Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dollarkurs, prisjustering Tesla S

Startet av bergen88, torsdag 10. august 2017, klokken 11:33

« forrige - neste »

bergen88

Hva tenker folk om dollarkursens videre ferd neste året ?

Mye tyder på en vesentlig sterkere krone de neste 1-2 årene, og da særlig i forhold til en dollar som analytikerer spår vil svekkes mot Euro. At vi gjerne vil se en dollar på ned mot 6kr .

Hvor ofte prisjusterer tesla utsalgsprisene sine i Norge med tanke på valutasvingninger? Vet det ble justert i April
Tesla S75 D Bestilt

ludwig_holberg

Det er (ikke overraskende) stor uenighet innad hos valutastrategene. DNB Markets har ettårsprognose på 8,30 (altså merkbar stigning!). Nordea ligger vel ca en krone under dette. Mildt sagt vanskelig å skulle time kjøp basert på valutaprognoser.

steam

Sitat fra: bergen88 på torsdag 10. august 2017, klokken 11:33
Hva tenker folk om dollarkursens videre ferd neste året ?

Mye tyder på en vesentlig sterkere krone de neste 1-2 årene, og da særlig i forhold til en dollar som analytikerer spår vil svekkes mot Euro. At vi gjerne vil se en dollar på ned mot 6kr .

Hvor ofte prisjusterer tesla utsalgsprisene sine i Norge med tanke på valutasvingninger? Vet det ble justert i April

Siste justering var 21.07.


Du kan ikke stole på disse prognosene.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Amoss

Sitat fra: bergen88 på torsdag 10. august 2017, klokken 11:33
Hva tenker folk om dollarkursens videre ferd neste året ?

Mye tyder på en vesentlig sterkere krone de neste 1-2 årene, og da særlig i forhold til en dollar som analytikerer spår vil svekkes mot Euro. At vi gjerne vil se en dollar på ned mot 6kr .

Tror på en videre styrking av kronen mot USD. Men ned i mot 6 kroner de neste par årene har jeg nok ikke helt troa på - men hadde ikke vært lei meg om det ble så :) Håper igrunnen at den vil rekke å bikke under 7.50 innen de skal prise Model 3 i NOK... Men føler meg dessverre ikke helt trygg på det heller :p
Model S 85D

RaBalder

Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 13:22
:
:
Du kan ikke stole på disse prognosene.

Man kan stole på en prognose  :)


Men man må ta det for det det er...

  • ...en prognose
  • og ikke en garanti for hvordan fremtiden blir

petersv

?


En prognose er jo bare tull, historisk stemmer de like bra som et terningkast.

Jeg kan gi deg en prognose jeg, helt gratis, med 50% sannsynlighet kommer dollaren til å være dyrere om 3 mnd.

Du skal få en til siden du er så snill, med 50% sannsynlighet kommer dollaren til å være billigere om 3 mnd.

;D

bertin

Mest sannsynlige kursen imorgen, om 1 uke, 1 mnd, 1 år er kursen idag. Hvis noen vet og vil satse penger på noe annet kan vi fort bli veldig rike sammen.

AirCanada

Gjorde noen gode investeringer i 2008 da dollaren var rundt 5 blank på sommeren. Noen år senere var prognosene til "ekspertene" at dollaren skulle se 4-tallet innen rimelig kort tid.
Det som skjedde var heller motsatt..og dollaren styrket seg betraktelig.

Konkluderer med at prognoser er prognoser.
TMS 75D (levering oktober 2017)

Djur1

7.75....

Hvor mye under er det tesla kursen? Hvor ofte justerer tesla?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Amoss

Sitat fra: Djur1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:33
7.75....

Hvor mye under er det tesla kursen? Hvor ofte justerer tesla?

Dette har nylig blitt diskutert her: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35179.0.html
(Kanskje på tide å få dette ut på "Tesla" da det ikke er "Model S" spesifikt?)

De justerer prisen når differansen mellom "tesla kurs" og offisiell kurs har blitt stor nok over lang nok tid. Se den andre tråden for argumenter for at det alltid skulle være en differanse og hvorfor...
Model S 85D

Knut Røe

Dagens kurs mener jeg er 8.38.
Regnet det ut når det ble satt ned for kanskje 2 måneder siden, det var bare en bitteliten justering dog, kanskje 10 -20 øre.

Bushy

#11
Har det skjedd en prisjustering nå??

Glem det... klikk side på mobilen... skvatt je
S75D sept. 17

OlaM

Strippet modell, sammenlignet med amerikansk pris. Dagens $1 = 7,75 kr

Tesladollar:
100D - 8,45 kr  - 68250 kr dyrere i Norge
75D - 8,37 kr - 43090 kr dyrere i Norge
Premiumpakken - T$8,08 - 1213 kr dyrere i Norge

Påslaget for 100D virker litt mindre enn en kanskje skulle tro. Tror det har noe med at den samme prisingen brukes i USA, de som har mest penger betaler også for produktene med mest avanse. Tør ikke spekulere så mye i prisnedgang, annet enn at veldig mange virker å ha hoppet på rentekampanjen og at så lenge de selger godt så setter Tesla antagelig ikke ned prisen. Men hvis dollaren fortsetter denne bratte kurven nedover og/eller rentekampanjen opphører ser det tydeligere ut.
'21 3LR

Helge Alm

Sitat fra: OlaM på mandag 28. august 2017, klokken 22:42
Strippet modell, sammenlignet med amerikansk pris. Dagens $1 = 7,75 kr
Tesladollar:
100D - 8,45 kr  - 68250 kr dyrere i Norge
75D - 8,37 kr - 43090 kr dyrere i Norge
Premiumpakken - T$8,08 - 1213 kr dyrere i Norge

Jeg er imponert over alle disse kalkylene! Det er tydeligvis gratis frakt fra USA til Norge! Og reg.avgift/vrakpant er selvsagt sammenlignbare/inkludert i USA-prisene. Lønnskostnadene er selvsagt på samme nivå i Norge som i USA siden klargjøringskostnadene er like.  Valutasikkerhet, dvs. å sikre seg mot kursvariasjon er ikke nødvendig.
Gjør oss alle en tjeneste før dere sammenligner priser i USA mot Norge: Trekk fra ca. 30.000 for nevnte merkostnader over før dere sammenligner prisene. Og jeg sier da ikke at samlet kostnad for merkostnadene er 30.000,-....tallet kan like gjerne være 20.000,- som 40.000,- for alt jeg vet, men da har dere i alle fall tatt høyde for merkostnadene.

OlaM

Jeg sier ikke at de burde koste like mye begge steder, men de relative prisforskjellene mellom 75/100 er interessante, derfor tok jeg med premiumpakken også. Og historisk sett så har forskjellen mellom dollar og Tesladollar bare blitt så og så stor før prisene har blitt endret - til tider har jo også bilen vært billigere i Norge.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA