, men er vel egentlig mest spent på tilbakemeldinger fra de med den andre varianten, om den er god nok eller bare gjør halve jobben.

Holder det å skru de fast eller trenger de mutter og skive for å ikke skru seg selv ut igjen skal tro?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

k1

Jeg har hatt Buick Lacrosse versjonen i et års tid nå og er fornøyd. De tar det meste, og har ikke noe særlig mer steinsprut på bakre dør (vanskelig å bedømme helt, da jeg ikke fikk dem på da bilen var helt ny). Jeg kan i hvertfall ikke se at det har blitt noe mer.

Har kjørt rundt i leiebil TMX fra Avis i en månedstid nå (en lang annen historie  :-1:), og merker betydelig forskjell på disse bilene uten skvettlapper og min egen på hvor mye skitt det er oppover dørene både foran og bak.

Jeg festet mine med disse: https://takshop.no/produkt/vannbordbeslagskrue-pakn-rustfri-25mm-aston/
3 skruer på hver side.
Sitter som støpt på bilen, er sorte som resten, og ruster ikke  :+1:
Man skrur dem bare rett i plasten og det er ikke noe å treffe bakom. Vri hjulet på den siden du jobber på og det tar deg kanskje 2 min til sammen på begge sider å sette dem på.

Kan godt være at Gytis sine tar ennå mer skitt og steinsprut bort da de er bredere, men de ser helt malplasserte ut der de stikker ut på utsiden av skjermen (selvfølgelig kun min mening). Buick Lacrosse sine ser ut som om de kom med bilen - perfect fit.

Vhagar

Godt å høre at det ikke har blitt noe mer, tolker det dit at de er brede nok og at Gytis sin ekstra bredde ikke er tvingende nødvendig.

Takk for tipset om skruene også  :+1:
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

ethoring

#57
Gode råd her. Etter å ha lest gikk jeg for Buick-versjonen (har folie på hjulbue fra før).
Setter pris på de som tar seg bryet med å legge ut bilder - Danielg og Vhagar gr :+1:
(Edit: kreditere rett person)
Noen som vet om Buick-settet kan benyttes til både fremre og bakre hjulbue? Eller bare fremre?

Vhagar

Støtter ethoring i å takke de som legger ut gode bilder, men i samme slengen bare nevne at det ikke er mitt bilde men gr sitt fra siden forran. Så takk til gr og ikke til meg.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

k1

Sitat fra: ethoring på mandag 25. februar 2019, klokken 20:19
Gode råd her. Etter å ha lest gikk jeg for Buick-versjonen (har folie på hjulbue fra før).
Setter pris på de som tar seg bryet med å legge ut bilder - Danielg og Vhagar :+1:

Noen som vet om Buick-settet kan benyttes til både fremre og bakre hjulbue? Eller bare fremre?

Kun fremre.
(Du får med til foran og bak, men bak passer overhodet ikke.) Personlig har jeg heller ikke sett behovet for noe bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA