Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde vinter

Startet av AnfieldRoad, tirsdag 12. desember 2017, klokken 20:05

« forrige - neste »

Tom E.

Etter å ha kjørt en del her nå i vinter på strekningen Stavanger - Oslo så kan jeg melde at rekkevidde på vinteren for min bil med fulladet batteri er på ca. 270 km. Men, og det er et stort men her, da jeg ikke tør å kjøre bilen helt tom for strøm, så må jeg stoppe etter ca. 230-240 km for å lade. Og ladingen på vinterstid tar mye lenger tid enn på sommeren. Jeg opplever at det tar ca. 100 minutter å lade opp til ca. 80%. Da får jeg en rekkevidde på 230 km med 80% og må stoppe igjen etter ca. 190 km for å lade. I praksis medfører dette at jeg da kan kjøre i 2 timer, må stoppe og lade i 90 minutter og så kjøre i 2 timer til før neste ladestopp.

Til sammenligning så kan jeg fylle tanken på min Opel Insignia og kjøre 1200 km før jeg må fylle tanken igjen.

Vi har en liten vei igjen før elbilen kan måle seg med en vanlig fossilbil i daglig bruk og her har jeg ikke engang tenkt på hengerfeste og firehjulstrekk.

Jejl

Bare for å mobbe litt:
Under nokså gunstige forhold i februar i fjor (0-10+ grader, sol og 3-5 m/s medvind) hadde vi nok rekkevidde til å komme fra Stavanger - SC Porsgrund (ca 40 mil)med vår P85. Kjørte da fartsgrensen + ca 10%. Og fikk ca 118 kw lading der.
Klarer stort sett å kjøre raskere enn google maps estimerer på lengre turer i norske/ svenske hastigheter inkl lading.

Tom E.

Misunner deg SC da ladetiden for min Ampera E er latterlig lang nå på vinteren.

Resistance

Sitat fra: Jejl på onsdag 28. februar 2018, klokken 09:47
Bare for å mobbe litt:
Under nokså gunstige forhold i februar i fjor (0-10+ grader, sol og 3-5 m/s medvind) hadde vi nok rekkevidde til å komme fra Stavanger - SC Porsgrund (ca 40 mil)med vår P85. Kjørte da fartsgrensen + ca 10%. Og fikk ca 118 kw lading der.
Klarer stort sett å kjøre raskere enn google maps estimerer på lengre turer i norske/ svenske hastigheter inkl lading.

Hvilken årsmodell har du av P85? Jeg lurer på hvor langt man kan komme på vinteren(i snitt/langtur) med S85/P85 fra 2013/2014. Jeg kjører 25-32 mil nå pr 60kw med min Ampera-e (Tur retur jobb er 50km) Ja, misunner din bils hastighet på lading nå på vinteren, de få gangene man vil lade vil man gjerne ha hurtig lading.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

Jejl

Det er en 2013 mod. Jeg har egentlig aldri kjørt på langtur i skikkelig kulde slik vi har nå om dagen, men er nokså sikker på at den vil klare 30 mil i de fleste tilfeller, og at batteriet da er varmt nok til å oppnå full ladehastighet.

Ulempen med min P85 er at ladehastigheten faller nokså fort etterhvert som batteriet fylles opp. Der er 100kwh pakken betydelig bedre.

Resistance

Er vel vanlig at det detter litt i hastighet når man har fått fylt en del. Hvor mange prosent av batteriet er du på når det ramler? Og hvor mye går det ned til?
Volkswagen Passat 1.9 Tdi 2006
Kontrakt Opel Ampera-e blå 03/10-16 Levert 11. August 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA