Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skvettlapper Model X?

Startet av msater, søndag 13. august 2017, klokken 09:35

« forrige - neste »

ØHN

@arve: Takk for tips! :)

Jeg handlet skvettlapper, men kun foran. Bak ser jeg ikke hensikten, og det ser tøffere ut uten.

Rabatten tilsvarte pris før moms. Ble en helt grei pris, forutsatt at de normalt selges for kr 690,-
Tesla Model X 100D i bestilling

arve

Sitat fra: ØHN på fredag 24. november 2017, klokken 23:34
@arve: Takk for tips! :)

Jeg handlet skvettlapper, men kun foran. Bak ser jeg ikke hensikten, og det ser tøffere ut uten.

Rabatten tilsvarte pris før moms. Ble en helt grei pris, forutsatt at de normalt selges for kr 690,-

Samme som meg da. Er vel fremme det strengt tatt er behov. Spent på montering da jeg har ca 8-9 tommeltotter....
Tesla Model 3 reservert (2. april 2016)
Tesla Model X75D (best. aug. 17, lev. 13/12-17)

cossie

Tesla Model X100D

geear

Sitat fra: cossie på mandag 27. november 2017, klokken 10:34
Rallybil = tøft  8)
Men en Model X er ikke en rallybil... ;)

Du får hive lykterigg på panseret også.. (riktig nok kunne den trengt det.. men..).

Radon

Noen som vet hvor mye slike skvettlapper vil påvirke rekkevidden?

Eg er litt i tvil om eg heller skal installere beskyttelsesfilm på sidedørene for å beholde mest mulig rekkevidde.

cossie

Påvirker ikke rekkevidden.

X kunne blitt en perfekt Dackar-bil ;-)
Tesla Model X100D

CaZpaH

Sitat fra: cossie på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:12
Påvirker ikke rekkevidden.

X kunne blitt en perfekt Dackar-bil ;-)

Så absolutt!
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

es

Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

Radon

Sitat fra: cossie på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:12
Påvirker ikke rekkevidden.

Har du noen erfaring eller tall som viser at det ikke påvirker rekkevidden?
Når det sies at sidespeila har ca 5% invirkning på rekkevidden skulle en tro at skvettlappene også påvirker noe..

CaZpaH

#24
Sitat fra: Radon på onsdag 13. desember 2017, klokken 13:07
Sitat fra: cossie på tirsdag 28. november 2017, klokken 09:12
Påvirker ikke rekkevidden.

Har du noen erfaring eller tall som viser at det ikke påvirker rekkevidden?
Når det sies at sidespeila har ca 5% invirkning på rekkevidden skulle en tro at skvettlappene også påvirker noe..

Kan umulig være så mye med skvettlappene. Sidespeila stikker jo ut av karosseriet. Skvettlappene (iallefall de jeg har påmontert) ligger rett bak hjulene og stikker ikke ut på siden på lik linje som sidespeila. Vil tro at det er hjulene som skaper luftmotstand og ikke skvettlappene. Har forøvrig ingen vesentlig økning i Wh/k på min kjøring.

Personlig har jeg ikke merket noe (om noe) forskjell på rekkevidden. Samtidig har jeg merket stor forskjell på hvor mye snø og dritt de skåner dørene bak (kanskje spesielt den delen av FWD som ligger rett i skittstormen). Kjørte en liten periode i snø/sluddføre uten skvettlapper og det la seg et tykt lag med snø og veidritt bakpå FWD. Er ikke antydning til dette etter at jeg monterte skvettlapper. Så om det er en liten forskjell i rekkevidde så mener jeg at fordelen med å ha de på veier opp for det evt. lille tapet av strøm.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

elekTrond

Det har i hvert fall såpass innvirkning at Leaf-folket på ecomodder.com speilvender skvettlappene sine og setter de foran hjulene i stedet ...
Sitat fra: http://ecomodder.com/forum/member-teknomage2012.html
link=ecomodder.com/forum/showthread.php/leaf-aero-style-concept-15539-3.html date=02-17-2015, 02:40 PM ]

Well the results are in, almost a full 1 mile more per KWH in my Nissan Leaf. Up from an average of 3.9 to 4.8 M/Kwh.

This was achieved by deleting the mud flaps, flipping the mudflaps from side to side and reattaching them in front of the wheels to aeromod and deflect the wind off the cheek of the tires. Along with a partial grille block and licence plate relocation. We placed the licence over the inlet left in the aerodynamic grill block, this serves to shed the wind more cleanly and block direct entrance of particles, bugs, rain ect directly into the grill and radiators.

These simple improvements to the aerodynamics of the nissan leaf have added 20% in efficiency and range!

Kilde: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/leaf-aero-style-concept-15539-3.html
'13 Mjau

CaZpaH

Sitat fra: elekTrond på onsdag 13. desember 2017, klokken 13:38
Det har i hvert fall såpass innvirkning at Leaf-folket på ecomodder.com speilvender skvettlappene sine og setter de foran hjulene i stedet ...
Sitat fra: http://ecomodder.com/forum/member-teknomage2012.html
link=ecomodder.com/forum/showthread.php/leaf-aero-style-concept-15539-3.html date=02-17-2015, 02:40 PM ]

Well the results are in, almost a full 1 mile more per KWH in my Nissan Leaf. Up from an average of 3.9 to 4.8 M/Kwh.

This was achieved by deleting the mud flaps, flipping the mudflaps from side to side and reattaching them in front of the wheels to aeromod and deflect the wind off the cheek of the tires. Along with a partial grille block and licence plate relocation. We placed the licence over the inlet left in the aerodynamic grill block, this serves to shed the wind more cleanly and block direct entrance of particles, bugs, rain ect directly into the grill and radiators.

These simple improvements to the aerodynamics of the nissan leaf have added 20% in efficiency and range!

Kilde: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/leaf-aero-style-concept-15539-3.html

Skal ikke utelukke at skvettlapper på Model X påvirker rekkevidden, men personlig har jeg ikke merket noen vesentlig endring i rekkevidde etter å ha montert de på. Men har merket stor forskjell på skitt-belastningen på siden av bilen noe som gjør at de var verdt hver krone.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

ØHN

Jeg har ikke fått bilen ennå, men skvettlappene ligger klare.

Merker jeg får litt vondt i magen av tanken på at jeg må borre i skjermene på splitter ny bil. Men hvis det reduserer slitasjen bakover betraktelig, er det vel verdt å borre litt til skruefester.
Tesla Model X 100D i bestilling

CaZpaH

Sitat fra: ØHN på onsdag 13. desember 2017, klokken 16:41
Jeg har ikke fått bilen ennå, men skvettlappene ligger klare.

Merker jeg får litt vondt i magen av tanken på at jeg må borre i skjermene på splitter ny bil. Men hvis det reduserer slitasjen bakover betraktelig, er det vel verdt å borre litt til skruefester.

Det samme kjente jeg også på. Selv gjorde jeg som bruksanvisningen + at jeg la litt silikon (for utendørsbruk til bil) rundt hullene slik at jeg ikke risikerer å få vann trukket inn i hullene. Angrer ikke på dette etter å ha sett hvor mye jeg unngår av at snø/dritt legger seg på FWD'ene.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

echrist


Det samme kjente jeg også på. Selv gjorde jeg som bruksanvisningen + at jeg la litt silikon (for utendørsbruk til bil) rundt hullene slik at jeg ikke risikerer å få vann trukket inn i hullene. Angrer ikke på dette etter å ha sett hvor mye jeg unngår av at snø/dritt legger seg på FWD'ene.
[/quote]

Har du montert framme og bak? Jeg har kjøpt kun til framme, nå mangler bare bilen :)
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA