Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Standard eller long-range?

Startet av S4e, lørdag 12. august 2017, klokken 10:25

« forrige - neste »

S4e

Min refleks er long-range for fleksibilitet og lengere rekkevidde før første ladning. Ser også den har noe kjappere SC ladetid.

Men standard er lettere, noe som er gunstig på både forbruk og kjøreegenskaper. Ladetid på hjemmelader er den samme for opptil 32 A. Og selvfølgelig en god del lavere pris.

Har Ae nå og den rekkevidden holder veldig bra til mitt bruk - stort sett 260 km hver helg. Eneste unntak var tur til København, men Ae har ikke SC. Og jeg har ikke erfaring enda på vinterføre.

Kommer tilhengerfeste går jeg nok for long-range. Men ellers er jeg i tvil.

Har dere gjort dere noen tanker om hva dere vil velge?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Mazzbot

Sitat fra: S4e på lørdag 12. august 2017, klokken 10:25
Min refleks er long-range for fleksibilitet og lengere rekkevidde før første ladning. Ser også den har noe kjappere SC ladetid.

Men standard er lettere, noe som er gunstig på både forbruk og kjøreegenskaper. Ladetid på hjemmelader er den samme for opptil 32 A. Og selvfølgelig en god del lavere pris.

Har Ae nå og den rekkevidden holder veldig bra til mitt bruk - stort sett 260 km hver helg. Eneste unntak var tur til København, men Ae har ikke SC. Og jeg har ikke erfaring enda på vinterføre.

Kommer tilhengerfeste går jeg nok for long-range. Men ellers er jeg i tvil.

Har dere gjort dere noen tanker om hva dere vil velge?

Long range uten tvil . Blir mye kjøring fra Bergen - Oslo for min del . Ikke mange elbiler som tilbyr 400 - 500 km reell rekkevidde til 50 000$  Tipper vi ser neste bil med lik pris /rekkevidde om 3 - 4 år .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Løve

Alltid så lang rekkevidde som en har råd til. Jeg er ikke bygget for ladestopp.

Måkemannen

Shortrange. Lavere pris og vekt. SC veier opp for kortere rekkevidde om jeg skal langt. Så spørs det bare hvor mye ekstra hengerfeste vil koste. Om det blir forbeholdt de mer påkostede utstyrspakkene (og batteripakkene), kan det være jeg ikke får noe valgt uansett.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


S4e

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 12. august 2017, klokken 12:53
Shortrange. Lavere pris og vekt. SC veier opp for kortere rekkevidde om jeg skal langt. Så spørs det bare hvor mye ekstra hengerfeste vil koste. Om det blir forbeholdt de mer påkostede utstyrspakkene (og batteripakkene), kan det være jeg ikke får noe valgt uansett.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Short vil jeg ikke kalle det ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

THE

Ikke short sammenlignet med rekkevidden til kortrekkeviddeelbilene i dag, men short sammenlignet med rekkevidden til fossilbilen som flesteparten av potensielle Model3-kunder her i dag.

Jeg skal forøvrig ha long range pga den økte fleksibiliteten det gir i forhold til å velge hvor man vil lade.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vesel

#6
Kommer nok også til å gå for det store batteriet. Blir jo en bil jeg vil ha lenge, og vil bruke til alt, selv Europa-ferier. Ikke noen nr 2.-bil bare, for meg.

Praktisk å ha stor batteri når:

  • man kjører med tilhenger eller takboks
  • man kjører lange turer, spesielt på vinteren
  • man kjører på Autobahn
  • man bare lader til 80% for å spare batteriet
  • batteriet blir gammelt og svekket
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Knut Røe

Blir nok short range på meg, bortimot bare bones tenker jeg. Dette er en bil som vil bli forholdsvis mye forbedret og oppdatert mange ganger i året og derfor ikke noe man vil sitte på over lengre tid. Ser for meg å bytte cirka en gang i året. Dette er jo en relativt billig bil i base versjonen 35k$ dersom det blir en bil man faktisk kan kjøpe da for den prisen.
Mange fordeler med å bytte ofte. Ingen service og dekk kostnader f.eks.
Er det mange her som ser for seg å gå all in og kjøpe en bil til 60-70 tusen dollar?

Diravi

Vi skal ha det store batteriet, men vi kommer fra en Model S70D. Går da litt opp i rekkevidde.

Jeg tror likevel at den minste modellen uten ekstrautstyr vil være mye for pengene, og gi nok rekkevidde for mange. Jeg har kanskje savnet en S90 i 3% av tilfellene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Vesel på lørdag 12. august 2017, klokken 17:04
Praktisk å ha stor batteri når:

  • man kjører med tilhenger eller takboks
  • man kjører lange turer, spesielt på vinteren
  • man kjører på Autobahn
  • man bare lader til 80% for å spare batteriet
  • batteriet blir gammelt og svekket


  • Selv bruker jeg aldri takboks, og veldig sjeldent tilhenger. Er i tvilsmodus om hvorvidt jeg vil bestille hengerfeste eller ei dersom det kommer som ett alternativ.
  • Kjører relativt langt i det daglige, men er sjeldent på noen lengre turer. (Men kanskje det endrer seg med Model 3?) Uansett er det greit å ta en ladepause fra tid til annen når man først en sjelden gang er på tur.
  • Har fortsatt til gode å overhode kjøre på Autobahn. Har ingen umiddelbare planer om det i nær fremtid.
  • Etter mine beregninger vil jeg godt kunne lade kun 80% selv på vinteren med den rekkevidden TM3 er oppgitt med, også iberegnet forventet 10 års rekkeviddetap (10-15%). Ok, dette blir nok å ta i litt, må nok kanskje lade opp til 90%+ på slutten om jeg skal ut på tur en skikkelig kald vinterdag og/eller skikkelig motvind/regn/snø.

Så standard utgaven har etter som jeg kan se tilstrekkelig rekkevidde for mitt behov. Ønsker så klart mer, men slik prisen på batteri oppgraderingen ser ut til å bli så tviler jeg sterkt på at jeg vil være villig til å gi så mye for noe jeg *egentlig* ikke ser ut til å trenge.

Vurderer da heller å bruke de pengene jeg sparer på det på Premium pakka, men ønsker meg ikke skinnseter :p
Autopilot m.m. er noe jeg ikke ønsker.
Ønsker meg overhode ikke større felger enn standard, kunne nok heller gitt litt for å gå ned på 17" om det skulle være mulig (tvilsomt).

Så kan nok se ut til at jeg havner svært nært bare-bone, om enn av helt andre årsaker enn det tøydyret over oppgir ;)

Ser stort sett ut til at det blir lakk og evnt. vinterhjul dersom de er edruelige på prisene  for disse når den tid kommer...
Model S 85D

Måkemannen

Sitat fra: S4e på lørdag 12. august 2017, klokken 15:10
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 12. august 2017, klokken 12:53
Shortrange. Lavere pris og vekt. SC veier opp for kortere rekkevidde om jeg skal langt. Så spørs det bare hvor mye ekstra hengerfeste vil koste. Om det blir forbeholdt de mer påkostede utstyrspakkene (og batteripakkene), kan det være jeg ikke får noe valgt uansett.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Short vil jeg ikke kalle det ;-)
Short i forhold til long? :)

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Takayama

Satser på long på TSLA  og short på M3.  8)

Muffinman

Hvis jeg skulle handlet M3 ville det nok blitt ribbet bil med største batteri. Fikk virkelig mark av alle ladestoppene og all ventingen på EU-turen i sommer med 85D.

Eneste option jeg ville vurdert er AWD, men er ikke sikker.

Strøm Tycoon

For lenge lenge siden sa jeg at den optimale Model 3 for min del har: 50kWh batteripakke og RWD.

Ser ingen grunn til å drasse på 30kWh ekstra i det daglige bare for å ha gjort det. De ressursene er bedre allokert til noen andre som har bruk for dem.

bno


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA